کد خبر: ۱۲۰۰۳۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۷ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 19
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >بهتر است بحث را با یک مثال سمیولوژی شروع کنیم: علامت A بالینی در 10 بیماری دیده می‌شود. هر‌کدام از این ده بیماری مفروض چندین علائم بالینی‌، آزمایشگاهی و رادیولوژیک و هرکدام از بیماری‌ها و علائم شدت و ضعف و سیر زمانی مشابه و غیرمشابه خاص دارند.
 پزشک با معاینه بیمار و مواجهه با علامت اصلی او طبق دانش خود از تشخیص‌های افتراقی 10گانه چند مورد را غیرمحتمل تشخیص می‌دهد، ولی بقیه تشخیص‌ها هنوز پابرجا هستند دارد. در بررسی رادیولوژیک یک علامت یا چند علامت تصویری ردیابی می‌شود‌. هرکدام از این نشانه‌های تصویری دلالت بر چند بیماری دارد‌: هر بیماری در هر مدالیته تصویر‌برداری نمودهای خاصی دارد.

تمام نشانه‌های بالینی و تصویربرداری متداخل است. هم‌پوشانی‌های بسیار تودرتو دارد و هرگز نمی‌توان با یک روش تشخیصی به تشخیص قطعی رسید. رادیولوژیست و پزشک بالینی از مجموع یافته‌های دانش خود که طی سالیان آموزش و ممارست کسب کرده‌است‌، سعی می‌کند به محتمل‌ترین تشخیص برسد‌. در این موقع از مرحله 10 تشخیص افتراقی به سه تشخیص افتراقی رسیده است.


 از جمیع علائم سونوگرافی، رادیوگرافی، سی‌تی‌ و ام آرآی یا علائم به‌دست آمده از یکی از این مدالیته‌ها رادیولوژیست به مرحله تشخیص قطعی واحد می‌رسد‌. ولی اکثر مواقع حتی با تمام بررسی‌ها نتیجه تشخیص افتراقی دو عددی یا سه عددی است‌. رسیدن به تشخیص و کمک به بیماران بدون دانستن تمام مدالیته‌ها میسر نیست‌. رادیولوژی در برخی مواقع یک ماشین چهارچرخ FWD واقعی است. اگر یک چرخ آن را برداریم یا پا در هوا کنیم ممکن است مثل بعضی ماشین‌ها بتواند اندکی به راه خود ادامه داد ولی ماشین چهارچرخ ران را بدون یک چرخ تصور کنید.

به کتاب‌های رادیولوژی نگاه کنید‌. در هر علامت یا بیماری از هر 4 مدالیته با هم و یک‌جا صحبت شده و حتی در مواردی نیز از مدالیته PET و غیره نیز استفاده شده‌است‌. آئین‌نامه‌های وزارت بهداشت قطعا باید به این موضوع توجه کند‌ وگرنه بهتر است به دانشمندان و نویسندگان جهانی اعلام کنیم کتبی برای ما بومی‌سازی کنند که بحث سونوگرافی داخلش نباشد‌‌ یا هم ما بومی‌سازی کنیم و با ماژیک سیاه تمام خطوط نوشته‌های مربوط به سونوگرافی را خط سیاه بکشیم.ممکن است مطالب بعضی از رشته‌های پزشکی طوری باشد که سونوگرافی چنان اهمیتی در آن نداشته باشد‌. برای مثال گوش و حلق و بینی و پوست، روانپزشکی، پزشکی اجتماعی و ... . برای همین متخصص چنین رشته‌ای وقتی به پست‌های وزارتی و تصمیم‌گیری می‌رسند‌ گمان می‌کنند که سونوگرافی بی‌اهمیت و یک شوخی است و همه می‌توانند آن‌‌را انجام دهند اما چنین کارشناسان و معاونانی حتما باید از صاحبان علم مشورت بگیرند.
شهریار آژغ
رادیولوژیست
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سونوگرافی وسیله ای تخصصیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
سونوگرافی وسیله ای تخصصی است و آموزش تخصصی نه چند ماهه! می خواهد
مخصوصا این مجوز سونوگرافی به برخی پزشکان زنان با وجود فارغ تحصیلی سالانه 234 نفر! که کار وتخصصون همینه و همون کار را با سواد بسیار بسیار بالاتر و آموزش و مهم تر از اون تجربه 4 ساله انجام میدهند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: