کد خبر: ۱۱۹۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 16
شفا آنلاین>اجتماعی>ویزا کارت و مستر کارت پدیده‌ای جدید در تمامی عرصه مبادلات بین‌المللی و تجاری است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید به‌دلیل وجود اینترنت و مالیات‌های فوق‌العاده کم نسبت به حواله‌های بانکی،‌ اکثر شرکت‌ها و اشخاص می‌توانند مبادلات مالی خود را از طریق مستر کارت انجام داده و واسطه‌های تجاری را که در کشورها و میادین تجاری اقامت داشته‌اند، از پیش پا بردارند و به صورت مستقیم با شرکت‌های معتبر همکاری کنند. مشکلات حمل پول و بحث امنیت انتقال وجه از طریق کارت‌های اعتباری بر طرف شده، حتی اگر کارتی سرقت شود به دلیل پین کد اختصاصی که فقط و فقط دارنده کارت به آن دسترسی‌ دارد تخلیه مالی امکان‌پذیر نخواهد بود.

       محمود واعظی در مراسم رونمایی از پروژه‌های زیرساختی شرکت پست اعلام کرد «همزمان با برداشته شدن تحریم‌ها و در پی توسعه تجارت بین‌المللی ایران فضا برای سازمان‌هایی از جمله پست، مخابرات، فناوری اطلاعات و شرکت زیرساخت که برای همکاری‌های بین‌المللی فراهم شده است و هم اکنون موفق شده‌ایم نیازمندی‌های مردم را با عملیاتی کردن کارت اعتباری بین‌المللی برطرف کنیم. در این رابطه، پروژه ویژن کارت ایرانیان به‌عنوان نماینده شرکت مسترکارت در ایران با شرکت پست قرارداد منعقد کرده است تا نیازمندی‌های مردم برای سفرهای خارجی، خرید مقالات خارجی و حضور در همایش‌های بین‌المللی از طریق کارت‌های اعتباری ممکن شود.

 در این زمینه، مقرر شده که این کارت‌های اعتباری در شعبات مالی شرکت پست توزیع شود.» واعظی با بیان اینکه در فاز نخست دو شعبه شرکت ملی پست اقدام به توزیع این مسترکارت‌ها کرده است، بیان داشت که «این کارت‌ها با اعتبار ۱۰ هزار دلار شارژ می‌شود و امکان عملیات بانکی را طبق قوانین بانک مرکزی خواهد داشت. همزمان با هفته دولت این پروژه در ۱۵۵ شعب پستی کشور اجرا می‌شود و از طریق این کارت‌های اعتباری امکان استفاده در هر کشور وجود خواهد داشت.» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه تراکنش مالی با این کارت‌ها تا سقف ۱۰ هزار دلار برای شهروندان امکان پذیر است، اضافه کرد: «این کارت‌های اعتباری به صورت ریالی در شعب پست به فروش می‌رسند و در بیش از ۲۱۰ کشوری که مسترکارت در آن‌ها معتبر است، معتبر خواهد بود.» به گفته واعظی، این اقدام طبق مجوز بانک مرکزی انجام شده است و وزارت ارتباطات و شرکت پست آمادگی همکاری با سایر شرکت‌هایی را که در این زمینه تحت مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کنند دارند.

       علی طاهایی، کارشناس اقتصادی در این خصوص بیان می‌کند: «حضور مسترکارت در ایران خبر خوشی بود که وزیر ارتباطات آن را به مردم اعلام کرد و می‌توان به این نکته نیز اشاره کرد که برجام به طور آهسته در حال اجرا است و دلواپسان باید از شدت انتقادات خود به دولت بکاهند. خوشبختانه با توجه به اعلام شارژ 10 هزار دلاری نیز می‌توان امید داشت که توریست‌های خارجی پس از گذشت 37 سال به ایران وارد و دیگر نگرانی بابت حمل پول نقد نداشته باشند.» بنا به گفته وی طی این سال‌ها یکی از دلایل عدم تمایل برخی از توریست‌ها به ایران نداشتن سیستم ارتباطی با بانک‌های بین المللی بود و حال با تلاش بی وقفه دولت گره این مشکل باز شده است.»

       حساب مسترکارت و ویزاکارت یک حساب 16 رقمی متصل به حساب بانک صادرکننده است. این کارت‌های اعتباری متعلق به دو شرکت بین‌المللی معتبرند که بانک‌های بزرگ دنیا سهامدارشان هستند. شرکت سهامی عام ویزا (Visa INC) که شرکتی در کالیفرنیا است و شرکت بین‌المللی مسترکارت (Master card worldwide) که در نیویورک فعالیت می‌کند. پس از انقلاب اسلامی در سال 57 و اعمال تحریم‌ها به‌ویژه پس از دفاع مقدس، استفاده از این کارت‌های اعتباری به‌دلیل عدم پشتیبانی دو شرکت آمریکایی از آنان امکان‌پذیر نبود. گرچه در اوایل دهه 70، بانک ملی ایران به مدت کوتاهی کارت‌خوان‌های ویزا و مسترکارت را نصب کرد که به‌دلیل تشدید تحریم‌ها، بلااستفاده ماند.

       منصور کمال نیا، کارشناس اقتصادی نیز در این خصوص می‌گوید: «در دنیای مدرن امروز، سرعت و زمان حرف اول را در تجارت موفق می‌زند، بانکداری نیز وارد جهان الکترونیک شده و پول کاغذی را به انحطاط کشانده و به جای آن پول‌های الکترونیکی‌ یا مجازی را به جهان معرفی‌ نموده که هرکس در هر کجای دنیا با دارا بودن یکی‌ از خدمات الکترونیکی‌ بانک‌ها می‌تواند از مزایای بالقوه آن، مانند رزرو هتل‌ها در تمامی‌ دنیا، خرید از معتبر‌ترین مراکز دنیا و … استفاده کند. بانک‌ها این تبادلات را از طریق نرم افزارها و شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌دهند و کارت‌های مغناطیسی را ‌ که تمامی‌ اطلاعات مربوط به حساب افراد در آن جای گرفته به مردم تحویل داده‌اند تا افراد بدون هیچ دغدغه‌ای به تجارت خود بپردازند.»

       بنا به گفته وی «مهم‌ترین مزایای مستر کارت عبارت‌اند از: عدم نیاز به حمل پول نقد در مسافرت‌های خارجی‌، امنیت بسیار بالا و در دسترس بودن در همه جا، نداشتن مشکلات همراه داشتن پول نقد مانند سرقت، جعلی بودن و … ، پذیرفته شدن به‌جای پول در تمامی هتل‌ها، فروشگاه‌ها، مراکز خرید، مراکز خدماتی و … ، امکان استفاده از تخفیف در بسیاری از هتل‌ها و فروشگاه‌های بزرگ دنیا، بی‌نیازی از تبدیل پول در مسافرت‌های خارجی‌ و در نتیجه کاهش هزینه‌های سفرو قابلیت استفاده در دستگاه‌های خود پرداز و پایانه‌های فروش در سراسر دنیا. بنابراین باید بگویم که با ورود مستر کارت به ایران یک گام بلند دیگر می‌توان به شبکه مالی جهان نزدیک تر شد و تاثیرات آن را در بخش‌های مختلف همچون گردشگری شاهد بود.»

       حامد ذوالفقاری، مدیر عامل ویژن کارت ایرانیان در حاشیه افتتاح پروژه‌های پستی به مناسبت در آستانه قرار گرفتن هفته دولت با اشاره به اینکه پس از شرایط برجام وارد ایران شدیم، می‌گوید: «در حال حاضر با پست مشغول تعامل و فعالیت هستیم و کارتهای پیش پرداخت مستر کارت ما تحت قوانین بین‌الملل و بانک مرکزی ایران از طریق پست عرضه می‌شود. عملیات ارزی این کارتهای پیش‌پرداخت بین‌المللی از طریق صرافی بانک سامان انجام می‌شود و این اولین باری خواهد بود که مردم ایران بدون هرگونه نگرانی و دغدغه خاطری می‌توانند از کارتهای مذکور برای تبادل مالی خود در عرصه بین‌الملل به صورت قانونمند استفاده کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: