کد خبر: ۱۱۹۱۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 13
شفا آنلاین>سلامت>یک متخصص داروسازی بالینی گفت: با توجه به باور اشتباه مردم درباره ایمن بودن آسپرین، مصرف خودسرانه این دارو، تبعات جبران ناپذیری را به دنبال دارد.
به گزارش شفا آنلاین،هادی اسماعیلی متخصص داروسازی بالینی و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره آسپرین، اظهار کرد: استیل‌سالیسیلیک اسید که بیشتر با نام تجاری آسپیرین شناخته می‌شود، یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است که به عنوان یکی از پرطرفدارترین داروها و بدون نسخه پزشک، قابل تهیه‌ است.

وی ادامه داد: مصرف خودسرانه آسپرین ضمن خاصیت تسکین دهندگی، تب‌بر و ضدالتهاب بودن، می تواند عواقب جبران ناپذیری همچون ایجاد زخم های گوارشی و تشدید بیماری هایی چون آسم، ضایعه های کلیوی و به تعویق افتادن انعقاد خون را به دنبال داشته باشد.

این متخصص داروسازی بالینی با توجه به باور نادرست مردم نسبت به مصرف خودسرانه آسپرین، افزود: این دارو صرفا برای درمان بیماری چون دیابت و پیشگیری از اختلالات ایسکمیک قلبی به منظور جلوگیری از لخته شدن خون به افراد بالای 35 سال با مقدار (دوز) کم تجویز می شود.

وی در خصوص تسهیل در روند حرکت گلبول های قرمز خون، بیان داشت: مصرف مکمل امگا3 می تواند جایگزین مناسب برای آسپرین باشد. امگا3 باعث مهار آثار پلاکت های خونی و تسهیل در روند حرکت گلبول های قرمز خون می شود و چنانچه تمایل به استفاده از مکمل ها را نداشته باشید با رژیم غذایی مدیترانه ای که شامل سه وعده مصرف ماهی در هفته است می توانید سلامتی بدنتان را تضمین کنید.
      
اسماعیلی یادآور شد: از مصرف خودسرانه آسپرین جدا خودداری نموده و در صورت بروز درد به متخصص مراجعه کرده و آن را با توجه به صلاحدید پزشک مصرف کنید.
برچسب ها: آسپرین ، ماهی ، دیابت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: