کد خبر: ۱۱۷۸۷۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سومین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه‌های اجرایی کشور که قرار بود ۱۶شهریور ماه برگزار شود به دلیل وجود تبعیض‌های جنسیتی زیاد با دستور رئیس جمهوری متوقف شد.
به گزارش شفا آنلاین،شب یکشنبه رئیس جمهوری دستور داد تا هنگام اطمینان از تأمین حقوق زنان در فرصت‌های شغلی، آزمون استخدامی به تعویق بیفتد و سهمیه‌های جنسیتی در جهت رعایت عدالت، اصلاح شود.

این دستور رئیس جمهوری در پی نامه شهیندخت مولاوردی معاون وی در امور زنان و خانواده صادر شد. مولاوردی گفته بود: «اخیراً شاهد بودیم در اطلاعیه آزمون استخدامی ۱۳ دستگاه، تبعیض‌های جنسیتی صورت گرفته که این مطابق با وعده‌های رئیس جمهوری نیست. به همین دلیل با معاون اول رئیس جمهوری مکاتبه کرده‌ایم تا اگر قرار است در آزمون استخدامی سال‌جاری تبعیض جنسیتی رخ دهد، جلوی این کار گرفته شود.» بسیاری از فعالان حوزه زنان نیز پس از انتشار دفترچه آزمون استخدامی، مراتب اعتراض خود را نسبت به تبعیض‌های جنسیتی موجود در آن به دفتر معاونت رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام کردند و سرانجام پیگیری‌های این معاونت منجر به تعویق این آزمون شد.

این تبعیض‌ها چه بود؟
در دفترچه آزمون استخدامی امسال، دوهزار و٨٠٠ کد استخدام اعلام شده بود اما از مجموعه این تعداد، دوهزار و٢٨۴سهمیه استخدامی صرفاً برای مردان، ۵٠٠سهمیه مشترک میان مردان و زنان و تنها ١۶سهمیه صرفاً برای زنان در نظر گرفته شده بود. در مورد ۵٠٠سهمیه مشترک، مقرر شده بود کسانی که بالا‌ترین رتبه‌‌ها را در آزمون کسب کنند، بدون قید جنسیت پذیرفته شوند.


فارغ از آن، نتیجه اصلی این آمار روشن است: ٨٢ درصد از سهمیه‌های استخدام صرفاً متعلق به مردان بود و کمتر از یک ‌درصد از سهمیه به زنان می‌رسید. در آزمون استخدامی سال گذشته نیز فقط 16 سهمیه برای زنان در نظر گرفته شده بود و از این زاویه در هر دو آزمون تبعیض یکسانی را علیه زنان شاهد بودیم.نکته تبعیض‌آمیز دیگر اینکه از ۱۶ شغل اختصاص داده شده به زنان، همه در رده‌های دوم سازمانی بودند و رده‌های بالای مدیریتی در این دفترچه در اختیار مردان بود.

امسال قرار بود ١٣ دستگاه دولتی نیرو‌های جدید خود را بر اساس نتیجه این آزمون استخدام ‌کنند؛ دستگاه‌های اجرایی خراسان‌شمالی، دیوان عدالت اداری، سازمان امور مالیاتی، سازمان پزشکی‌قانونی، سازمان ثبت‌احوال، سازمان دامپزشکی، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، سازمان سنجش آموزش کشور، سازمان علمی و تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری، سازمان ملی بهره‌وری ایران، سازمان هواپیمایی کشوری، مرکز اورژانس تهران و وزارت امور اقتصادی و دارایی.

به عنوان مثال در دفترچه آزمون استخدام، سازمان تعزیرات حکومتی ۲۶۶ شغل، سازمان دامپزشکی ۱۶۸ شغل و سازمان مصرف‌کنندگان پنج شغل را «تنها برای مردان» معرفی کرده بودند. یا اینکه سازمان امور مالیاتی از مجموع هزار و ۴٨۴سهمیه استخدامی، هزار و۴٣۴ سهمیه را صرفاً برای مردان؛ سازمان پزشکی‌قانونی از مجموع ٣٢٢سهمیه استخدامی، ٢١٢سهمیه را صرفاً برای مردان؛ سازمان دامپزشکی از مجموع ٢٧۵سهمیه استخدامی، ١٨۵سهمیه را صرفاً برای مردان؛ سازمان علمی و تحقیقاتی وابسته به نهاد ریاست‌جمهوری از مجموع صدسهمیه استخدامی، ٩۴سهمیه را صرفاً برای مردان؛ سازمان هواپیمایی کشوری از مجموع ٢٢سهمیه استخدامی، ٢١سهمیه را صرفاً برای مردان و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور از مجموع ٣١سهمیه استخدامی، ٢٠سهمیه را صرفاً برای مردان در نظر گرفته بودند.طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در دوره بین سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، نرخ مشارکت زنان از ۴.۱۶ درصد در سال ۱۳۸۵، به ۶.۱۲ درصد در سال ۱۳۹۰ رسیده است. همچنین بنا به گفته وزیرکار، میانگین بیکاری زنان در سال ۹۲ دو برابر مردان بوده است.

حالا باید صبر کرد و دید با دفترچه جدید آزمون استخدامی سهم زنان از اشتغال چگونه تأمین می‌شود؟ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: