کد خبر: ۱۱۸۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۵ - ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 08
شفا آنلاین>سلامت> کمربند سنگ کلیه به منطقه‌ای جغرافیایی گفته می‌شود که به دلایل اقلیمی مردم در آن بیشتر به این بیماری دچار می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید به شکل کلی، هر جا هوای آن منطقه به گونه‌ای باشد که تعریق را در افراد افزایش دهد کمربند شکل خواهد گرفت. بخش مرکزی ایران، جنوب ایالات متحده، غرب و مرکز برزیل و جنوب هند از جمله مناطقی از جهان است که بیشترین کمربند کلیه را به خود اختصاص داده است. 13 درصد مردان و 7 درصد از زنان در در ایالات متحده آمریکا به سنگ کلیه دچار هستند.

 این بیماری به صورت میانگین دو دقیقه از راندمان کاری این کشور را کم می‌کند. همچنین آمار به دست آمده نشان می‌دهد سن ابتلا به این بیماری در زنان رو به کاهش است و زنان جوان خصوصاً ساکنان ایالت تگزاس و نوادا بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند اما با وجودی که سن ابتلا در مردان تغییری نداشته است، باز هم افزایش درصد شیوع در بین افراد جامعه دیده می‌شود. چیزی که با پژوهش‌های دانشمندان آمریکایی متوجه آن شدند، افزایش میزان شیوع در بین مهاجرانی بود که از مناطق سردسیر آمده بودند. در این پژوهش آمده است که مهاجران اروپایی که از مناطق سردسیر به مناطق گرمسیر آمریکا مهاجرت کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند و به همین علت باید بیشتر تحت مراقبت باشند. این در حالی است که مهاجرانی که خود از مناطق گرم کره زمین مانند هند یا آفریقا آمده‌اند، در مواجهه با گرمای این مناطق صدمه زیادی ندیده‌اند.

       از سوی دیگر در هند، اغلب سنگ‌های کلیه یا مثانه به پزشکان یا مراکز درمانی گزارش نمی‌شود. مسئولین سیاست‌گذاری سلامت و درمان این کشور با مشکل آمارگیری مواجه هستند. بسیاری از مردم با دردهای کلیه به افراد محلی مراجعه می‌کنند که مدرک پزشکی ندارند و به شکل سنتی تلاش دارند تا سنگ کلیه یا مثانه را در بدن افراد دفع کنند. این کار درد زیادی برای مردم به همراه دارد و گاه به مرگ بیمار هم منجر می‌شود. خونریزی، عفونت و نبود تسکین‌دهنده‌ها و عدم رعایت بهداشت از علل مرگ بیشتر این افراد است. در هند نوجوانان و جوانان هم از سنگ کلیه و مثانه رنج می‌برند و سن ابتلا به این بیماری در این کشور پایین است. درمانگرهای طبیعی و سنتی اغلب از گیاه‌ها و دمنوش‌هایی استفاده می‌کنند که تسکین دهنده هستند و اغلب آنها کارکرد درمانی ندارند و تنها برای تسکین بیمار هنگام دفع سنگ کمک می‌کنند. برخی از آنها اعتقاد دارند هر چه بیمار سنگ بزرگتری دفع کند، سلامتی بیشتری خواهد داشت.

       مصر کشور بزرگ دیگری‌ است که مردم آن در یک کمربند پهن گرفتار شده‌اند که همه کشور را فرا گرفته است. اگر تنها بخش‌هایی از ایران و هند آمریکا و مکزیک درگیر این کمربند هستند، در مصر این موضوع مسئله‌ای همگانی و معضلی ملی است. آمار دقیقی از شیوع این بیماری در مصر وجود ندارد، ولی به صورت تخمینی از هر صد مرگ نزدیک به سه مورد آن به بیماری‌های ناشی از سنگ مرتبط بوده است. مردان مصری بسیار بیشتر از زنان مصری از این بیماری می‌میرند. این موضوع به این خاطر است که مردان این کشور بیشتر به بیماری‌های کلیوی دچار می‌شوند. زنان مصری هم با مشکل کمبود پزشک و متخصص زن مواجه هستند. متخصصین زنان و زایمان تخصص کافی برای رسیدگی به بیماری‌های آنان را ندارند و کمتر پیش می‌آید زنی که از پس هزینه‌های درمان و دستگاه‌های سنگ‌شکن برنیاید از این بیماری جان سالم به در ببرد.

 مشکل زنان مصری بیش از آنکه کلیه‌شان باشد مثانه آنهاست. عفونت‌های کف لگن و مثانه در زنان مصری رواج بسیار دارد و برخی از آنان سالی شش تا هشت بار به این عفونت‌ها دچار می‌شوند. اغلب این زنان هم که در روستا زندگی می‌کنند، زمانی به این مشکل توجه دارند که عفونت وارد خون آنها شده و مشکل را دوچندان کرده است. دولت مصر سال 2003 تلاش کرد با اطلاع‌رسانی عمومی به مردم بگوید هر سال به پزشک اورولوژیست مراجعه کنند. طرحی نیز پیشنهاد شد که در آن زنان و دختران مصری آزمایش ادرار می‌دادند اما این طرح طی مرور زمان اجرایی نشد.
health.com
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: