کد خبر: ۱۱۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 07
شفاآنلاین :سلامت >اجتماعی >آسیب ها>الکل هر هفته دو قربانی می‌گیرد یا به عبارت دیگر، عوارض ناشی از الکل هر هفته در ایران دو نفر را می‌کشد؛ این خبری است که دیروز ئیس گروه مطالعات اعتیاد سازمان پزشکی قانونی اعلام کرده است.
به گزارش شفاآنلاین، تنها در سه ماهه نخست‌ سال، ٣٤ نفر به دلیل عوارض ناشی از مصرف الکل جان داده‌اند و مقامات رسمی این آمار را اعلام کرده‌اند. پیش از این کمتر پیش می‌آمد که از مصرف مشروبات الکلی در کشور به‌روشنی صحبت شود، اما چندماهی است که رسما اعلام می‌شود: «معمولا» هرساله یک‌صد نفر به دلیل مصرف الکل جان خود را از دست می‌دهند.  این روند مرگ هرساله در ایران تکرار می‌شود و حتی دادستان تهران نیز از وجود سه‌هزار پرونده رانندگی در مستی خبر می‌دهد.

 آمارها هرچند دقیق نیست، اما از بروز ناهنجاری حکایت می‌کند که می‌توان آن را به پای چالش‌های فردی و اجتماعی دوران معاصر نوشت. عوارض ناشی از مصرف الکل بسیار است و نقش آن در وقوع جرم پررنگ. همین سبب شده مسئولان امر، مثل گذشته منکر مصرف این نوشیدنی مخدر در کشور  نشوند و بگویند: «حدود ٦‌درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل دارند و مجموع چرخش مالی و خرید و فروش این مشروبات ٦٥٨‌میلیارد تومان است.» «در ‌سال گذشته، ۹۵ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست داده‌اند که از این تعداد ۶ نفر زن و ۸۹ نفر مرد بودند.» اظهارات تازه «محمدرضا قدیرزاده»، رئیس گروه مطالعات اعتیاد سازمان پزشکی قانونی این‌چنین می‌گوید و این آمار به پیش‌بینی مرگ سالانه ١٠٠ نفر به دلیل مصرف این مشروبات نزدیک است.

 قدیرزاده به «مهر» گفته است که «در سه ماهه نخست امسال ۳ زن و ۳۱ مرد به همین دلیل فوت کرده‌اند.» درباره آمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی،‌ سال ٨٩، ١٤٥ مورد، ‌سال ٩٠، ٩٣ مورد،‌ سال ٩١، ١٣٦ مورد، ‌سال ٩٢، ١٣٥ مورد و ‌سال ٩٣، ٨١ مورد در کشور داشته‌ایم. براساس آمار‌ سال ١٣٩٤ ستاد مبارزه با موادمخدر درحال حاضر ٥,٢ درصد مصرف‌کنندگان تریاک، ٢٦‌درصد شیشه، ٢٢.٦ درصد الکل، ١٥.٩‌درصد کراک و ٩.٨‌درصد هرویین در کشور وجود دارد.  رئیس گروه مطالعات اعتیاد سازمان پزشکی قانونی همچنین چندی پیش در سومین سمینار علمی «سوءمصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی» شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور را حدود یک‌درصد دانست و گفت:  «٠.٧‌درصد این افراد دچار وابستگی و ٠.٣‌درصد آنان دچار سوءمصرف الکل هستند.» شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا ٦.٣‌درصد است اما بنابر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما ١٩‌درصد است؛ یعنی فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند نسبت به افراد دایم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند.

 همچنین شاخص مصرف الكل در جهان بر پایه گزارش سازمان بهداشت جهانی برای افراد بالای ۱۵ سال، میان ٦ تا ٧ لیتر بیان شده است كه در برخی از كشورها، مصرف سرانه بیش از ۱۲ لیتر محسوب می‌شود و در ایران نیز این سازمان میزان مصرف سرانه الكل را كمی بیش از یك لیتر برای جمعیت ۱۵‌سال به بالا اعلام كرده است. هرچند به گفته قدیرزاده «آنچه در جامعه درخصوص مصرف مشروبات الکلی دیده می‌شود، آن چیزی نیست که آمارها به ما می‌گوید» اما کارشناسان بارها اعلام کرده‌اند که «هیچ آماری درخصوص شیوع و میزان مصرف الکل در کشور نداریم» و «آمارهای پزشکی قانونی نیز تنها به آمار مسمومیت‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد.» 

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی به مهر گفته است که در اغلب این موارد الکل‌های طبی با مواد دیگری مخلوط شده و ترکیب مضری به دست می‌آید. احتمال این‌که در الکل‌های دست‌ساز متانول اضافه شود، بسیار زیاد است و مصرف این ماده عوارض جبران‌ناپذیری چون نابینایی را به دنبال دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: