کد خبر: ۱۱۷۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۵۹ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>اجتماعی>طی هفته‌های گذشته یکی از مصوبات شورای شهر تهران اعتراض جمعی از فعالان مدنی را در پی داشت.
به گزارش شفا آنلاین،  آنها با ارسال نامه‌ای سرگشاده به مصوبه اخیر شورای شهر تهران در رابطه با اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه شرکت شهربان که اختیارات وسیعی به این شرکت می‌دهد و دستفروشی را همردیف با تکدیگری تلقی کرده است، اعتراض کردند.

در بخش‌هایی از این نامه که به امضای بیش از پانصد نفر خطاب به مقامات مسئول از جمله سران سه قوه نوشته شده، آمده است: مصوبه اخیر شورای اسلامی شهر تهران ­در­ خصوص «اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه شرکت شهربان» اقدامی در جهت ظاهر حقوقی بخشیدن به تبعیض و تهدید کرامت انسانی بوده است. مصوبه ­ای ­که به جهت ضرورت اقتصادی دستفروشی، تأثیرگذاری بر معیشت جمعیتی قابل توجه، حساسیت شهروندان و رویکرد حمایتی شهروندان نسبت به دستفروشان و نیاز شهروندان به خرید از آنها در عمل نیز با ناکامی روبه‌رو خواهد شد و فقط بر دامنه تعارضات اجتماعی و نارضایتی شهروندان خواهد افزود و به دلیل تخلف‌های حقوقی متعدد در رویه حقوقی، اصول قانون‌نویسی، مخالف با قانون اساسی و قوانین بالادستی، نقض اصل تفکیک قوا و سلسله مراتب قانونگذاری و مخدوش‌سازی مرز امور حاکمیتی و امور محلی، می‌توان از آن با لفظ «ناقانون» یاد کرد.

در ادامه نامه ضمن برشمردن ایرادهای این مصوبه از جمله صدور جواز برخورد با دستفروشان و سلب آزادی شغلی و حق مالکیت آمده است: ضروری است که در راستای حفاظت از قانون اساسی و سایر قوانین جاری و حاکم بر موضوع، دفاع از کرامت انسانی و رعایت قسط و عدل، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران با عنوان «اصلاح اساسنامه و آیین‌نامه شرکت شهربان» لغو شود.  در پایان این نامه آمده است: در صورت عدم اقدام مقتضی و مناسب، شاهد تشدید اتفاقات تلخ در شهر نظیر اتفاقات پیش‌آمده در شهر اهواز، تبریز، خرمشهر، منطقه 15 شهرداری تهران، بزرگراه آزادگان، دولتخواه، خیابان جمهوری، متروی گلبرگ و موارد متعدد در خصوص خدشه به حقوق انسانی دستفروشان، حوادث ناگوار و جریحه‌دار شدن افکار عمومی خواهیم بود که با توجه به شرایط اقتصادی ناشی از رکود، بیکاری و تورم و با ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی به خانواده‌ها و جامعه، تبعات آن پیش‌بینی‌پذیر نخواهد بود.

حمله گازانبری به دستفروشان
طرح برخورد با دستفروشان با ورود مأموران شهرداری به بازار 15خرداد و جمع‌آوری دستفروشان این محدوده آغاز شد و در مدت کمتر از یک ماه 1200 دستفروش از این محدوده جمع‌آوری شدند. ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شرکت شهربان در خصوص اجرای این طرح گفته بود: بساطی‌های 15 خرداد، هرکدام یک راسته را برای خودشان قُرُق کرده بودند و هر یک متر از معبر عمومی را به یک نفر اجاره می‌دادند؛ هرکدام هم نوچه‌هایی داشتند که از بساط‌کنندگان «شیتیل» جمع می‌کردند.

به گفته چیذری، در طرح پاکسازی محور 15 خرداد، در هر محور یک رئیس وجود داشت که مثلاً در محور ۱۵ خرداد فردی که تولیدی زنانه داشت، معبر کرایه می‌داد و بعد از دستگیری توسط پلیس در اعترافات خود اعلام کرده بود در روزهای عادی ۲۰ تا ۳۰ میلیون د‌رآمد از ماحصل فروش محصولات و اجاره گرفتن کسب می‌کرده است. وی چند موزاییک را ۱۲۰ هزار تومان به دستفروشان اجاره می‌داد و با هر فردی که پول نمی‌داد، برخورد می‌شد.
وی همچنین از شناسایی ۲۰ نقطه حساس و ویژه در تهران خبر داده و گفته بود: بازار تهران، هفت تیر، صادقیه، تجریش، خیابان امین، خیابان احسان، پیروزی و دماوند از جمله این نقاط هستند.البته همزمان با اجرای این طرح، برخی برخوردهای مأموران شهربان با دستفروشان به زد و خورد هم منجر شد و انتشار فیلم و عکس‌هایی از واژگونی چرخ یک لبو فروش در خیابان ولیعصر و ریختن میوه‌های یک بساط فروش در حوالی مترو آزادی توسط مأموران شهربان، باعث شد تا افکار عمومی علیه موضوع برخورد با دستفروشان بسیج شوند. اما مدیرعامل شهربان اعتقاد داشت که واژگونی چرخ لبوفروشی توسط خود شخص لبوفروش بوده و برای تحریک افکار عمومی اقدام به این کار کرده است.

چیذری البته ادعا می‌کرد که بسیاری از بساط فروش‌های تهران توسط یک شبکه اداره می‌شوند و حتی بسیاری از اجناس این افراد مشابه و دارای ویژگی‌های یکسان است. اگرچه همکاری نیروی انتظامی و شهرداری و بسیج مأموران انتظامی و شهربان، باعث جمع‌آوری بساط فروش‌ها از حدفاصل گلوبندک تا سیروس شد اما این تجربه هرگز در اجرای طرح ساماندهی دستفروشان چهار راه امیراکرم به نتیجه نرسید و با وجود بسیج امکانات برای برخورد با دستفروشان در این محدوده، دستفروشان تنها چند متری جابه‌جا شدند اما هرگز جمع‌آوری نشدند.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: