کد خبر: ۱۱۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 12
شفا آنلاین>اجتماعی>یک آسیب شناس و متخصص علوم رفتاری گفت: افزایش آمار معتادان و ظهورمعتادان بی بند وبار خیابانی، امنیت تربیتی و رفتاری جامعه را به چالش کشیده است.
به گزارش شفا آنلاین،مجید ابهری  اظهارداشت: چه بسا ممکن است ظهور معتادان بی بند بار در سطح خیابان های شهر، موجب شود تا کودکان و نوجوانانی که شاهد عمل این افراد هستند از روی کنجکاوی به سمت آنها کشیده شوند و دست به عمل قبیحانه ای بزنند.
این متخصص علوم رفتاری گفت: معلوم نیست معتادانی که در کنار خیابان ها در برخی پارکها و بوستانها، بطور آشکار مشغول خرید و فروش و یا مصرف مواد مخدر هستند، توسط کدام سازمان یا نهاد باید جمع آوری و درمان شوند؟ و کدام نهاد مسئول متولی این امر است؟
وی ادامه داد: بنابر آمار موجود، 85 درصد معتادان پس از ترک به دلیل بی سر وسامانی درمان، فقدان سیاست های مستمر و مدون در پیشگیری از اعتیاد و مراقبت های بعد از درمان یا خروج از مراکز درمانی به چرخه اعتیاد بازمی گردند.
ابهری افزود: در حال حاضر 80 درصد ترک اعتیاد در دست بخش خصوصی بوده و 20 درصد آن در بخش دولتی انجام می شود و باید دستگاههای دولتی اقدامات خود را توسعه دهند.
وی با اشاره به خرید و فروش آشکار مواد مخدر در پاتوق های معتادان نیز گفت: فرد معتاد در این پاتوق ها به دمل چرکی بدل می شود و نرخ هر یک از این پاتوق ها معادل 200 تا 300 میلیون تومان است که خرید و فروش می شوند.
ابهری با بیان اینکه شهرداری تهران با ایجاد مراکز جامعه پذیری، خانواده پذیری و حرفه آموزی در تهران توانسته است قدم های مناسبی را در این زمینه بردارد، خاطرنشان کرد: باید تمامی سازمانها و نهادها و تشکل های مردمی به کمک شهرداری بیایند و همکاری های خود را افزایش دهند.
این آسیب شناس هجوم مافیای مواد مخدر را سونامی گسترده ای دانست و گفت: مقابله با این سونامی از عهده یک سازمان یا یک نهاد خارج است و نیاز به عزم ملی در این زمینه است.
وی توقع از سیاست گذاران، فعالیت های جزیره ای و تمرکز همه توقعات از نیروی انتظامی را مسبب کمرنگ شدن نقش مردم در زمینه کمک به کاهش اعتیاد برشمرد.
ابهری ادامه داد: مردم علاوه بر ایجاد تشکل های مردمی باید وارد میدان شوند و بدانند هیچ کس در حاشیه امنیت هجوم اعتیاد قرار ندارد و شاید فردا برای انجام هر عملی خیلی دیر است.
* معتاد مجرم بیمار است
این کارشناس علوم رفتاری در تشریح فرد معتاد هم گفت: فرد معتاد، بیمار مجرم است. بیماری که مرتکب قانون شکنی و هنجارشکنی می شود و اگر پس از درمان به چرخه اعتیاد بازگردد مجرم قطعی تلقی خواهد شد.
ابهری تاکید کرد: معتاد بزرگترین آسیب را به عنوان سرمایه مملکتی به خود و سپس به خانواده، زن و فرزند و جامعه وارد می کند.
وی در باره مصرف مواد مخدر صنعتی نیز یادآورشد: تولید، عرضه و استعمال مواد مخدر صنعتی، جرم قطعی تلقی می شود چرا که ابزار جنگ نرم است و سلاح مافیای مواد مخدر برای تخریب جامعه وانقلاب بشمار می آید.
ر اساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در حال حاضر یک میلیون و 325 هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: