کد خبر: ۱۱۸۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 04
شفا آنلاین>سلامت>چاقی و اضافه وزن تهدیدی جدی برای سلامتی محسوب می شوند زیرا زمینه ساز بیماری‌هایی مانند دیابت و فشار خون هستند.
به گزارش شفا آنلاین،بی‌تحرکی و تغذیه نادرست مهم‌ترین علل رایج این مشکلات هستند اما شرایط دیگری نیز بر تشدید آن تاثیر می‌گذارند. از جمله مهم‌ترین عوامل موثر می‌توان به خواب اشاره کرد که تاثیر جدی بر متابولیسم دارد. معمولا اکثر افراد چاق از اختلالات خواب یا عدم خواب کافی رنج می برند.

از طرفی بسیاری از عادات زندگی مانند زمان یا خوراکی‌های شام نیز بر کیفیت خواب مطلوب تاثیر می گذارند. توجه به 7 توصیه مهم زیر در مورد عادات پیش از خواب می‌تواند نقش مهمی در کاهش وزن بگذارد.

        مصرف خوراکی‌های سرشار از تریپتوفان: تریپتوفان اسید آمینه‌ای ضروری است که عملکرد آن کمک به اندام‌ها برای تولید پروتئین‌های خاص است. از طرفی، ارتباط مستقیمی با افزایش مقدار سروتونین در بدن دارد که این ناقل عصبی خواب را تنظیم می کند. تریپتوفان در بسیاری از خوراکی‌ها به خصوص با منشا حیوانی مانند شیر و لبنیات، تخم مرغ، گوشت، ماهی و موز وجود دارد. با گنجاندن تنها چند گرم از این ماده در وعده شام می‌توانید شانس خواب مطلوب خود را افزایش دهید.

        دوری از وسایل محرک: 8 ساعت خواب مستمر موجب افزایش سطح هورمون رشد می‌شود که شکسته شدن زنجیره چربی‌ها را تسهیل می‌کند. در نتیجه احتمال بروز چاقی کاهش می‌یابد. پس هنگام خواب از وسایلی مانند تلویزیون، رایانه، تلفن همراه و تبلت دوری کنید تا از خوابی راحت لذت ببرید.

        شام سبک: گرچه توصیه نمی‌شود با معده خالی به رختخواب بروید اما پرخوری نیز اصلا ایده خوبی نیست. شام کامل باید 15 تا 25 درصد نیازهای روزانه بدن را تامین کند. این مقدار مانع از اضافه وزن و اختلالات خواب می‌شود. زمانی که بدن مسئولیت فعالیت زیاد در نتیجه روند هضم غذا را دارد، نمی‌تواند به درستی عملکردهای متناسب خواب را انجام دهد. در این صورت متابولیسم کُند و در اعمال مطلوب اندام‌ها اختلال ایجاد می‌شود.

        پرهیز از شام دیر وقت: شام خوردن خیلی دیروقت ارتباط مستقیمی با بروز چاقی دارد چرا که موجب مصرف کمتر انرژی می شود. توصیه می‌شود حداقل بین زمان شام و خواب 3 ساعت فاصله باشد تا بدن فرصت کافی برای فرایند هضم را داشته باشد.

        مصرف دمنوش: یکی از بهترین عادات برای خواب مطلوب و کاهش وزن مصرف دمنوش‌های طبیعی درست قبل از رفتن به رختخواب است. این دمنوش‌ها نه تنها به خواب عمیق کمک می کنند بلکه در کسب آرامش و تسکین اشتها نیز موثرند. ازجمله بهترین دمنوش‌ها برای قبل از خواب می‌توان به بابونه، نعناع، اسطوخودوس، سنبل الطیب اشاره کرد.

        انجام فعالیت‌های ورزشی: انجام تمرینات جسمانی و فعالیت‌های ورزشی روزانه به خواب مطلوب کمک می‌کند البته نباید قبل از خواب باشد و نیاز به فاصله‌ای حداقل 4 ساعت است. ورزش به شل شدن عضلات بدن کمک می‌کند، استرس را کاهش می‌دهد و موجب سوخت و ساز کالری‌ها حتی در زمان استراحت می‌شود.

        خوابیدن در اتاقی تاریک: محیطی را برای خواب انتخاب نمایید که کاملا تاریک باشد تا احتمال بروز اختلالات خواب کاهش یابد. روشنایی ترشح هورمون ملاتونین را متوقف می‌کند. این هورمون در زمان استراحت بدن برای تسهیل آرامش تولید می‌شود. افرادی که در اتاق خواب مناسب می خوابند، 21 درصد کمتر از دیگران دچار اضافه وزن می شوند.

       اگر دوست دارید همیشه تناسب اندام داشته باشید، بهتر است عادات صحیح زندگی را رعایت نمایید. Amelioreta santé.fr
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: