کد خبر: ۱۱۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 07
شفا انلاین>اجتماعی> وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روزهای پایانی هفته‌ای که گذشت را در استان آذربایجان غربی سپری کرد، در جریان بخشی از مشکلات بهداشتی درمانی مردم این استان قرار گرفت و از نزدیک اجرای برخی از مصوبات بهداشتی درمانی سفر ریاست محترم جمهوری به این استان را هم پیگیری کرد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید بخشی از این سفر، بازدیدی بود از مراحل ساخت بیمارستان آیت‌ا... خویی(ره) شهرستان خوی که با همراهی رئیس سازمان برنامه و‌ بودجه و معاون زنان و خانواده رئیس‌جمهور انجام شد. محمدباقر نوبخت در حاشیه این بازدید گفت: «این سفر پیرو سفر دو ماه پیش رئیس‌جمهور و هیئت دولت به استان آذربایجان غربی انجام می‌شود؛ زیرا در آن فرصت کوتاه، امکان بررسی کامل مشکلات شهرستان خوی فراهم نبود.»

سفری به تلافی یک اتفاق سوال‌برانگیز
       اما نماینده مردم خوی در مجلس  اظهار داشت: «‌در سفر دو ماه پیش ریاست محترم جمهوری که وزیر بهداشت هم حضور داشت، اتفاقی افتاد که منجر به این حضور مجدد شد. در سفرهای ریاست جمهوری قاعدتا بودجه‌هایی برای شهرستان‌ها درنظر گرفته می‌شود. اما در سفر ایشان به استان آذربایجان غربی، نام شهرستان خوی اصلا در لیست مصوبات سفر هیئت دولت نبود و این مسئله یکی از ایراداتی بود که ما با آن سفر داشتیم.»

 وی افزود: «خود من بیانیه صادر کردم و پس از آن در نامه سرگشاده‌ای به وزیر بهداشت به این مسئله اعتراض کردم. البته وزیر محترم که خودشان وضعیت بیمارستان‌های شهرستان را دیده بودند، پس از اینکه مشخص شد نام «خوی» در لیست مصوبات هیئت دولت برای دریافت بودجه نیست، در شورای اداری شهرستان وعده‌ای درحدود 22 میلیارد تومان دادند و در خود استان هم با حضور آقای نوبخت وعده داده شد که بعد از ماه مبارک رمضان برای پیگیری مشکلات بهداشتی درمانی شهرستان، سفر دیگری در دستور کار قرار بگیرد.»

       سیدتقی کبیری ادامه داد: «هنوز که هنوز است برای خود ما روشن نیست که مسئله سوال‌برانگیز از قلم افتادن شهرستان خوی، سهوا اتفاق افتاد یا تعمدی در کار بود. یک‌سری پیگیری‌هایی کرده‌ایم ولی چون هنوز به یقین نرسیده‌ایم، فعلا نمی‌توانم قضاوتی بکنم.» کبیری اما سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی را نشانگر این دانست که دولت درصدد رفع مشکلات بوده است.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دهم، شهرستان خوی را دارای 2 بیمارستان معرفی کرد و گفت: «‌شهرستان خوی دارای 2 بیمارستان دولتی است که قدمت یکی از آنها 85 سال و دیگری بیش از 90 سال است. این شهرستان بیش از 400 هزار نفر مراجعه‌کننده دارد و باتوجه به اینکه بخشی از مراجعات شمال استان آذربایجان غربی به این دو مرجع انجام می‌شود، از این جهت می‌توان گفت که این دو بیمارستان، به بیش از یک میلیون نفر از مردم استان ارائه سرویس می‌کند.» وی افزود: «به دلیل کمبود بیمارستان در طول چند دهه گذشته، طبیعتا ضریب اشغال تخت‌های این بیمارستان‌ها هم بالا و نزدیک به 90 درصد است.»

باز هم مردمی که روی زمین می‌خوابند!
       کبیری در بیان مشکلات بهداشت درمانی شهرستان خوی قبل و بعد از طرح تحول سلامت تصریح کرد: «بعد از طرح تحول سلامت در وضعیت درمانی خوی تغییراتی صورت گرفته و کارهایی شده ولی درحدی که بتواند مشکلات بهداشتی درمانی مردم این شهرستان را حل کند، نبوده است. مثلا با اجرای طرح تحول سلامت هزینه‌های درمانی کمتری به مردم تحمیل می‌شود و به‌هرحال بخشی از نیازهای درمانی مردم هم در خود بیمارستان مرتفع می‌شود ولی همین مسئله به دلیل فضای محدود بیمارستانی باعث شده ترافیک و حجم مراجعات در بیمارستان بیشتر شود.» وی اضافه کرد: «این بیمارستان‌ها بعضی از دستگاه‌ها را ندارند و هنوز که هنوز است، بیماران برای یک عکس رنگی مجبور به مراجعه به شهرهای دیگر می‌شوند. لازمه دستیابی به اهداف طرح تحول سلامت و اینکه بیماران برای تامین نیازهای درمانی خود مجبور به خارج شدن از بیمارستان نشوند، این است که این تجهیزات درحد و اندازه و ظرفیت این شهرستان ارائه شود.»

       کبیری در تشریح کمبودهای درمانی خوی گفت: «گاهی بیماران مجبور می‌شوند از نزدیکی‌های صبح برای نوبت گرفتن مراجعه کنند. در بحث رادیولوژی، سونوگرافی و مباحث دیگر ما با محدودیت جدی مواجه هستیم و طبیعتا مراجعات مردم همراه با صف‌های طولانی است. در بخش‌های سی‌سی‌یو و آنژیوگرافی بیمارستان تراکم جمعیت زیادی هست و حتی گاهی مردم مجبور به خوابیدن روی زمین می‌شوند.» این نماینده مجلس به کمبود نیروی متخصص هم اشاره کرد و گفت: «وقتی ما در بحث تجهیزات و امکانات و فضای فیزیکی اینطور با مشکل مواجه هستیم، طبیعی است که حتی متخصصان بومی این شهرستان به شهرهای بزرگتر مهاجرت کنند. لذا از نظر نیروی تخصصی هم شهرستان با مشکلاتی مواجه است.»

نیاز 70 میلیارد تومانی
       نماینده مردم خوی در مجلس به مصوبات سفر اخیر وزیر بهداشت و معاونین رئیس‌جمهور اشاره کرد و گفت: «خداراشکر مرحله اول این سفر تا اینجا خوب بوده است. برای اتمام ساخت بیمارستان آیت‌ا... العظمی خویی که حدود 24 سال است کلنگ‌زنی شده و تا الان 40 تا 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، 70 میلیارد تومان وعده داده شد. همچنین مقرر شد به دلیل مراجعات متعدد به بیمارستان قمربنی‌هاشم که بیش از 85 سال قدمت دارد هم یک بخش اورژانس ساخته شود. ولی درمورد خود این بیمارستان و همین طور بیمارستان شهید مدنی تصمیم خاصی گرفته نشد.» وی اضافه کرد: «البته درصورتی که ساخت بیمارستان آیت‌ا... خویی به اتمام برسد، طبیعتا از بار مراجعات به این دو بیمارستان کاسته خواهد شد. ضمن اینکه این بیمارستان‌ها هم می‌توانند از بخش‌ها و تجهیزات پیشرفته بیمارستان آیت‌ا... خویی مانند بخش دیالیز و بخش‌های دیگر استفاده کنند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: