کد خبر: ۱۱۸۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 04
شفا آنلاین>سلامت>انجمن داروسازان ایران در یک جلسه هم اندیشی، به موضوع ابلاغ آیین‌نامه داروخانه‌های طبیعی که حدود یک ماه پیش از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شد، انتقاد کرد.
به گزارش شفا آنلاین، خیرالله غلامی، نایب رییس سازمان نظام پزشکی استان تهران، ضمن انتقاد از ابلاغ  آیین نامه تاسیس داروخانه‌های طبیعی از سوی وزارت بهداشت، اظهار کرد: آیین نامه تاسیس داروخانه های گیاهی از خط اول ایراد دارد. دانشجویان دانشکده های داروسازی برای فعالیت در داروخانه ها مجزا به نام گیاهی و عمومی و... تربیت نمی شوند.

وی تاکید کرد: ما به طور کلی این آیین نامه را رد می کنیم. در عین حال، اگر وزارت بهداشت همچنان بر اجرای این موضوع اصرار دارد،  پیشنهاد می‌کنیم به جای این آیین نامه، دو مجوز برای داروخانه‌ها صادر کند؛ یک پروانه برای فعالیت معمولی داروخانه‌ها و دیگری برای ارائه داروهای گیاهی و طبیعی.

وی افزود: وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای راه اندازی دوهزار داروخانه طبیعی برنامه دارد. در حال حاضر درکشور حدود 12 هزار داروخانه داریم که اگر 20 درصد آنها برای فعالیت در این مورد اعلام آمادگی کند، دیگر نیازی نیست وزارت بهداشت برای راه اندازی این تعداد داروخانه گیاهی زمان صرف کند.

آیین نامه داروخانه های طبیعی بدعت غلط علمی است

در ادامه این نشست، عباس کبریایی، رییس سندیکای صنایع داروسازی نیز در خصوص علت انتقاد صنف داروسازان از ابلاغ این آیین نامه، گفت: این موضوع سالها در وزارت بهداشت مطرح می شد و بحث بر سر تحت نظارت قرار گرفتن عطاری ها توسط این وزارتخانه بود. وزارت بهداشت آیین نامه ای را خلاف قوانین تصویب کرده است و انجمن ها باید از آن شکایت کنند؛ چرا که یک بدعت غلط علمی است. هراقدامی باید یک منطق هزینه و اثربخشی اقتصادی داشته باشد.

وی افزود: دارو ماده‌ای با منشاء گیاهی، بیولوژیک یا شیمیایی است و برای مقاصد تشخیصی و درمانی به کار گرفته می شود و ما نمی‌توانیم موسسات عرضه دارو را طبقه بندی کنیم.

 کبریایی همچنین به توزیع ناعادلانه درآمد در میان جامعه داروسازان به عنوان یک مشکل اصلی در میان داروسازان اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جامعه داروسازان توزیع ناعادلانه منابع در این جامعه است. در شرایطی که ما باید به دنبال فراهم کردن یک بستر عادلانه برای توزیع عادلانه در آمد باشیم، باید مشغول بحث درباره داروخانه های گیاهی شویم.

امید سبزواری، رییس انجمن متخصصان علوم دارویی نیز به عنوان یکی از منتقدان آیین نامه داروخانه های طبیعی، در این نشست گفت: شکل فعلی داروخانه ها می‌تواند با دوره های آموزشی مدون برای مسئولان فنی آنها بسترساز ارائه این خدمات باشد. اگر مشکلی نیز در مورد تعداد داروخانه ها وجود دارد، می توان  با تمهیداتی، تعداد آنها را افزایش داد و ارائه داروهای گیاهی را نیز به آنها اضافه کرد.

تضاد آیین نامه داروخانه‌های طبیعی با سیاستهای کلی سلامت

کوروش دری، عضو مجمع نمایندگان انجمن داروسازان، این آیین نامه را در تضاد کامل با سیاست های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری دانست و اظهار کرد:این آیین نامه، طبق سیاستهای کلی سلامت، ابلاغی منویات رهبری با اصل روز آمد کردن علمی که در بند2-2 آن آمده تناقض دارد. صحبت از روز آمد کردن درمان، با استفاده از موادی که به طور کلینیکال ارزیابی نشده‌اند، به معنی عقب گرایی است.

وی در ادامه، به یکی دیگر از بندهای سیاست های کلی سلامت اشاره کرد وافزود: نظام پایش که درسیاست های کلی سلامت نیز به آن اشاره شده است به معنی تاسیس مراکز جدید نیست. با اجرای این آیین نامه، داروساز تبدیل به عطار می شود یا عطاران، داروساز می‌شوند؟

دری  همچنین ضمن انتقاد از شانه خالی کردن سازمان غذا ودارو درخصوص ساماندهی و نظارت بر نابسامانی های موجود در حوزه داروهای گیاهی و طب سنتی و مکمل تاکید کرد: وزارت بهداشت در ساماندهی عطاری ها کوتاهی می کند. آرایشگاه‌ها و باشگاه‌های بدنسازی نیز در امور درمان دخالت می کنند، با این روند، باید داروخانه‌ای نیز به طور اختصاصی برای آنها تاسیس کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: