کد خبر: ۱۱۸۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 06
شفا آنلاین>سلامت>نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: شورای انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را برای احیا و ساماندهی گیاهان دارویی، صادرات گیاهان دارویی و درآمد زایی بیشتر برای کشور تصویب کرد که در متن این مصوبه چیزی به نام تاسیس داروخانه گیاهی وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،محمد کاظم‌پور کاظمی گفت: کشور ما از لحاظ اقلیمی مهد گیاهان دارویی است و هشت هزارگونه گیاهی در کشور وجود دارد که بالغ بر 2300 نوع از آن‌ها دقیقا خواص دارویی دارند و این ثروت عظیمی است.

وی افزود: باید بین گیاهان دارویی و داروی گیاهی تفاوت قایل شد، با توجه به آزمایش های انجام شده حدود سیصد نوع داروی گیاهی داریم که در شرکت های قانونی تولید و در قالب شربت و اسانس‌ها و به داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

پور کاظمی توضیح داد: در سطح کشور حدود صد کارخانه فراوری گیاهان دارویی در حال فعالیت است که متاسفانه هیچ شرکت و کارخانه‌ای که از لحاظ علمی و بهداشتی گیاهان دارویی را فراوری کند نداریم.

نائب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: شورای انقلاب فرهنگی مصوبه ای را برای احیا و سامان دهی گیاهان دارویی،صادرات و درآمد زایی بیشتر برای کشور تصویب کرد که در متن این مصوبه چیزی به نام تاسیس داروخانه گیاهی وجود ندارد اما متاسفانه برخی برای تامین منافع خود آیین نامه تاسیس داروخانه گیاهی را نوشتند و برای اجرای آن و به وجود آوردن داروخانه های زنجیره ای عجله دارند.

رئیس انجمن داروسازان گیلان گفت: بازنگری اصلاح و روز آمد کردن استانداردها و قوانین برای کشت و صادرات گیاهان دارویی از اهداف اصلی هر کشوری است، اما این آیین نامه هیچ شباهتی با قوانین دیگر کشورها برای پیشرفت این صنعت ندارد.

وی افزود: در بند 14 مصوبه شورای انقلاب فرهنگی به صراحت به سامان دهی عطاری ها اشاره شده است اما متاسفانه مسئولان مربوطه با نوشتن آیین نامه های عجیب از وظایف اصلی خود شانه خالی می کنند.

وی با انتقاد از این آیین نامه گفت: همکاران ما در جلسه هایی که با رییس سازمان غذا و مدیر کل داروهای سنتی داشته‌اند تقاضای سامان دهی عطاری ها را داشته اند که متاسفانه در آیین نامه نه تنها اشاره‌ای به سامان‌دهی عطاری‌ها نشده بلکه تاسیس داروخانه‌های گیاهی مشکل را بزرگتر خواهد کرد.

پورکاظمی گفت: بازار دارویی کشور 12 هزار میلیارد است که 2 درصد آن سهم عطاری‌ها است که با اجرای این طرح همین 2 درصد هم از عطاری‌ها گرفته شده و عطاری برای امرار معاش مجبور به وارد کردن کالای قاچاق خواهد شد هرچند که کماکان به دلیل پایین بود سود فروش گیاهان دارویی شاهد عرضه کالاهای قاچاق از جمله ترامادول و قرص‌های غیر مجاز دیگر در عطاری‌ها هستیم و بهتر بود وزارت بهداشت به جای فکر کردن به تاسیس داروخانه گیاهی نظارت بیشتری در خصوص این امر داشته باشد.

رئیس انجمن داروسازان گیلان عنوان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور اکثر داروخانه‌های موجود در شهرستان ها با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند و تاسیس داروخانه گیاهی جدید و تعطیل کردن عطاری هایی که سابقه و اعتبار طولانی در خصوص عرضه گیاهان دارویی دارند کاری اشتباه است و این کار موجب بیکاری و در مواقعی انحراف در جامعه خواهد شد.

وی در پایان گفت: یکی از معایب اصلی این طرح دور زدن قانون توسط داروخانه‌های گیاهی است به‌طوری که این داروخانه‌ها هم به راحتی داروهای شیمیایی را وارد داروخانه کرده و عرضه می‌کنند که همین موضوع باعث ایجاد دو دستگی و سردرگمی متقاضی و بیماران خواهد شد.فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: