کد خبر: ۱۱۹۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 19
شفاآنلاین:سلامت >جامعه پزشکی > رئیس جامعه جراحان ایران در سمینار جامع پیشگیری از خطاهای پزشکی گفت: «بحرانی که جامعه ما با آن مواجه است، فروپاشی اخلاقی است اما اگر همه سقوط کردند شما پزشکان سقوط نکنید.»
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر ایرج فاضل بیان کرد: «اگر جامعه پزشکی نوک حملات قرار می‌گیرد باید این را مثبت ارزیابی کنید. یک دلیلش این است که مردم شما را به دید دیگری نگاه می‌کنند و توقع ندارند که در جامعه پزشکی ناملایماتی رخ دهد. مگر ما از این ناملایمات در سیستم قضایی نداریم اما هیچ صحبتی درموردش نمی‌شود چون جایگاه پزشک متفاوت است.»او افزود: «متاسفانه ما کارهایی می‌کنیم که به حیثیت جامعه لطمه می‌خورد. برای آنکه در دولت یازدهم تحولاتی در جامعه پزشکی قرار بگیرد، پیشنهاد کردیم به‌جای آنکه همه مردم را مقابل جامعه پزشکی قرار بدهید، در یک گروه چند نفره همان تعداد کم از پزشکانی که باعث بدنامی پزشکان شده‌اند و همه نیز آنها را می‌شناسیم را صدا کنید و سرجایشان بنشانید.»

       فاضل گفت: «من خیلی آزرده‌خاطر شدم وقتی دیدم در هر بیمارستان یک بنر خفت‌آور آویزان ‌کردند و شماره تلفن ‌دادند و از همه دعوت کردند برای این خلاف‌ها با ما تماس بگیرید. این زشت‌ترین کار ممکن است. این کارها را می‌کنیم و نتیجه آن همین اتفاقات منفی است. بنده معتقدم به‌هیچ‌عنوان این بنرها درد اصلی را درمان نکرد و آن درد سرجایش هست منتها جامعه پزشکی آزرده‌خاطر شد.»

       به گفته رئیس جامعه جراحان آنچه ما از اخلاق پزشکی داریم در مقایسه با کشورهای غربی بیشتر است. «ما اخلاق اجتماعی و انسانی داریم. این موضوعی است که چندان در آن‌طرف دنیا مهم نیست.»

       فاضل ادامه داد: «در آن کشورها هیچ رابطه مالی بین بیمار و پزشک وجود ندارد و سازمان‌های بیمه‌گر این وظیفه را به عهده‌دارند، درحالی‌که ما چند سازمان بیمه‌گر بی‌عرضه و ناتوان را به اینجا آورده‌ایم که حقوق پزشک و بیمار را رعایت نمی‌کنند. یا باید این سازمان‌های بیمه‌گر را جمع کنیم که در این صورت هم مردم راحت‌ترند هم پزشکان یا اینکه باید سامانش دهیم.»

       به گفته وزیر اسبق بهداشت «کرامت انسانی در ایران یک امر فراموش‌شده‌ است. من به‌عنوان یک فرد کرامت اخلاقی در جامعه نمی‌بینم. به نظر من مهم‌ترین عوامل حفظ کرامت انسانی، شما پزشکان هستید. ما باید با بیماران بی‌نهایت صادق باشیم و چنانچه نارسایی علمی و انحراف اخلاقی در همکاران خود دیدیم به مراجع قانونی اطلاع دهیم.»

       او ادامه داد: «ما دائم پشت سر هم بد می‌گوییم اما زمانی که می‌بینیم که می‌بینیم همکارمان یک اقدام درمانی انجام می‌دهد اما توانایی انجامش را ندارد به مراجع قانونی اطلاع نمی‌دهیم.» فاضل به مسئولان توصیه کرد: «اگر عرضه کنترل خلاف‌های کوچکی نظیر عبور موتورسیکلت از تونل‌ها را نداریم بهتر است تابلوهای ورود موتورسیکلت ممنوع را از تونل‌ها برداریم تا مردم قانون‌شکنی را یاد نگیرند.»

       او تاکید کرد: «بحرانی که جامعه ما با آن مواجه است، فروپاشی اخلاقی است. جامعه در حال فرود آمدن است اخلاق در جامعه ما به‌شدت کاهش پیداکرده است. اگر همه سقوط کردند اما شما پزشکان سقوط نکنید. من فکر می‌کنم اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر بخواهد نقشی ایفا کند باید در این حوزه کاری کند. رئیس دانشگاه تعیین می‌کنند اما به این موضوعات توجه نمی‌کنند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
بهروزبرومند
|
Canada
|
۲۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۹
0
0
درود بر استادفرهیخته سرور دکتر ایرج فاضل که بسیار شایسته و بایسته راه درست را نشان میدهند. مانند همه دوران ها بیشتر نگران تندرستی مردم هستند.کاربرد رهنمودهای های ایشان راه رستگاری است و بسود مردم ومیهن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
درود بر دکتر فاضل، مردی هوشمند و حقیقت نگر.
حقیقت آن است که جامعه ای که به خاطر یک اشتباه پزشکی اینگونه به پزشکان می تازد و همه را به یک چوب می زند، سیکل یک چرخه معیوب را طی می کند؛ یعنی رابطه‌ای معیوب با "دیگر صنوف" و. پر واضح است که این نوع رابطه با مشاغل دیگر است که جامعه و تصور از جامعه را تعیین می‌کند. رابطه‌ی معیوب تاثیراتی دارد و این امر واقعیت تراژیک در کشور عزیزمان ایران است.
رسانه ملی و دیگر رسانه های اجتماعی در برخی موارد به ناحق قصورات پزشکی را تا کف موجهای رسانه ای بالا می برند و در این میان حرمت را می شکنند ولی حتی یک بار هم دیده نشده است که موضوع مبارزه با مواد مخدر و یا همین قلیان ها را به جد پیگیری نمایند.
پرستار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
با سلام وتایید پیشنهادات جناب آقای دکتر فاضل،به راستی مشکلی که جامعه با آن درگیر است فروپاشی اخلاقی است ودر این میان قربانی کردن گروه درمان،نه تنها بی انصافی که زیان رساندن به بیماران است.
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
امید است با رهنمودهای استاد بزرگوار، آقای دکترفاضل، و درایت مسؤولان این آفت بزرگ بی اخلاقي که جامعه را در برگرفته ونتيجه جز بی اعتمادی نسبت به پزشکان و اختلال در روند سلامت مردم ندارد، ریشه کن گردد.
حاجیکلایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
0
0
آیه ای در قرآن داریم که از کوه ها یا اوتاد به عنوان نگهدارنده های زمین یاد می شود و به نظر بنده به جرات می توان از این عبارت برای بزرگانی چون دکتر فاضل و پروفسور برومند استفاده نمود که به حق نگهبانان جامعه پزشکی هستند.
خداوند حافظ این بزرگان باشد
خشایار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
0
0
سلام دکترفاضل عزیر
اما کو گوش شنوا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: