کد خبر: ۱۰۱۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - 2016March 14
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون اعلام کرد: این سازمان در صدد است که ظرفیت تولید پلاسمای خون را به 450 هزار لیتر برساند که در سال های آینده این رقم به 600 هزار لیتر خواهد رسید.
به گزارش شفا آنلاین، علی اکبر پورفتح الله روز دوشنبه در حاشیه رونمایی از کتاب نظام مراقبت از خون در جمع خبرنگاران افزود: در زمان حاضر ظرفیت تولید پلاسمای خون ، 400 هزار لیتر است.
وی در خصوص همکاری های بین المللی سازمان انتقال خون گفت: هم اکنون 2 شرکت بین المللی برای سرمایه گذاری و تولید کیسه های خون در صدد همکاری هستند.
پورفتح الله تاکید کرد: در زمینه کیسه خون نه تنها خودکفاکه وارد بازار منطقه ای نیز خواهیم شد و شرکت های یاد شده هم با همین دیدگاه منطقه ای وارد این کار شده اند.
وی در خصوص تاسیس 5 مرکز انتقال خون در تهران گفت: کار احداث این مراکز با همکاری مجمع خیرین سازمان انتقال خون، شهرداری تهران و بانک صنعت و معدن آغاز شده است و امیدواریم در 18 ماه آینده به بهره برداری برسد.
مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: مجمع خیرین انتقال خون علاوه بر تهران فعالیت های خود را در دیگر استان ها نیز گسترش خواهد داد.
این مقام مسئول در سازمان انتقال خون در بخش دیگری از سخنانش به عوارض خون ناشی از خطاهای انسانی اشاره کرد و اینکه در ایران بیشترین عوارض انتقال خون شامل همین خطاهای انسانی است.
پورفتح الله ادامه داد: این خطاهای انسانی شامل نمونه گیری، شماره گذاری نمونه ها، جابجایی نمونه ها، برچسب گذاری و عدم گروه بندی خون است. یک سوم از این موارد منجر به عوارض شدید و حتی مرگ می شود که امیدواریم امکان خطا بسیار کاهش یابد.
وی در خصوص رخدادهای سال 94 در این سازمان گفت: تولید مشتقات پلاسما در این سازمان به 400 هزار لیتر رسیده است که با برخی از سرمایه گذاران خارجی و داخلی قراردادهای مشارکتی در زمینه تولید پلاسما به جزء فاکتور هشت برای استفاده از پلاسمای ایرانی انجام شده است.
وی تاکید کرد: این امر می تواند صرفه جویی هایی در زمینه هزینه ها را همراه داشته باشد و علاوه بر آن از تغییر جغرافیایی بیماری ها نیز جلوگیری خواهد کرد که مهم ترین بحث آن حفظ سلامت است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: این سازمان در سال 94 به سمت اهدا کنندگان مستمر پیش رفت و هم اکنون 51 درصد اهداکنندگان خون را اهدا کنندگان مستمر با سابقه 2 بار اهداء در سال را تشکیل می دهند.
پورفتح الله تاکید کرد: طی پنج سال گذشته در بین اهداکنندگان مستمر هیچ گونه گزارشی از انتقال اچ آی وی و همچنین هپاتیت بی و سی نداشته ایم و اگر گزارشی هم در این خصوص بوده است مربوط به اهدا کنندگان بار اول است.
مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: به صورت جدی به دنبال افزایش آمار اهدا کنندگان مستمر هستیم و هم اکنون 500 هزار اهداکننده مستمر داریم که سعی خواهد شد این آمار به یک میلیون تا یک میلیون و صدهزار تن افزایش دهیم.
مدیرعامل سازمان انتقال خون تفاهم نامه با سازمان محیط زیست و همچنین همکاری با مدیریت مرکز بیماری ها و ایجاد ایمونو گلوبین در کشور برای جمع آوری آمار شروع و گسترش بیماری ها را از دیگر فعالیت های این سازمان در سال 94 ذکر کرد.
 کتاب نظام مراقبت از خون و آموزش های بالینی و آزمایشگاهی برای کارکنان طب انتقال خون امروز دوشنبه با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری رونمایی شد.

سورنا ستاری، معاون رئیس جمهوری ، امروز - دوشنبه - از بخش های مختلف سازمان انتقال خون نظیر مرکز بانک خون بند ناف، مرکز نوآوری، بخش سرولوژی اختصاصی و خون های نادر و همچنین بخش کنترل کیفی و تضمین کیفیت این سازمان بازدید کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: