کد خبر: ۱۱۹۰۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 13
شفا آنلاین>اجتماعی> آب استخر محل برگزاری رقابتهای المپیک ریو تنها در عرض چند ساعت سبز شد تا یکی از عجیب ترین اتفاقات حاشیه ای این دوره از مسابقات رقم خورده باشد. اکنون می توان از منظر علمی به این معما پاسخ داد.

به گزارش شفا آنلاین،شناگران، برگزارکنندگان و تماشاچیان رقابتهای شنای المپیک با مشاهده آب سبز استخر مرکز بازیهای آبی Maria Lenk از دیدن آب سبز این مجموعه آنچنان گیج و مبهوت شده بودند که باور نمی کردند اینجا محل انجام رقابتهای شنای المپیک است. این درحالی بود که باید رقابتهای مهم فینال شیرجه از سکوی 10 متر زنان در آن انجام می شد. همه این سؤال را از خود می پرسیدند که چه اتفاقی اتفاده است؟ کارشناسان با بررسی دقیق آب استخر، مجموعه ای از عوامل یعنی نور خورشید و چرخش کم کلر در آب را عامل بروز این وضعیت عنوان کردند.

برای نخستین بار پس از گذشت سالهای طولانی است که مسابقات المپیک در استخرهای روباز برگزار می شود. برخلاف رقابتهای برگزار شده در ادوار قبلی المپیک، آب استخر خبرساز در معرض تابش خورشید و نور ماورای بنفش قرار دارد

البته برخی نیز معتقدند که سبز شدن آب استخر به دلیل فرسایش لوله های آب است که در نتیجه آن مس یا آهن به درون آب رها می شود. اما اگر در واقعیت هم اینطور باشد چرا استخر مجاور به چنین سرنوشتی دچار نشده است؟

از سوی دیگر این احتمال هم وجود دارد فعالیتهای باکتریایی یا جلبکی به شکل گیری این وضعیت منجر شده باشد. آب استخر ویژه شیرجه گرمتر از استخر شناست و این یعنی احتمال رویش و گسترش ارگانیسمهای فوتوسنتی سبز در چنین استخری بالاتر است. به طور طبیعی کلر مانع از این فرآیند می شود اما این بار و در این استخر چنین اتفاقی روی نداده است.

اما حالا یک احتمال قوی مطرح می شود. برای نخستین بار پس از گذشت سالهای طولانی است که در استخرهای روباز مسابقات المپیک برگزار می شود. برخلاف رقابتهای برگزار شده در ادوار قبلی المپیک، آب استخر خبرساز در معرض تابش خورشید و نور ماورای بنفش قرار دارد که در نتیجه گندزداهای تولید شده بر پایه کلر تجزیه شده و به تبخیر آن منجر می شود.

برچسب ها: آب استخر ، المپیک ، سبز
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسدالا ازرم از ایلام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
0
0
به نظر من وباتوجه به پرونده های قضایی و سبزشدن اب بجز کار فرازمینی ها چیزی دیگر باعث این عمل نخواهد بود
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: