کد خبر: ۱۱۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>سلامت>دلیل کلی خشکی و خارش پوست ظاهرا چیزی است که زیاد به فکر نیاز ندارد و آن چیز کمبود رطوبت پوست است، اما می‌توان گفت که دلیل خشکی و خارش پوست آن‌قدر هم ساده نیست.
به گزارش شفا آنلاین،بعضی از خشک‌کننده‌های پوست باعث حیرت و تعجب ما می‌شوند. در این مقاله به هفت مورد از دلایل حیرت‌انگیز خشکی پوست اشاره می‌شود؛ همچنین اگر به دنبال درمانی برای خشکی پوست خود هستید، ابتدا این مقاله را بخوانید تا دریابید که آیا عوامل حیرت‌انگیزمطرح‌شده در این مقاله عامل خشکی پوست شما هستند یا خیر.

       1. عطر: دکتر آمی فورمن توب، استادیار بالینی پوست‌شناسی در دانشگاه نورثوست می‌گوید:« عطر می‌تواند باعث تحریک پوست خشک یا بدتر شدن آن شود، بنابراین از دئودرانت‌ها (ضد عرق‌ها) و محصولات مراقبت از پوست که حاوی عطر هستند، خودداری کنید.» پیش از خرید دئودرانت‌ها و این محصولات به برچسب آن‌ها نگاه کنید تا حاوی عطر نباشند. لوسیون‌ها و کرم‌های بدن از محصولاتی هستند که در صورت داشتن عطر می‌توانند باعث آسیب به پوست شوند. برای مرطوب کردن پوست خود به دنبال محصولاتی باشید که حاوی موادی همچون عسل، وانیل و کره‌های دانه‌محوری همچون کره کاکائو و کره شی (Shea ) هستند.

       2. صابون: محصولات شست‌وشو می‌توانند سریع‌تر از هر چیز دیگری باعث از بین رفتن رطوبت پوست شوند، بنابراین در انتخاب محصولات شست‌وشوی بدن، صورت و لباس دقت بیشتری به خرج دهید تا پوست خود را مرطوب نگه‌دارید. دکتر جوئل شلسینگر، پوست‌شناس شهر اوماها ایالت نبراسکا به افراد دارای پوست خشک هشدار می‌دهد که از محصولات شوینده قوی و حتی نرم‌کننده‌های پارچه خودداری کنند. در عوض، باید از مواد شوینده کم قدرت استفاده کرد. دکتر شلسینگر می‌گوید:« باید از صابون‌های ملایم استفاده کرد.»

       3. ژنتیک: محققان دریافته‌اندکه عامل وراثت نیز می‌تواند دلیل خشکی پوست باشد. کارشناس‌های دانشگاه Dundee اسکاتلند دریافتند که جهش‌های رخ‌داده در ژن‌های تولیدکننده پروتئین فیلاگرین ( پروتئینی که در شکل دادن و هیدراته کردن سد دفاعی پوست نقش ایفا می‌کند) می‌توانند باعث مشکلات پوستی وخیمی شوند. افرادی که این جهش‌های ژنی را دارند از خشکی پوست‌ رنج می‌برند و احتمال ابتلا به اگزما در آن‌ها بیشتر است.

       اگر همواره پوست شما خشک است یا اگر مشکل خشکی پوست در خانواده شما در جریان است، مرطوب کردن روزانه پوست از موارد ضروری برای حفظ سلامتی پوست شما محسوب می‌شود. دکتر جوشوئا زیچنر، مدیر بخش تحقیقات بالینی و زیبایی گروه پوست‌شناسی مرکز پزشکی MounSinai می‌گوید:« در مرطوب‌کننده‌ها به دنبال سرامیدها و لیپیدهایی باشید که به ایجاد و تقویت سد دفاعی پوست کمک می‌کنند.»

       4. آب سخت: زمانی که آب شیر حاوی غلظت بالایی از مواد معدنی مانند منیزیم، سرب و روی است به آن آب سخت می‌گویند. مواد معدنی این آب، لایه نازکی را روی پوست باقی می‌گذارند که باعث خشکی می‌شوند. دکتر دنیس گراس، یکی از پوست‌شناس‌های شهر نیویورک می‌گوید:« فلزهای سنگین روغن روی پوست را به ماده غلیظی تبدیل می‌کنند که غدد روی پوست را مسدود می‌کند، باعث بدترشدن عارضه‌های همچون جوش و روزاسه می‌شود و از جذب شدن مرطوب‌کننده‌ها به پوست جلوگیری می‌کند.» با استفاده از یک فیلتر آب می‌توانید غلظت مواد معدنی موجود در آب را بکاهید. علاوه بر این متخصصان توصیه می‌کنند که به محصولات مراقبت از پوست ‌موادی (chelators) همچون ویتامین A و ویتامین C اضافه کنید، چون این زداها لایه نازک مواد معدنی را از بین می‌برند که روی پوست باقی‌مانده است.

       5. داروهای جوش و رتینول: لایه‌بردارهای شیمیایی مانند رتینول، اسید گلیکولیک، اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید که در درمان جوش موثر هستند می‌توانند باعث خشکی پوست نیز شوند. خبر خوش این است که نیاز نیست استفاده از چنین لایه‌بردارهایی را متوقف سازید، بلکه اگر مصرف آن‌ها را کاهش دهید و از آن‌ها به‌اندازه استفاده کنید باعث تحریک پوست خود نمی‌شوید. متخصصان می‌گویند که استفاده روزانه از لایه‌برداری شیمیایی را به چند روز در هفته کاهش دهید و یک شوینده ملایم برای پوست خود انتخاب کنید و در صورت لزوم از دکتر پوست خود بخواهید که داروها یا محصولاتی را برای کم کردن خشکی پوست شما تجویز کند.»

       6. هوای خشک: گاهی از اوقات هوای درون فضای بسته می‌تواند به‌ مانند هوای فضای باز برای پوست مشکل‌آفرین باشد. هوای غیرطبیعی، مخصوصا گرما می‌تواند سطوح رطوبت را پایین بیاورد و باعث خشکی و خارش پوست شود. یک دستگاه بخور می‌تواند به احیا کردن رطوبت هوای خانه کمک کند. متخصصان پوست بر این باورند که می‌توانید از یک کرم هیدروکورتیزون ملایم- یک‌درصدی- نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با مشاهده اولین نشانه‌های خشکی پوست از این کرم استفاده کنید. هیدروکورتیزون یک ماده ضدالتهابی است که به بهبود و تسکین خشکی و ترکیدگی پوست کمک می‌کند و فرآیند بهبود آن را سرعت می‌بخشد.

       7. شستن مکرر دست‌ها: بعضی از افراد دارای پوست خشک به‌طور مکرر دست‌های خود را می‌شویند، این عادت بهداشتی می‌تواند باعث خشک شدن پوست شود، بنابراین برای آنکه از تاثیر آن بکاهید از آب ولرم و شوینده دست کرمی استفاده کنید. علاوه بر این، پس از شستن دست‌ها و درحالی‌که دست‌های شما همچنان مرطوب و آماده جذب مرطوب‌کننده است از لوسیون دست موردعلاقه‌تان استفاده کنید.
Everydayhealth
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: