کد خبر: ۱۱۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 15
شفا آنلاین>سلامت>رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: حدود 70 درصد مبتلایان به ایدز (HIV) به دلیل مشترک بودن راه های انتقال آن با هپاتیت C، به این بیماری نیز مبتلا هستند.
به گزارش شفا آنلاین،سیدموید علویان افزود: اجرای برنامه های کشوری در خصوص HIV مانند کاهش آسیب ها، آموزش های لازم، دادن سرنگ و درمان خوراکی اعتیاد با متادون، به کنترل هپاتیت C نیز کمک کرده است.
وی اعتیاد تزریقی را شایعترین راه انتقال هپاتیت C در کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بیش از 70 درصد افراد مبتلا به هپاتیت C از طریق اعتیاد گرفتار این بیماری شده اند.
علویان، خالکوبی غیربهداشتی و رفتارهای جنسی پرخطر را از دیگر راه های ابتلا به این بیماری عنوان کرد و افزود: نقش رفتار جنسی پرخطر در انتقال هپاتیت B و C در حال افزایش است به طوری که می توان گفت اینگونه رفتارها از راه های انتقال این دو بیماری هستند.
وی بیان کرد: هرچه پایبندی به اخلاق و ارزش های اجتماعی و دینی محکم و قوی تر باشد، بروز بیماری های پرخطر از جمله HIV و هپاتیت در جامعه کمتر مشاهده می شود.
رییس شبکه هپاتیت ایران بر تزریق واکسن هپاتیت B تاکید و به مردم به خصوص جوانان توصیه کرد که از رفتارهای جنسی پرخطر دوری کنند.
وی به لزوم انجام غربالگری هپاتیت C اشاره کرد و گفت: افرادی که قبل از سال 1375 خون دریافت کرده اند، باید آزمایش هپاتیت C بدهند زیرا ممکن است در معرض ابتلا به این بیماری باشند.
علویان اظهار کرد: از سال 1375 خون ها برای ابتلا به هپاتیت C غربالگری می شوند و دیگر انتقال این نوع هپاتیت از راه خون مطرح نیست.
طبق آخرین آمار شیوع هپاتیت C در ایران کمتر از نیم درصد جمعیت کشور است؛ این در حالی است که در کشورهای همسایه این مقدار بسیار بیشتر است و به طور کلی درحال حاضر ایران کمترین میزان شیوع بیماری هپاتیت B و C را در منطقه دارد.

ایدز نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می شود. بیماری ناشی از این ویروس دارای سه مرحله اصلی است. در مرحله اول (عفونت حاد) فرد ممکن است برای مدت کوتاهی بیماری شبه آنفلوانزایی را تجربه کند. به همین دلیل معمولاً این بیماری تا یک دوره طولانی بدون هیچ علائمی دنبال می شود که به این مرحله از بیماری، دوره نهفتگی گفته می شود.
هر چقدر که بیماری پیشرفت کند، تداخل بیشتری با دستگاه ایمنی بدن پیدا می کند و باعث می شود که افراد به عفونت هایی مانند عفونت فرصت طلب و تومور دچار شوند، البته معمولاً در افرادی که دستگاه ایمنی آنها به خوبی عمل می کند، تأثیرگذار نیست.
در نهایت بیماری زمانی وارد مرحله سوم یا ایدز خواهد شد که شمار سلول های CD4+ T به کمتر از ۲۰۰ سلول در هر میکرولیتر برسد.
هپاتیت سی (Hepatitis C) نوعی عفونت است که عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری اغلب هیچ علائمی ندارد اما عفونت مزمن موجب زخم شدن کبد می شود و پس از چند سال سیروز کبدی بروز می کند.
برچسب ها: هپاتیت ، غربالگری ، ایدز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: