کد خبر: ۱۱۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 11
شفا آنلاین>سلامت>خیلی ها تصور می کنند سرماخوردگی بیماری پاییز و زمستان است در صورتی که گاهی در هوای داغ تابستان نیز به سراغمان می آید.
به گزارش شفا آنلاین،احتمال بروز بیماری سرماخوردگی در تمام فصول وجود دارد و هر فردی می تواند به آن مبتلا شود.

دکتر کاظم سلامیان، متخصص بیماری های داخلی با بیان این مطلب می گوید: سرماخوردگی در هوای گرم متفاوت با هوای سرد است زیرا به طور ناگهانی ظاهر می شود و حداقل شش تا هشت روز در بدن باقی می ماند. اغلب افراد به ویژه کودکان و سالمندان به دلیل ضعف سیستم ایمنی به این بیماری در تابستان دچار می شوند، البته عفونت بخش فوقانی دستگاه تنفسی، سینوزیت، وجود لوزه سوم، آلرژی و تغییرات دمای محیط نیز در ابتلا به آن موثر است.
 
این متخصص به علایمی مانند سردرد، سرفه و عطسه شدید در اغلب بیماران اشاره کرده و می گوید: این نشانه ها شباهت زیادی به آنفولانزا دارد و بیماران را به اشتباه می اندازد.

به گفته این متخصص، مدت دوره درمان به توانایی سیستم ایمنی فرد و رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بستگی دارد، هر چند ممکن است در برخی بیماران این زمان طولانی تر باشد. در کودکان به ویژه سنین یک تا پنج سال، بیماری می تواند با تب و اسهال همراه شود که در این صورت والدین باید اقدامات ویژه مراقبتی را برای کاهش درجه حرارت بدن انجام داده و برای ادامه درمان به پزشک مراجعه کنند.   
 
 چگونه دچار سرماخوردگی تابستانی نشویم؟   
 
بهترین راه پیشگیری و مقابله با سرماخوردگی به ویژه در فصل تابستان رعایت دقیق نکات بهداشتی است.

سلامیان در این باره می گوید: گروه بزرگی از ویروس ها از جمله آنترو و رینو شرایط ابتلا به سرماخوردگی را فراهم کرده و از طریق تماس مستقیم دست ها با سطوح آلوده نظیر دستگیره وسایل نقلیه عمومی، دکمه آسانسور، صفحه کلید رایانه و خودپرداز، میز و صندلی یا قرارگرفتن در محیط های آلوده مانند مترو، مدرسه و باشگاه ورزشی منتقل می شوند.
 
ضروری است گروه های حساس جامعه به ویژه کودکان، سالمندان و بیماران خاص در ماه های مرداد و شهریور که دوره اوج سرماخوردگی تابستانی است از قرار گرفتن در محیط های فاقد تهویه مناسب، شلوغ و متراکم خودداری کنند. همچنین جلوگیری از تماس مستقیم دست آلوده با بینی، چشم و گوش از ابتلا به بیماری پیشگیری می کند. برای اطمینان باید دست ها را به صورت مستمر شست و شو و ضد عفونی کرد.
 
مبتلایان به سرماخوردگی تابستانی بهتر است تا ۷۲ساعت در خانه بمانند و از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنند.  بکارگیری ماسک مخصوص و دستکش حین انجام فعالیت های روزانه توصیه می شود زیرا از شیوع گسترده بیماری جلوگیری می کند.
 
هفت خوراکی جادویی علیه سرماخوردگی
 
برای پیشگیری از سرماخوردگی به ویژه در فصل تابستان یا کمک به درمان بهتر آن باید برنامه غذایی خودتان را تغییر دهید و بیشتر از خوراکی های طبیعی و مغذی استفاده کنید. در ادامه به چند نمونه دردسترس و موثر اشاره می کنیم.
 
پیاز قرمز
 
این گیاه به دلیل وجود کورستین و بیوفلاونوئید دشمن سرماخوردگی است و دست کم باعث کاهش اثرات بیماری می شود.  
 
قارچ
 
این ماده خوراکی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها بکار می رود و در چین و ژاپن یک روش مفید برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا است. ترکیبات موجود در این گیاه موجب تقویت سیستم دفاعی بدن می شود.
 
زنجبیل
 
این عضو خانواده زنجبیلیان به گردش خون، محافظت از سینوس ها و دستگاه تنفسی کمک کرده و قدرت شگفت انگیزی در مهار سرماخوردگی دارد. برای سهولت بیشتر می توانید از دم نوش زنجبیل استفاده کنید.
 
ماست طبیعی
 
این ماده خوراکی به دلیل وجود باکتری های پروبیوتیک در جلوگیری از عفونت های تنفسی موثر است و موجب کاهش طول درمان و شدت علایم سرماخوردگی می شود.
 
عسل
 
این خوراکی به دلیل وجود آنتی اکسیدان خواص ضدباکتری و میکروبی دارد، به تسکین گلودرد و خارش کمک می کند و موجب کاهش عطسه و آبریزش بینی می شود. ترکیب عسل و دارچین از التهاب و عفونت دستگاه تنفس فوقانی کاسته و علایم سرماخوردگی شدید را پس از ۳روز کاهش می دهد.
 
چای سبز
 
دم نوش چای سبز همراه با لیموترش تازه به دلیل داشتن ویتامین C و کاتچین سرماخوردگی و آنفولانزا را مهار می کند. بهتر است این نوشیدنی را در ابتدا و انتهای روز میل کنید.
 
سیر
 
خوردن سیر تازه به دلیل خاصیت ضدباکتری و ضدویروسی برای طیف گسترده ای از بیماری ها مفید است و از ابتلا به سرماخوردگی به ویژه در فصول تابستان و پاییز پیشگیری می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: