کد خبر: ۱۱۹۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 15
شفا آنلاین>سلامت>همه ما به نوعی شکم درد یا معده درد را تجربه کرده‌ایم، دردهایی زودگذر که خیلی به آن توجه نداشته و با بهبودشان از آن عبور کرده‌ایم. درد پهلو نیز دردی است که گاه دچارش می‌شویم؛ اما چون اغلب در حین انجام فعالیت بدنی مانند دویدن سریع، بلند کردن جسمی سنگین و... بروز می‌کند آن را خیلی جدی نمی‌گیریم و بر بهبود آن صبر می‌کنیم.
به گزارش شفا آنلاین، در این گزارش سعی می‌کنیم تا شما را با برخی از این دردها که هر کدام با بررسی دقیق پزشک متخصص علامت خاصی را با خود به‌همراه دارند، آشنا کنیم، دکتر کامیار توکلی طبسی، اورولوژیست و فلوشیپ آندارولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه ما را همراهی می‌کند.
بیماری تیروئید هم شکم درد می‌آورد
با اینکه غده تیروئید در گلو قرار دارد؛ اما می‌تواند موجب درد معده و شکم شود. تیروئید پرکار موجب ترشح هورمون زیادی می‌شود که توسط فرایند هضم تشدید و منجر به دردهای شکمی می‌شود.
وجود انگل نیز موجب شکم درد می‌شود، هیچ فردی دوست ندارد تصور کند دردهای شکم و معده او در نتیجه وجود کرم و انگل در بدن اوست. انواع و اقسام کرم و انگل وجود دارند که به واسطه استخر یا آب رودخانه و دریا یا در نتیجه نوشیدن آب‌های تصفیه نشده وارد بدن و باعث دل درد شدید، دل پیچه، اسهال و استفراغ می‌شوند.
افرادی که آپاندیس دارند به‌طور ناگهانی دردی شدید در سمت راست شکم خود احساس می‌کنند که باید فرد را فورا به بیمارستان رساند.
درد شکمی به‌دلیل مسمومیت غذایی
برخی از دردهای شکمی به‌دلیل مسمومیت غذایی است که در نتیجه باکتری‌ها به وجود می‌آید و به دردهای معده، اسهال و استفراغ منجر می‌شوند. گاه در مواردی نادر مشاهده شده است فرد در نتیجه باکتری‌های غذایی، مسموم شده و جان خود را از دست داده است. معمولا نشانه‌های مسمومیت غذایی یک تا دو روز در بدن وجود دارند.
می‌توان گفت تقریبا تمامی داروها از عوارض جانبی برخوردارند و یکی از آن‌ها ایجاد دردهای شکمی است. تورم لوزالمعده نیز می‌تواند باعث ایجاد سوزش در معده و شکم شود.
حساسیت به لاکتوز و رفلاکس معده
افراد بسیاری هستند که به لاکتوز شیر حساسیت دارند. این حساسیت می‌تواند منجر به دردهای معده، نفخ شکم، اسهال، تولید گاز معده و هضم‌نشدن غذا شوند.
همچنین صفرا یک عضو کوچک بدن است و ممکن است سنگ‌ساز هم باشد، از این‌رو این سنگ‌ها می‌توانند موجب دردهای شکمی شوند و راه روده‌ را نیز مسدود کنند.
رفلاکس یا به اصطلاح ترش‌کردن معده نیز باعث ایجاد درد در بالای معده و پایین سینه می‌شود. درست غذا نخوردن یا مصرف غذاهای نامناسب مانند غذاهای چرب هم می‌تواند موجب ایجاد رفلاکس شود. برای برطرف شدن آن باید مراقب نوع غذایی که میل می‌کنیم باشیم. زخم معده هم از رایج‌ترین دردهای شکمی است. این درد اصولا در قسمت نیمه بالایی شکم فرد ایجاد و معمولا هم پس از غذا دردش شدیدتر می‌شود. افرادی که دچار زخم معده هستند ممکن است حتی نیمه‌های شب در اثر درد معده از خواب بی‌خواب شوند.
استرس هم دل‌درد می‌آورد
استرس منجر به سردرد، افزایش فشار خون، بی‌خوابی و دردهای معده و شکم می‌شود. افسردگی نیز با گوارش و دردهای شکمی رابطه مستقیم دارد. بنابراین، اگر به‌طور دائم از درد معده در عذاب هستید ممکن است دلیل آن اضطراب شدید باشد. همچنین ورم روده، سندروم حساسیت روده، سرطان و سایر نشانه‌ها در دل‌ درد را نیز باید جدی گرفت.
از میان دیگر علل درد پهلو می‌توان به آرتریت یا التهاب مفاصل و عفونت ستون فقرات اسپاسم و گرفتگی عضلات یا وجود جاهای دردناک در عضلات اشاره کرد. همچنین آبسه کلیوی، عفونت، شن و سنگ کلیه به‌صورت درد پهلو ظاهر می‌شود که اگر درد پهلو همراه با تب، لرز، خون در ادرار یا فوریت دفع ادرار باشد علت آن بیشتر بیماری‌های کلیوی است.
همچنین زونا که بیماری‌ ویروسی و از دردی یک‌طرفه برخوردار است، همراه جوش‌های پوستی پدیدار می‌شود.
بی‌احتیاطی، فرد را به کام مرگ می‌برد
ازجمله شکستگی مهره‌ها، بیماری‌های کمر مانند دیسک، بیماری‌های زنان مانند کیست تخمدان و حاملگی نیز می‌تواند علت درد پهلو باشد. در بعضی مواقع هم بیماری‌های گوارشی و کیسه صفرا باعث درد پهلو می‌شوند.
به‌طور کلی خیلی‌ها درد را طبیعی تلقی می‌کنند و به‌ویژه درد در ناحیه شکم و پهلو را که به‌صورت ناگهانی به سراغشان می‌آید و با صرف زمان نهایت یک ساعت محو می‌شوند و در این صورت دیگر نیازی به مراجعه پزشک را در خود نمی‌بینند. چه بسا برخی از همین دردها، علائمی هشدار دهنده را به بیمار متذکر می‌شوند که بیمار اغلب با استراحت سعی در گذشتن از آن مرحله دارد که همین نقطه آغاز بی‌توجهی به یک بیماری است.
در تمامی شرایط یاد شده ممکن است پزشک دستور بستری در بیمارستان را برای تشخیص علت دقیق درد پهلو یا شکم درد و بررسی بیشتر و درمان صادر کند که بیمار باید همکاری لازم را برای برطرف شدن این عارضه با پزشک داشته باشد؛ چراکه گاه همین دردهای زودگذر موجبات خطرهای جدی‌تری ازجمله مرگ را همراه خواهد داشت و بیمار و همراهانش نباید تجویز پزشک را پشت گوش انداخته و درد ایجادشده را عادی تلقی کنند
برچسب ها: سرطان ، سنگ کلیه ، استرس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: