کد خبر: ۱۱۹۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 15
شفا آنلاین>سلامت>«درانکورکسیا»، این اصطلاح عامیانه غیرپزشکی نگرانی کارشناسان سلامت را برانگیخته است.
  به گزار ش شفا آنلاین،  گزارشی از سوی مجامع سلامت و درمان بریتانیا نشان می‌دهد که از هر 5 نفر یک نفر به خود گرسنگی می‌دهد تا بتواند کالری حاصل از مشروبات الکلی را جایگزین کالری غذا کند. این پدیده که به درانکورکسیا معروف شده ترکیب دو واژه درانک، به معنای مستی و رکسیا، به معنای گرسنگی، است، ترکیبی غیرپزشکی و عامیانه که امروزه به پدیده‌ای در سطح جهان گفته می‌شود که کالری‌های غذا را محدود می‌کنند تا بتوانند بدون ترس از چاق شدن کالری‌های مشروب را جایگزین آن کنند.

       یافته‌ها درباره سطوح متفاوت درانکورکسیا بخشی از گزارش ملی سلامت برندن در سال 2016 است که در بخش دیگری می‌گوید اغلب مردم به دلیل اهمیتی که برای ظاهرشان قائل هستند غذاهای سالم می‌خورند نه با هدف برخورداری از سلامت کلی. از بین کسانی که از آن‌ها سوال شده بود، 41درصد از افراد 18تا24 ساله گفته بودند بدون آنکه سلامت برایشان اهمیت داشته باشد صرفا برای داشتن ظاهری خوب غذای سالم می‌خورند. هرچند نسل جوان ابایی از جایگزین کردن الکل به جای غذا ندارد، اما این گزارش حکایت از فقدان آگاهی دراین‌باره در تمامی سنین دارد.

چرا درانکورکسیا در حال افزایش است؟
       انگیزه پنهان برای درانکورکسیا از تاریک‌ترین جنبه‌های آن است، اما تصور می‌شود عامل غالب در گسترش این پدیده یک برداشت از خود تحریف‌شده و مغشوش درباره استانداردهای غیرواقعی زیبایی و خوش‌اندامی، سازوکاری برای تعدیل اضطراب و افسردگی یا وسیله‌ای برای سرمست شدن به هنگام فشارهای روانی است.

       درانکورکسیا بیشتر در بین زنان جوان دیده می‌شود، هرچند مردان جوان هم به آن تمایل نشان می‌دهند و در موارد شدید این رفتار ممکن است با بولیمیا (جوع) یا آنورکسیا مرتبط باشد که در آن الکل برای ایجاد سریع‌تر تهوع یا کمک برای مدیریت خوردن اضطرابی به کار گرفته می‌شود.

       در سال 1983، در تحقیقی این نتیجه به دست آمد که افرادی که عادت به مستی دارند یا به الکل وابسته‌اند بیشتر از آن‌ها که الکل مصرف نمی‌کنند دچار برداشت از خود مغشوش و تحریف‌شده هستند. مطالعه با سوال کردن درباره تصورات مغشوش درباره بخش‌های مختلف بدن انجام گرفت. افراد شرکت‌کننده شامل 2 گروه بودند، یکی وابسته به الکل و دیگری گروهی که الکل استفاده نمی‌کردند و از آن‌ها خواسته شد تا درباره طول و عرض 22 نقطه از بدن مانند شانه‌ها، بازو و... نظر بدهند. جالب اینکه نتایج نشان دادند افراد وابسته به الکل بدن خود را بزرگ‌تر از اندازه واقعی آن تصور می‌کردند که نشان‌دهنده نوعی برداشت از خود مغشوش است.

       نتایج این مطالعه می‌گوید ممکن است بین رفتار آن‌ها که زمینه‌ای برای وابستگی به الکل یا مشروب‌خواری‌های افراطی دارند و برداشت مغشوش از خود ارتباطی وجود داشته باشد. انگیزه‌های دیگر برای آنچه درانکورکسیا گفته می‌شود، ممکن است شامل جلوگیری از افزایش وزن، صرفه‌جویی پول موردنیاز برای خرید غذای سالم برای خرید الکل و رسیدن سریع‌تر به حالت سرمستی باشد که البته این آخری هم با انگیزه‌های صرفه‌جویانه انجام می‌گیرد، چراکه در حالت گرسنگی مستی زودتر و راحت‌تر به‌ دست می‌آید. این موارد نشان می‌دهد به چه دلیل درانکورکسیا بیشتر در بین نسل جوان در سنین کالج یا دانشجویان شایع است.

تاثیرات درانکورکسیا
       ترکیب گرسنه نگه‌داشتن بدن و اعتیاد به الکل می‌تواند نتایج جدی بدنی و روانی به دنبال داشته باشد. مصرف الکل در وضعیت سوءتغذیه می‌تواند زمینه‌ساز بیهوشی موقت فرد، مسمومیت با الکل، آسیب‌های مرتبط با الکل، خشونت یا بیماری شود. مصرف مشروب با معده خالی باعث رسیدن سریع اتانول به خون و افزایش میزان الکل موجود در خون با سرعتی گاه خطرناک می‌شود و این پدیده شاید فرد را نسبت به صدمات مغزی حاصل از مصرف الکل بیش‌ازحد معمول آسیب‌پذیر کند. اعتیاد به الکل در ضمن اثری زیان‌بار بر آب بدن و حفظ مواد معدنی و مغذی بدن می‌گذارد.

       شرایط خطرناکی که گفتیم بر زنان آسان‌تر از مردان اثر می‌گذارند زیرا بدن مردان قادر است الکل را سریع‌تر از زنان متابولیزه کند. همه این اثرات زیان‌بار می‌توانند از یک سو منجر به مشکلات درازمدت و کوتاه‌مدت شناختی شامل دشواری در تمرکز و تصمیم‌گیری شوند و از سویی دیگر خطر اختلالات جدی‌تر خوردن یا مشکلات حاصل از اعتیاد به الکل را دامن بزنند. مستی مفرط در ضمن احتمال خشونت، روابط جنسی غیرحفاظت‌شده، مسمومیت الکل، اعتیاد به مواد و بیماری‌های مزمن در مراحل بعدی زندگی را دامن می‌زند.

پیوندی بین اختلال خوردن و اعتیاد به الکل
       هرچند درانکورکسیا یک کلمه شناخته‌شده پزشکی نیست، همین ارتباط را می‌توان بین اختلال در خوردن و اعتیاد به مواد مشاهده کرد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دچار اختلال خوردن هستند احتمال بیشتری دارد که دچار مشکلات اعتیاد به مواد شوند. بر اساس آمار موسسه ملی سلامت، از هر 6 آمریکایی یک نفر مشکل استفاده از مشروب دارد و تقریبا 10 میلیون آمریکایی عقیده دارند از اختلالات بالقوه خوردن که زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند رنج می‌برند. یک گزارش در سال 2013 به بررسی ارتباط بین اختلال خوردن و اعتیاد به مواد پرداخت و در آخر به این نتیجه رسید که آنورکسیا و بولیمیا اختلالات خوردنی هستند که به‌طورمعمول به اعتیاد به مواد ربط دارند و نیمی از مردم گرفتار این اختلالات معتاد به الکل با مواد ممنوع هستند.

کارشناسان چه می‌گویند؟
       حذف وعده‌های غذایی می‌تواند سبب مسمومیت شدید الکل، حالت گیجی، تهوع و بیهوشی ناگهانی شود. برای آنکه مراقب وزنتان باشید بهتر است به جای غذا الکل را از زندگی خود حذف کنید.
Newsweek


برچسب ها: ترکیب ، مرگبار ، گرسنگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: