کد خبر: ۱۱۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 04
امامی رضوی: در مورد این تصمیم نیازی به نظرخواهی از هیئت بورد نبوده
شفا آنلاین>اجتماعی> در پی صدور مجوز انجام سونوگرافی برای متخصصان زنان و زایمان و دریافت وجه به‌شرط گذراندن دوره‌های تکمیلی، اعضای هیئت بورد رادیولوژی در نامه‌ای اعتراضی به وزیر بهداشت، نسبت به تصمیم‌گیری بدون نظرخواهی از اعضای بورد معترض شدند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید     انجام سونوگرافی از سوی متخصصان زنان و اعتراض مداوم متخصصان رادیولوژی نسبت به تداوم این روند موضوع جدیدی نیست. اعتراضاتی که درباره این موضوع مطرح شد، زمانی اوج گرفت که وزارت بهداشت در بخشنامه‌ای به دانش‌آموختگان فوق تخصص پریناتولوژی این اجازه را داد که سونوگرافی را خودشان انجام دهند.

       اواخر دی‌ماه سال گذشته برخی از رادیولوژیست‌ها برای رساندن صدای خود مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. تجمعی که با برخورد تند و بی‌سابقه از سوی ستاد به پایان رسید و به‌نوعی نقطه پایانی شد برای تجمع‌های مکرر گروه‌های معترض که چندی بود حضور مقابل وزارت بهداشت را به‌عنوان یک راهکار برای طرح اعتراض خود برگزیده بودند.

       حالا جلال شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی می‌گوید:«اعضای بورد به این موضوع اعتراض دارند که شاید این استدلال که چون انجمن‌های علمی سازمان مردم‌نهاد هستند از آنها نظرخواهی نمی‌شود، پذیرفتنی باشد اما چرا به نظرات اعضای بورد که از سوی وزارت بهداشت برگزیده شدند توجهی نمی‌شود؟ چگونه ممکن است درمورد این رشته و سیاست‌های مربوط به این رشته از برترین‌های این رشته نظرخواهی نشده است.»

       او اضافه می‌کند: «برخی پیشنهاد استعفا از هیئت بورد را مطرح کردند اما درنهایت قرار شد از وزارت بهداشت سوال شود که اگر نیازی به وجود اعضای بورد نیست، این موضوع را اعلام کنند.»

هیئت بورد چه وظایفی دارد؟
       مسئولیت اصلی اعضای هیئت بورد به‌عنوان مجمعی از برگزیدگان و پیشکسوتان هر رشته تحصیلی در حوزه پزشکی، طراحی سوالات آزمون‌هاست. اگرچه که هیئت بورد از طرف وزارتخانه برای نظارت هم به برخی مراکز اعزام می‌شوند اما این کار جزو وظایف آنها به‌عنوان اعضای هیئت بورد نیست بلکه آنها تنها به‌عنوان مسئول دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی اعزام می‌شوند.

       اگرچه همه اقداماتی که در زمینه تدوین برنامه آموزشی و تغییرات محتوایی صورت می‌گیرد، از سوی دبیرخانه انجام می‌شود. اما از اعضای هیئت بورد، تنها نظرخواهی می‌شود و این یعنی تصمیم نهایی بر عهده اعضای دبیرخانه است.

       علی‌رغم آنکه رادیولوژیست‌ها اولین بار در دی‌ماه سال گذشته،‌ مخالفت خود را به مسئولان وزارت بهداشت اعلام کرده بود اما این بار در نامه‌ای به شخص وزیر بهداشت از او پرسیدند «این‌گونه به نظر می‌رسد که از نظر برخی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وجود هیئت بورد رادیولوژی به‌عنوان مرجع طرف مشورت در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این رشته مورد وثوق و بلکه موردنیاز نیست. این در حالی است که در فقره مربوط به انجام سونوگرافی توسط متخصصان پریناتولوژی شخص حضرتعالی تایید فرمودید که نامه مربوطه بدون کارشناسی ابلاغ شده است.»

نیازی به نظرخواهی نبود
       حسن امامی رضوی، قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌های در جواب به اینکه چه پاسخی برای سوال مطرح‌شده از سوی اعضای هیئت بورد رادیولوژی دارید، می‌گوید: «آنچه پیش‌آمده موضوع جدیدی نیست که در این مقطع زمانی و برای این دوره آموزشی پیش‌آمده باشد که بخواهیم از اعضای بورد نظرخواهی کنیم. این موضوع در مدت طولانی مورد بحث بوده و ابعاد زیادی دارد. هیئت بورد رادیولوژی هم نظرات خودش را در مقاطع مختلف داده و از نظراتشان هم استفاده‌شده است.»

       او اضافه می‌کند: «با توجه به اینکه وظیفه وزارت بهداشت سیاست‌گذاری است، بعد از جمع‌آوری اظهارنظرها تصمیم‌گیری می‌کند.»

       رئیس دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی می‌گوید: «فرض کنید آخرین باری که بورد رادیولوژی و انجمن نظرات خود را به وزیر بهداشت به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردند، زمانی بود که وزارت بهداشت درمورد انجام سونوگرافی از سوی فلوشیپ پریناتولوژی بخشنامه‌ای داشت. مسئولان ستادی اعتراض‌ها را شنیدند اما این به این معنا نیست که همه نظراتی که مطرح شد، ازنظر کارشناسی مورد قبول وزارت بهداشت باشد.»

       امامی رضوی در پاسخ به این سوال که نظرات اعضای هیئت بورد اصولادرچه مواردی پرسیده می‌شود، می‌گوید: «در زمینه‌هایی که نیاز باشد نظرات اعضای هیئت بورد را سوال می‌کنیم. درمورد تدوین برنامه‌های آموزشی از اعضای تمام بوردهای تخصصی نظرخواهی کردیم اما درمورد این موضوع نیازی به نظرخواهی نبوده است. چون سونوگرافی در برنامه آموزشی زنان وجود دارد. حالا ما یک دوره تکمیلی در کنار این دوره آموزشی برای متخصصان زنان تعیین کردیم. این که دیگر نظرخواهی نمی‌خواهد.»

       وی اضافه می‌کند: «زمانی که برنامه آموزشی گروه زنان نوشته می‌شد هم از اعضای هیئت بورد رادیولوژی نظرخواستیم. شاید آنها در آن زمان هم مخالف بوده باشند اما قرار نیست ما حتما نظر آنها را اجرا کنیم. درهرحال امروز هم در برنامه آموزشی زنان که مصوب چند سال پیش است، واحد سونوگرافی وجود دارد و این دوره تکمیلی برای افزایش توانمندی آنها قرار داده‌شده است.»

       به گفته قائم مقام وزیر بهداشت در امور دانشگاه‌ها، مهم‌ترین کار دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، تهیه کوریکولوم از طریق کار کارشناسی است که آن‌هم بسیار زمان‌بر و پیچیده هم هست. «این اتفاق درمورد رشته رادیولوژی هم افتاده است. البته ممکن است برخی دوستان بگویند با این موضوع موافق نیستند. اما نظر آنها برای وزارت بهداشت الزام‌آور نیست.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: