کد خبر: ۱۱۸۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 09
شفا آنلاین>سلامت> مطالعه‌ای در بلژیک نشان داده که در بیماران بالای 80 سال، اغلب داروهای نسخه‌ای به شکل درست مصرف نمی‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، این مطالعه که در نشریه فارماکولوژی بالینی به چاپ رسیده، ارتباطی میان مصرف کمتر از حد تجویز شده دارو و سن بالای بیماران را نشان داده است. مصرف ناکافی داروهای نسخه‌ای در گروه سنی بالای 80 سال، خطر مرگ و نیاز به بستری بیمارستانی را نیز به مراتب افزایش می‌دهد. محققان دانشگاه گنت(The GhenUniversity) نشان داده‌اند که اغلب بیماران سالمند در مقایسه با بیماران جوان نسبت به اثرات داروها حساس‌ترند؛ همچنین، دریافت طیف وسیعی از داروهای نسخه‌ای برای انواع مختلف بیماری‌ها، خطر وقوع تداخلات دارویی را چند برابر می‌کند.

       با هدف بررسی الگوی مصرف داروهای نسخه‌ای در جمعیت سالمندان، تیم تحقیقاتی برای مدت 18 ماه روی 503 سالمند بالای 80 سال که در خانه خود زندگی می‌کردند متمرکز شدند. نتایج نشان داد که بیشتر از نیمی از آنها (58درصد)، روزانه 5 یا تعداد بیشتری داروی مورد استفاده در کنترل بیماری مزمن را دریافت می‌کردند. مصرف کمتر از حد مجاز در 67درصد از بیماران و استفاده اشتباه در 56درصد آنها ثبت شد. در واقع فقط 17درصد از بیماران سالمند تحت‌بررسی در این مطالعه داروهای نسخه‌ای خود را به‌طور درست و کافی مصرف می‌کردند. مصرف اشتباه داروها در این گروه موجب 39درصد افزایش در مرگ و میر و 26درصد افزایش در میزان نیاز به بستری بیمارستانی طی دوره مطالعاتی شد.

       سرپرست تیم مطالعاتی، دکتر مارتین واترز می‌گوید: «مصرف تعداد زیاد دارو یا داروهایی که از نظر عوارض برای فرد مناسب نیستند، موجب مشکلات متعددی می‌شود. البته عدم مصرف داروهای ضروری در این گروه سنی به مراتب شایع‌تر است. به هر صورت توصیه می‌شود که در بیماران سالمند هنگام تجویز هر دارویی فواید و مضرات آن را طی دوره درمانی مشخص درنظر بگیریم.»
Weekly News Update



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: