کد خبر: ۱۱۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>تغذیه>کینوا نام گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش شناخته می‌شود. این گیاه قدمتی بیش از پنج هزار سال دارد و در آمریکای جنوبی می‌روید و نحوه‌ طبخ دانه‌های آن مشابه برنج است.
به گزارش شفا آنلاین،   این دانه‌ها را در بولیوی «مادر دانه‌های خوراکی» می‌‌نامند، زیرا خواص فوق‌العاده‌ای دارند. این گیاه همچنین به خاویار گیاهی و برنج اینکا نیز معروف است و یکی از مواد غذایی مفید برای سلامتی محسوب می‌شود.

       محصول اصلی این گیاه، دانه‌ آن است که ارزش غذایی بالایی دارد. سازمان خواربار جهانی (FAO) به همین دلیل دانه یا بذر این گیاه را با شیر خشک مقایسه کرده است.

       دانه‌های این گیاه سدیم کمتر، ولی کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی بیشتری نسبت به گندم، جو و ذرت دارند. کینوا همچنین دارای خواص کامل پروتئین است که می‌تواند 9 اسید آمینه لازم برای بدن را فراهم آورد. اسیدهایی که بدن به‌تنهایی نمی تواند برای خود ایجاد کند.

       کینوا، این دانه غنی از پروتئین فاقد گلوتن که روزبه‌روز برمحبوبیتش اضافه می‌شود، جایگزین مناسبی برای خوراکی‌هایی همانند پاستا، برنج است. کینوا یکی از گیاهان خانواده برگ چغندر، اسنفاج به شمار می‌رود. سه طیف مختلف از این گیاه وجود دارد که در رنگ‌های قرمز، سیاه و سفید دیده می‌شود. یک فنجان 8 گرمی کینوا شامل ارزش غذایی 5 گرم فیبر، 15 درصد آهن، 30 درصد منیزیم، 19 درصد فولیک اسید و اسیدهای چرب امگا3 مفید برای قلب به شمار می‌رود.

       کینوا سرشار از منیزیم است و به رهاسازی رگ‌های خونی کمک می‌کند. این دانه‌ها همچنین حاوی ریبوفلاوین هستند. نتایج پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد این ویتامین برای مقابله با میگرن موثر است. بعد از مصرف روزانه ۴۰۰ میلی‌گرم ریبوفلاوین، مدت زمان دردهای میگرنی کاهش پیدا کرده است.

       دانه‌های کینوا سرشار از فیبر هستند و مصرف آنها از رگ‌ها محافظت می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی،عروقی را نیز کاهش می‌دهد. فیبرهای محلول در آب، ژلی تشکیل می‌دهند که اجازه نمی‌دهد کلسترول جذب روده شود. علاوه بر این، زمانی که میزان کلسترول کاهش پیدا می‌کند، رگ‌ها تمیز‌تر و بازتر می‌شوند و قلب در سلامت بالایی قرار میگیرد. اگر روزانه ۲۵ گرم غلات مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی به میزان ۱۵ درصد کاهش می‌یابد.

       کینوا حاوی مواد معدنی فوق‌العاده‌ای با خواص آنتی اکسیدانی مانند منگنز ، مس و... است. این دانه‌ها باعث فعال کردن آنزیمی می‌شوند که به بدن کمک می‌کند تا با رادیکال‌های آزاد مقابله کند. رادیکال‌های آزاد به‌دلیل عواملی مانند استرس، آلودگی، غذاهای نامناسب و… وارد بدن شده و باعث پیری سلول‌ها می‌شوند. با مصرف کینوا شما علاوه بر تامین پروتئین بدن از مواد سالم خود را در برابر پیری نیز محافظت خواهید کرد.
RDs
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: