کد خبر: ۱۱۹۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۸ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 14
عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور در گفتگو با شفا آنلاین تاکید کرد:
شفا آنلاین-شبنم طاهری/ قانون نظام پزشکی بدون شک ظرفیت های زیادی دارد که هنوز از آنها استفاده نشده است.به گونه ای که در ماده 45 قانون گذار این ظرفیت را ایجاد کرده که وزارت بهداشت برخی از اختیاراتش را به نظام پزشکی بدهد .
 اما از سال 83 تاکنون هیچ دولتی حاضر به اجرای این ماده قانونی نشده است و علاوه برآن هرجایی هم که توانسته اند ، سعی کرده اند نظام پزشکی را در استفاده از اختیاراتش محدود کنند.

دکتر داریوش طاهرخانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب
در خصوص تغییر قوانین سازمان نظام پزشکی گفت: برخی از مجریان اعمال نظر سلیقه ای داشته اند و یا قوانین را تفسیر به رای کرده اند ،پس  نباید به قانون خرده گرفت.
عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور  افزود: وقتی موضوعی به عنوان یک قانون به تصویب می رسد ، یعنی جنبه کارشناسی و قابلیت اجرایی آن در مجلس شورای اسلامی و انطباق آن با موازین شرعی و عدم تعارضش با قانون اساسی در شورای نگهبان مورد ارزیابی قرار گرفته است.

 وی ادامه داد: قانون تشکیل نظام پزشکی علاوه بر آن که در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان مورد ارزیابی قرار گرفته، در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ارزیابی شده و به تصویب رسیده است.

وی بیان کرد:پس این قانون از پشتوانه کارشناسی بالایی برخوردار است. اما در این میان ممکن است همه انتظاراتی که از یک نظام صنفی وجود دارد ، محقق نشده باشدبه همین خاطر نباید همه مشکلات و نارسایی ها را به قانون نسبت داد.

 عضو شواری عالی نظام پزشکی کشور در ادامه خاطرنشان کرد:  بلکه باید مواردی که به عنوان نقاط ضعف مطرح می شود ، تک به تک مورد ارزیابی و بررسی قرارگیرد که آیا همین قانون ظرفیت تامین خواسته های به حق جامعه پزشکی و مردم را دارد یا مواردی وجود دارد که مسکوت مانده است؟اگر این حس در ذی نفعان یک قانون ایجاد شد که برخی از مجریان اعمال نظر سلیقه ای داشته اند و یا قوانین را تفسیر به رای کرده اند ، نباید به قانون خرده گرفت.

طاهرخانی اظهارکرد: در این موارد ، راه های سهل الوصول وجود دارد .ضمن اینکه اصلاحات همیشه نیاز به تغییر قانون ندارد. پس بهتر است خواسته هایی که با این قانون محقق نشده ، شفاف و روشن بیان گردد و سپس بررسی شود که مشکل کار کجا بوده است.


وی ادامه  داد: به اعتقاد من این قانون ظرفیت های زیادی دارد که هنوز از آنها استفاده نشده است.به گونه ای که در ماده 45 قانون گذار این ظرفیت را ایجاد کرده است که وزارت بهداشت برخی از اختیاراتش را به نظام پزشکی بدهد . اما از سال 83 تاکنون هیچ دولتی حاضر به اجرای این ماده قانونی نشده است و علاوه برآن هرجایی هم که توانسته اند ، سعی کرده اند نظام پزشکی را در استفاده از اختیاراتش محدود کنند.


وی اقزود: مطابق قانون تفسیر قوانین با مرجع تصویب کننده آن است . پس تفسیر ابهامات و محل های اختلاف متولیان نظام سلامت ، باید از مجلس شورای اسلامی استعلام می شد ، اما دولتیان همیشه مسیر دیگری را رفتند و هر جایی که توانستند ، تفسیرشان را از قانون به نظام پزشکی تحمیل کردند.


رئیس نظام پزشکی تاکستان تأکید کرد: پس باید اهداف افرادی را که صحبت از بازنگری در قانون دارند ، تفکیک کرد. هرچند برخی از افراد هدفشان ارتقا قانون و تسهیل در فرآیندهای تاثیر گذار در نظام سلامت است ، اما نگاه برخی از دولتیان آن است که قانون را بازنگری و اختیارات را محدود تر کنند. چون در حال حاضر برای ممانعت از استفاده نظام پزشکی از ظرفیت ها و اختیاراتش ، باید مسیرهای دشواری را از متقاعد کردن افراد تا لابی های پشت پرده طی کنند.

 وی گفت: اما وقتی این اختیارات از اساس گرفته شود ، آنها دیگر با خیال آسوده پیش خواهند رفت و دغدغه هایشان از بابت اختیاراتی که نظام پزشکی دارد و ممکن است در تقابل با منافع آنها قرار گیرد ،برای همیشه رفع خواهد شد.


دکترطاهرخانی خاطرنشان کرد: گروهی دوست دارند ، نظام پزشکی مطیع بی قید و شرط متولیان نظام سلامت و نظام بیمه ای کشور باشد و این با اصل وجودی نظام پزشکی در تضاد است. نظام پزشکی جز کوچکی از نظام جمهوری اسلامی است و برخواسته از متن جامعه پزشکی کشور است اما در بدنه دولت قرار ندارد و زیر مجموعه دولت ها نیست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
0
0
با سلام
جناب آقاي دكتر طاهرخاني،وزارتخانه اختياراتش را به نظام پزشكي بدهد يا با پزشكان عمومي؟!؟!؟
با ختيارات قبلي چه گلي به سر جامعه پزشكي زده ايد؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: