کد خبر: ۱۱۹۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 18
شفا آنلاین>سلامت> چگونه می‌توان با باکتری‌ها مقابله کرد؟ چند دهه است که پاسخ این سوال تقریبا یک چیز است: آنتی‌بیوتیک‌. اما در طول 20 سال گذشته، این گزینه در حال از دست دادن اثربخشی خود است به طوری که باکتری‌ها شروع به مقاوم شدن در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،این موضوع در حال بغرنج‌تر شدن است و ظهور ژن مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک زنگ هشدار جهانی را در مقابله بی‌اثر شدن آنتی‌بیوتیک‌ها به صدا در آورده است.

       بنابراین باید فکری برای این موضوع کرد و گزینه‌ای مناسب برای مقابله با باکتری‌ها ارائه نمود. شیمی سنتزی در این حوزه پیشتاز است اما محققان ترجیح می‌دهند از یک ماده طبیعی به جای ترکیب سنتز شده استفاده کنند.

       یکی از گزینه‌ها، پلی‌لاکتیک اسید است، ترکیبی که دارای زنجیره‌ای از اسیدلاکتیک بوده و خواص آنتی‌باکتریال دارد. نانوذرات پلی‌لاکتیک اسید می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد.

       استفاده از ساختارهای پلیمری و فلزات سنگین در بدنه داروها همیشه دغدغه محققان بوده است. هرچند نانوذرات پلی‌لاکتیک اسید زیست‌تخریب‌پذیر بوده و می‌تواند گزینه مناسبی برای محیط زیست و بدن انسان باشد.

       در این روش محققان با استفاده از ترکیبات طبیعی نظیر پلی‌لاکتیک اسید موفق به ساخت پلیمری نانوذره‌ای شدند که دارای قابلیت اتصال به مواد مختلف است. این ماده می‌تواند به مولکول‌ها یا داروها، تومور سرطانی یا عفونت‌های باکتریایی بچسبد.

       زمانی که این نانوذرات وارد بدن شدند، بدون ایجاد خطر در بدن به حرکت درآمده تا ماده هدف را بیابند. در این حالت، دارو کار خود را انجام می‌دهد و ماموریت به پایان می‌رسد. این نانوذرات به صورت معمول در بدن هضم شده و از طریق ادرار دفع می‌شوند.

       برای تولید نانوذرات، استفاده از مواد شیمیایی نظیر دترجنت‌ها گاهی ضروری است که این موضوع می‌تواند احتمال سمی‌شدن دارو را افزایش دهد. یک تیم تحقیقات اروپا اخیرا روشی برای ساخت نانوذرات آنتی‌باکتریال ارائه کردند که بسیار طبیعی است. آنها به جای مواد شیمیایی از روغن نوعی لیمو استفاده کردند. این روغن می‌تواند به نانوذرات پلی‌لاکتیک اسید تبدیل شود. این نانوذرات به صورت کپسول ساخته شده و اثربخشی بالایی روی باکتری‌های رایج دارد.

       نتایج آزمون‌های انجام شده روی این دارو بسیار رضایت‌بخش بوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: