کد خبر: ۱۱۸۰۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۶ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 04
شفا آنلاین>سلامت>مطالعات پژوهشگران نشان می دهد آسیب های کبدی ناشی از مصرف فست فودها و نوشابه های قندی در کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان بوده و این موضوع می تواند خطراتی جدی برای سلامت آن ها در پی داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین،پژوهش های انجام شده توسط بنیاد بیماری های کبد در ایتالیا (FIF) که در پردیس فناوری تریسته یا Trieste AREA Science Park انجام شده است نشان می دهد که مصرف غذاهای فراوری شده، فست فودها و مواد غذائی پر از شکر موجب بروز سندرم های متابولیک و آسیب های جدی کبدی در کودکان می شود. در این مطالعات عنوان شد مصرف نوشابه ها، فست فودها و مواد غذائی فراوری شده برای کودکان به مراتب خطرناک تر از بزرگسالان است و علت اصلی این موضوع نیز عدم توانائی بدن کودکان برای دفع حجم زیاد چربی و قند موجود در این گروه از غذاها عنوان شده است.

در این مطالعات عنوان شد مصرف نوشابه ها، فست فودها و مواد غذائی فراوری شده برای کودکان به مراتب خطرناک تر از بزرگسالان است و علت اصلی این موضوع نیز عدم توانائی بدن کودکان برای دفع حجم زیاد چربی و قند موجود در این گروه از غذاها عنوان شده است.

در همین رابطه پرفسور کلودیو تیربلی مدیر پردیس فناوری تریسته که در این مطالعات مشارکت داشت اعلام کرد: در نظر گرفتن بحران چاقی در کودکان دنیای امروز که با سرعت بسیار زیادی در حال افزایش است در کنارایجاد شدن آسیب های کبدی ناشی از سندرم های متابولیک و اختلال در سوخت و ساز بدن، اصلی ترین عامل نیاز به عمل پیوند کبد در سال های آینده خواهد بود. مدل ارائه شده در این پژوهش، زیر ساخت بسیار مناسبی برای بررسی و مطالعه مکانیسم عامل ایجاد آسیب های کبدی و فهم تفاوت این آسیب ها در زنان و مردان و آزمایش داروهای جدید و روش های درمانی محسوب می شود.

در این مطالعات پژوهشگران اقدام به انجام مجموعه آزمایش های مختلفی روی موش ها کرده و  در آن مدل های سندرم متابولیک کودکان و تاثیرات مخرب آن روی کبد که منجر به بروز عارضه کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت غیر الکلی  non-alcoholic steatohepatitis می شود؛ پرداختند.

نتایج این مطالعات نشان می دهد که خطر بروز این بیماری ها در پی مصرف فست فود در کودکان بسیار بیشتر بوده و به طور خاص در پسر بچه ها نموند بیشتری خواهد داشت. در حالی که مصرف این مواد غذائی آسیب های به مراتب کمتری در افراد بالغ بر جا می گذارد. در این مطالعات، گروهی از موش های آزمایشگاهی با رژیم غذائی مبتنی بر میزان زیادی از چربی ها و شکر به مدت 16 هفته مورد تغذیه قرار گرفته و در مدل سازی تطبیقی با انسان ها این موضوع به گونه ای مطالعه شد که انسان ها را از سن 3 تا 30 سالگی تحت نظر قرار می داد.   پژوهشگران در خاتمه به والدین توصیه اکید می کنند که به فرزندان خود اجازه مصرف بیش از حد از فست فودها و نوشابه ها را نداده و میزان استفاده از این مواد غذائی را به حداقل ممکن کاهش دهند.

برچسب ها: مطالعه ، آسیب ، کبد کودکان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: