کد خبر: ۱۱۷۸۰۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>سلامت>پزشکی> در دنیا حدود 350 گروه خونی متفاوت تاکنون شناسایی شده است. از این مجموعه می‌توان از حدود 80 گروه خونی نادر نام برد که از نظر بالینی مهم هستند، چراکه ممکن است، گروه خونی نادر بیمار در بانک خون موجود نباشد.
 لذا خون‌رسانی به بیمار با مشکل مواجه می‌شود. تعریف خون نادر این‌گونه است، براساس تعریف انجمن بین‌المللی انتقال خون، اگر در بین جمعیت هزار تا 5000 نفری در جامعه، آنتی‌ژن خاص خون مشاهده نشود، آن فرد دارای گروه خونی کمیاب است و اگر گروه خونی فردی در بین 5000 تا ده هزار نفر جمعیت یک منطقه جغرافیایی آنتی‌ژن یا آنتی‌ژن‌های خاصی را نداشته باشد، این فرد دارای گروه خونی بسیار نادر خواهد بود. یکی از گروه‌های خونی بسیار نادر بمبی است که در کشور ما از بین 80 میلیون نفر جمعیت، فقط 52 نفر شناسایی شده است.

 مشابه این گروه خونی یک در یک و نیم میلیون نفر مشاهده شده است. وقتی این افراد نیاز به خون داشته باشند، در شرایط اورژانس با مشکل جدی مواجه می‌شوند. چنانچه بیمارانی با گروه خونی نادر با خونریزی مواجه شوند یا دچار بیماری‌های سرطانی و خونی شوند، به خون نادر که مشابه خود باشند، نیاز دارند.


       حدود شش‌ سال است که این برنامه منسجم و راه‌اندازی شده و بیمارانی که نیازمند خون نادر هستند، حدود 1000 نفر شناسایی شده‌اند. این افراد از بین 50000 نفری که حداقل 20 گروه خونی در آنها چک شده است، شناسایی شده‌اند. افراد با گروه خونی نادر شناسایی می‌شوند؛ چنانچه بیمار باشند، اطلاعات آنها ثبت می‌شود. افرادی را که بیمار نیستند به عنوان اهدا کننده به بیماران گروه خونی نادر در بانک اطلاعاتی داریم و به صورت متناوب از آنها خون گرفته می‌شود و به بیماران اهدا می‌شود. این خون‌ها به صورت منجمد در دمای منهای 80 درجه نگهداری می‌شود، تا درصورت لزوم از آنها استفاده شود. یا اینکه به صورت آنکال اهدای خون می‌کنند، بنابراین با این افراد ارتباط وجود دارد. برای مثال موردی وجود داشت که فردی نیاز به خون داشت، اهدا کننده آن خون در جنوب کشور و در محل کار بود. وقتی با وی تماس گرفته شد، در لنج بود، اما به بندر برگشت و خون اهدا کرد و خون بلافاصله به بیمار رسانده شد. این هم یکی از قابلیت‌های سازمان است.

       البته برنامه خون نادر به صورت بین‌المللی و با استانداردهای بین‌المللی اجرا می شود. ابتدا کشورهای اروپایی و آمریکایی عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر بودند، اما اکنون کشورهای آسیایی از جمله ایران نیز به عضویت این انجمن در آمده است. از قاره آفریقا فقط آفریقای جنوبی عضو این انجمن است. کشورهایی می‌توانند عضو انجمن بین‌المللی خون‌های نادر شوند که توانمندی‌های علمی و فنی لازم را داشته باشند و علاوه بر این، امکان ذخیره خون نادر و همچنین حمل و نقل خون در کشور و به خارج از کشور برای آنها فراهم باشد. یکی از مزیت‌های این عضویت این است که اگر بیماری در ایران خون نادر داشته باشد و ما نتوانیم خون مورد نیازش را تامین کنیم، می‌توانیم از دیگر کشورهای عضو انجمن کمک بگیریم یا در صورت نیاز برای بیماران این کشورها خون ارسال کنیم. تبادل اطلاعات علمی بین کشورها از دیگر مزیت‌های عضویت در این انجمن است. تهیه هر واحد خون نادر هزینه دارد که البته این خون به‌طور رایگان در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. برای ما تاکنون پیش نیامده است خون مورد نیاز بیمارانی که خون نادر داشته‌اند را از دیگر کشورها تامین کنیم. یکی از مزیت‌های داشتن برنامه ملی در کشور همین است، یعنی با اجرای یک برنامه ملی، یک کار بین‌المللی در داخل کشور انجام می‌شود و به این ترتیب می‌توانیم خون مورد نیاز در داخل کشور را خودمان تامین کنیم و این شاخص خوبی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. کنگره امسال در دوبی برگزار می‌شود و ایران هم دعوت شده است.

مصطفی مقدم
مسئول طرح ملی خون‌های نادر سازمان انتقال خون کشور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: