کد خبر: ۱۱۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 16
شفا آنلاین>سلامت>مفنامیک‌اسید، یک داروی غیراستروئیدی ضدالتهابی است که معمولا برای تسکین درد دندان استفاده می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، اکنون به همت محققان دانشگاه منچستر برای نخستین بار مشخص شده است که می‌توان از آن برای درمان بیماری آلزایمر استفاده کرد.

       این محققان در کارآزمایی‌های آزمایشگاهی خود بر روی موش‌های مهندسی‌شده توانستند با استفاده از این قرص، کاهش حافظه و التهاب مغز را معکوس کنند.

       این محققان به رهبری دکتر دیوید برو بر روی موش‌هایی کار می‌کردند که تحت مهندسی ژنتیکی برای برخورداری از علائم آلزایمر قرار گرفته بودند. در زمان انجام آزمایشات، این موش‌ها دچار مشکلات فقدان حافظه بودند.

       پمپ‌های بسیار کوچکی در زیر پوست این 20 موش آزمایشگاهی برای مدت یک ماه نصب شد. این پمپ‌ها مقادیر مشخصی از مفنامیک اسید را به 10 موش ارائه کردند و به سایرین دارونما داده شد.

       در پایان ماه، حافظه موش‌هایی که مفنامیک اسید دریافت کرده بودند، به‌طور کامل ترمیم شد، اما کاهش حافظه در گروه دوم به همان شکل باقی ماند.

       به گفته برو، شواهد تجربی نشان می‌دهد که التهاب مغز باعث بدتر شدن بیماری آلزایمر می‌شود و نتایج آزمایشات اخیر نشان داده که مفنامیک‌اسید به‌عنوان یک داروی ضدالتهابی غیراستروئیدی می‌تواند مسیر التهابی مهمی موسوم به «التهاب NLRP3» را که به سلول‌های مغز آسیب می‌رساند، هدف قرار دهد.

       در حال حاضر محققان به دنبال تکرار این آزمایش در نمونه‌های انسانی هستند و در صورت موفقیت، شاید بتوانند در آینده نزدیک آن را به یک درمان نویدبخش برای آلزایمر تبدیل کنند.

       محققان می‌گویند کار کردن روی دارویی که هم‌اکنون در بازار و داروسازی‌ها وجود دارد در مقایسه با ایجاد یک داروی جدید می‌تواند با سرعت بیشتری به درمان بیماران کمک کند. این یافته‌ها در مجله Nature Communications  منتشر شده است.
Gizmag
برچسب ها: مسکن ، آلزایمر ، ضدالتهابی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: