کد خبر: ۱۱۹۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 17
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص طب سنتي مي‌گويد: انجير، فندق، مويز، زعفران و كاسني براي بيماري‌هاي كبد بسيار مفيد است.

به گزارش شفا آنلاین، همين چند روز پيش بود كه به طور اتفاقي با يك پزشك صحبت مي‌كردم كه رفته‌رفته صحبت به ضرورت اصلاح سبك زندگي و پيروي از يك رژيم غذايي سالم كشيد و اين دوست پزشك مي‌گفت يكي از عوارض عدم‌اصلاح سبك زندگي خصوصاً سبك تغذيه، ابتلاي افراد به كبد چرب است.

موضوعي كه ممكن است برخي از افراد به آن دچار باشند اما از بيماري خود مطلع نيستند چراكه بيماري كبد چرب بدون علامت است و در حقيقت مانند يك «بمب ساعتي» در بدن عمل مي‌كند كه در صورت عدم‌مراجعه به پزشك و درمان آن مي‌تواند باعث به وجود آمدن مشكلات عديده‌اي براي افراد شود. آنطور كه اين پزشك صحبت مي‌كرد بر اساس يك فرضيه پزشكي احتمالاً 18تا20 ميليون نفر در ايران به كبد چرب مبتلا هستند كه درصد بالايي از آنها از بيماري خود اطلاعي ندارند كه همين عدم اطلاع از بيماري مي‌تواند باعث به وجود آمدن مشكلات عديده براي افراد شود.

صحبت‌هاي اين پزشك و بعد از آن بررسي‌هاي اجمالي كه انجام دادم باعث شد تازه به عواقب اين بيماري پي ببرم. به اينكه به خاطر سبك اشتباه تغذيه در ايران اين احتمال وجود دارد كه افراد زيادي در معرض ابتلا به بيماري كبد چرب باشند كما اينكه در حال حاضر بيماري‌هايي مانند ديابت يا افزايش چربي و كلسترول در جامعه در حال افزايش است كه بي‌ارتباط با سبك تغذيه نيست.
به منظور اطلاع بيشتر از بيماري كبد چرب و اينكه اين بيماري چيست و چگونه با سبك زندگي درست مي‌توان از اين بيماري پيشگيري يا آن را درمان كرد در گزارش پيش رو به اين موضوع مي‌پردازيم.

كبد چرب چيست؟

كبد دومين عضو بزرگ در بدن انسان است و مسئول به اصطلاح رد كردن تمام مواد غذايي و نوشيدني مصرف شده از صافي است كه اين بدان معناست كه كبد فاكتورهاي مضرر مواد غذايي را گرفته و آنها را به صورتي بدون ضرر وارد سيستم‌هاي ديگر بدن مي‌كند.

كبد به طور طبيعي خود را توسط سلول‌هايي ترميم و پاكسازي مي‌كند اما اگر فاكتورهاي منفي وارد شده زياد باشند در اين كار اختلال رخ مي‌دهد.

يك بمب چرب در بدن ما

كبد، عضو مهمي است كه اگر به هر دليلي از كار بيفتد، خطراتي جدي فرد را تهديد مي‌كند و ادامه زندگي بدون وجود آن ممكن نيست. وجود چربي در كبد هر انساني طبيعي است اما اگر كبدي داراي 5 تا 10 درصد چربي باشد كبد چرب ناميده مي‌شود. كبد چرب يك موقعيت مخرب را در بدن ايجاد مي‌كند و بدتر اينكه هيچ علامت هشدار‌دهنده‌اي در ابتلا ندارد.

عادات و رفتارهاي غلط بسياري ايجاد‌كننده اين بيماري هستند كه بارزترين و مهم‌ترين آنها مصرف مواد غذايي چرب، اضافه وزن، نداشتن فعاليت بدني سالم يعني همان ورزش و تحرك مفيد، سوء‌تغذيه، فشار خون بالا، بارداري، مصرف داروهايي همچون آسپرين و تتراسايكلين هستند.

به عقيده پزشكان خستگي و بي‌حالي، كاهش وزن و اشتها، تهوع، ضعف عمومي، درد در مركز يا سمت راست بخش بالاي شكم و... از مهم‌ترين علائم كبد چرب است. افراد مي‌توانند با مراجعه به پزشك و انجام سونوگرافي از بيماري خود مطلع شوند و براي درمان آن اقدام كنند.

به عقيده پزشكان البته داشتن رژيم غذايي مناسب به خصوص رژيم غذایي حاوي ميوه‌ها و سبزيجات و غذاهاي كم چرب، مصرف سير و پياز، چغندر، كلم و...، ورزش منظم، كاهش وزن، خودداري از مصرف خودسرانه دارو در زمان هر نوع بيماري، مصرف ويتامين E البته به اندازه و با مشورت با پزشك، ترك مخدرات،‌ پرهيز از غذاهاي چرب و... نقش مهمي در پيشگيري و درمان اين بيماري دارد.

همچنين خودداري از مصرف مواد غذايي فريز شده، زود‌پز شده، ترشيجات، رب، سس‌ها، نمك زياد، چاي پر رنگ، فست فودها، آب همراه غذا، دوغ همراه غذا، تنقلات شور، روغن‌هاي سرخ كردني، لبنيات پر چرب و... نيز مي‌تواند به پيشگيري و درمان اين بيماري كمك كند.

متخصصان بر اين اعتقاد هستند كه در كنار رژيم غذايي يا استفاده از داروهاي تجويز شده، كاهش وزن و ورزش كردن نيز دو شيوه درماني است كه براي بيماران مبتلا به كبد چرب استفاده مي‌شود. همچنين انجير، فندق، مويز و زعفران براي تمام بيماري‌هاي كبد مفيد است.


درمان كبد چرب با طب سنتي

از آنجايي كه طب سنتي اين روزها به عنوان يك طب فراگير مطرح و با اقبال عمومي روبه‌رو شده است. ابتدا درمان بيماري كبد چرب را با يكي از متخصصان طب سنتي در ميان مي‌گذارم. وي نيز با بيان اينكه كبد چرب بيماري فراگير و روبه افزايش است، مي‌گويد: پيشگيري مهم‌تر از درمان است و به همين دليل توصيه ما به افراد اين است كه با داشتن رژيم غذايي مناسب، ورزش و كنترل وزن خود جلوي اين بيماري را بگيرند.

احمد عالمي مي‌گويد: افرادي كه داراي بيماري‌هاي قلبي و عروقي هستند تقريباً همگي از بيماري خود مطلعند و براي درمان آن نيز كوشش مي‌كنند، حال اينكه شايد حدود 20 درصد افراد جامعه به بيماري‌هاي قلبي دچار شده‌اند. بد نيست بدانيد كه بيماري كبد چرب بيماري است كه درصد بالايي از مردم را تهديد مي‌كند اما بسياري از مبتلايان از بيماري خود خبر ندارند و با شيوه‌هاي درمان آن آشنا نيستند.

اين متخصص طب سنتي از عرق كاسني و شاتره به عنوان مهم‌ترين عامل پاكسازي كبد نام مي‌برد و مي‌گويد: اين دو گياه خاصيت درماني فوق‌العاده‌اي دارند و براي مبتلا نشدن به بيماري كبد چرب مي‌توان از آب اين دو گياه براي پاكسازي كبد استفاده كرد. ضمن اينكه سركه سيب، رب انار و... نيز براي پاكسازي كبد توصيه مي‌شود.

به گفته وي، وقتي كبد انسان داراي 5تا10 درصد چربي باشد فرد مبتلا به كبد چرب شده است بنابر‌اين بايد حتماً به فكر درمان آن باشد، چراكه عدم توجه به درمان كبد چرب مي‌تواند فرد را در آينده با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو كند.

اين متخصص طب سنتي در ادامه مي‌گويد: انجير، فندق، مويز، زعفران و كاسني براي بيماري‌هاي كبد بسيار مفيد است.

وي اضافه مي‌كند: كاسني در بيماري‌هاي گرم كبدي بسيار مفيد است، همچنين در بيماري‌هاي سرد كبدي بهتر است كاسني همراه با عسل يا ماءالعسل مصرف شود.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود مي‌گويد: بايد يادمان باشد كه مهم‌ترين نكته پيشگيري است بنابر‌اين بايد سبك زندگي خود را به گونه‌اي تغيير دهيم تا به بيماري‌هايي مانند كبد چرب دچار نشويم.

وي خاطر نشان مي‌كند: البته اين اصلاً كار سختي نيست و با اندكي تغيير در سبك زندگي و اصلاح آن مي‌توان به اين مهم دست يافت. ورزش منظم خصوصاً پياده‌روي، عدم استفاده از غذاهاي چرب و فست‌فودها، ترك سيگار و مواد دخاني، عدم مصرف الكل، پرهيز از تنبلي و داشتن تحرك، استفاده از ميوه و سبزي و مواد غذايي فيبردار، داشتن روحيه سالم و... همه و همه مي‌تواند به پيشگيري و البته تا حد زيادي به درمان بيماري كبد چرب كمك كند.

برچسب ها: کبد چرب ، طب سنتی ، تغذيه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: