کد خبر: ۱۱۷۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - 2016August 02
شفا آنلاین>اجتماعی> اوایل تیرماه بود که رسانه‌ها از انعقاد قراردادی ‌مابین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیج جامعه پزشکی خبر دادند.
به گزارش شفا انلاین،به نقل از سپید قراردادی به ارزش 2 میلیارد تومان که نظارت بر مراکز درمان اعتیاد (MMT) را به بسیج جامعه پزشکی واگذار می‌کرد. انتشار این خبر، مخالفت‌هایی را درمقابل چگونگی و کیفیت اجرای این طرح توسط بسیج به همراه داشت. با حسین عابدی مسئول اجرای این قرارداد از طرف بسیج جامعه پزشکی گفت‌وگویی انجام دادیم:

ماجرای قرارداد بسیج جامعه پزشکی با وزارت بهداشت چه بود که این‌همه سروصدا ایجاد کرد؟
       در راستای به‌کارگیری اعضای جامعه پزشکی مانند پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان در نظارت بر درمان در مراکز ترک اعتیاد، قراردادی بین وزارت بهداشت با بسیج جامعه پزشکی به امضا رسید که بر اساس این قرارداد در یک فرجه زمانی 9 ماه تا یک ساله مراکز ام‌ام‌تی مورد بازدید بازرسان قرار می‌گیرد. بازدیدی که خود وزارت بهداشت هم در گذشته انجام می‌داده ولی الان احساس کرده‌اند که در این زمینه از بسیج جامعه پزشکی کمک بگیرند. به‌هرحال یک قرارداد کاملا روشن بسته شده که در تمام رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم منعکس شد. از ابتدای مرداد ماه کار را شروع کرده‌ایم.

منتقدان می‌گویند این قرارداد با قوانین بالادستی مانند قوانین پنج‌ساله پنجم و ششم توسعه، سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت و برخی قوانین دیگر در تعارض است. این انتقاد را قبول دارید؟
       اینها حرف‌هایی است که در شبکه‌های اجتماعی هم زیاد زده شده است.

من به عنوان خبرنگار بدون موضع‌گیری درخصوص این انتقادات، به دنبال پاسخ شما به عنوان امضاکننده و مسئول اجرای این قرارداد هستم.

       ببینید فلسفه وجودی بسیج این است که هرجا در این کشور نیاز هست، حاضر شود. فرقی هم نمی‌کند، یک روز سازندگی است، یک روز اعزام تیم‌های درمانی به مناطق محروم، روز دیگر اجرای طرح واکسن فلج اطفال و امروز هم بازدید و بازرسی از مراکز ام‌ام‌تی است. هرجایی از این کشور که مجموعه‌های دولتی احساس کنند نیاز به کمک دارند و یک کاری روی زمین مانده است، بسیج وارد میدان می‌شود. این قرارداد هم بر همین اساس منعقد شده است. قبلا هم سابقه داشته است. الان بسیج در بحث آموزش در محله‌ها مشغول خدمت‌رسانی است. همین هفته پیش بسیج با وزارت کشور قرارداد بسته است و در هر جای دیگری از این کشور هم هرکار زمین‌مانده‌ای که احساس شود نیاز به کار بسیجی وجود دارد، بسیج وارد میدان خواهد شد. در این زمینه هیچ منع قانونی هم وجود ندارد.

شما به درستی اشاره کردید که هرجا در این کشور کار زمین مانده‌ای وجود داشته، بسیج حاضر بوده است. در تاریخ انقلاب اسلامی هم نمونه‌های زیادی از خدمت‌رسانی‌های بسیج به چشم می‌خورد. ولی بسیج هرگز دربرابر خدماتش از کسی پول طلب نکرده است. درحالی‌که قرارداد وزارت بهداشت با بسیج جامعه پزشکی به ارزش 2 میلیارد تومان است.
       این پول برای بسیج گرفته نشده است. این کار به لوازم و ابزاری نیاز دارد، به آموزش‌های نیاز دارد. در حال حاضر در تمام کشور برای این کار نزدیک 500 – 600 نفر آموزش دیده‌اند. یعنی با این پول کم، این کارهای مهم انجام شده و قرار است انجام شود.

شکی نیست و کسی هم نمی‌گوید بسیج به دنبال کسب سود از این قرارداد است. ولی آیا وزارت بهداشت نباید برای چنین قراردادی که بار مالی دارد، مناقصه برگزار می‌کرده و به این ترتیب کار را برون‌سپاری می‌کرده است؟

       من می‌خواهم بگویم بسیج این کار را برای پول انجام نداده است. اصلا این یک میلیارد و 900 میلیون تومان پولی نیست برای بسیج پزشکی. این کار توسط بسیج انجام می‌شود تا صرفه‌جویی شده و از یک هزینه 10 برابری جلوگیری شود. این پول اصلا برای بسیج گرفته نشده است. این پولی بوده که وزارت بهداشت با حداقل‌های لازم برای این کار درنظر گرفته بوده است و شما توجه داشته باشید که کسانی در این طرح مشارکت خواهند داشت که 90 درصد از آنها، کارمند خود وزارت بهداشت هستند. بسیج این پول را به چه کسی قرار است بدهد؟ به پرستار و پزشک و پیراپزشکی که 90 درصد از آنها کارمندان خود وزارت بهداشت هستند و کسانی هستند که قبلا هم همین کار را می‌کردند. حالا با یک قالب تیمی و با یک روحیه بسیجی و با یک روحیه جهادی قرار است این کار را در عرض 9 ماه انجام دهند.

در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری تولیت نظام سلامت منحصرا بر عهده وزارت بهداشت قرار داده شده است. آیا نظارت بر درمان یک کار تولیتی نیست؟
       مطمئن باشید وزارت بهداشت اجازه واگذاری این کار را داشته که انجام داده است. این مسئله را خود آقای وزیر به بهترین شکل ممکن توضیح دادند که نظارت بر مجری نباید توسط خود مجری صورت بگیرد و نیاز است که ناظرانی از بیرون هم برکار مجریان نظارت داشته باشند.

پس به نظر شما هیچ‌کدام از انتقاداتی که درمورد این قرارداد و طرح مطرح شده، وارد نیست؟
       اینها انتقاداتی است که توسط یک گروه بسیار کوچک گفته می‌شود. حداقل 7 هزار مرکز ام‌ام‌تی در کشور وجود دارد. سال‌هاست که بالغ بر 15 تا 20 هزار نفر از پرسنل بسیار خوب وزارت بهداشت و درمان در بدترین و سخت‌ترین شرایط کار می‌کنند.

خدمات بسیار ارزشمندی را هم ارائه کرده‌اند و می‌کنند. حالا در این جمع 20 هزار نفری ممکن است یک درصد بسیار جزئی هم خلاف‌هایی مرتکب شوند. 90 درصد این شانتاژ‌ها را هم این افرادی که گروه بسیار کوچکی هستند انجام می‌دهند نگرانند که شاید یک ضرری به منافعشان وارد شود. بسیج در جایی که احساس کند کسی راه خلاف می‌رود، وارد می‌شود و با هیچ‌کس هم تعارفی ندارد. از آن گذشته با احتساب خانواده‌های یک میلیون و 200 هزار معتادی که وجود دارد، نزدیک 4 – 5 میلیون نفر از افراد جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه درمان اعتیاد درگیر هستند. این مسئله یک معضل مهم است که بالاخره بسیج احساس کرده که باید وارد شود.

سپید: البته این که شما منتقدان را دسته بسیار کوچکی از کسانی می‌دانید که از این طرح متضرر می‌شوند در مقایسه با بیانیه‌ها و انتقاداتی که از طرف انجمن‌های اسلامی، تشکل‌های صنفی و برخی از کارشناسان این رشته صادر می‌شود، همخوانی ندارد.
       بله. درست می‌فرمایید. دسته‌ای از پزشکان هم در میان منتقدین هستند ولی تعدادشان بسیار کم است. شاید از 20 هزار نفر، 500 نفر باشند.

شما مراکز ام‌ام‌تی متخلف را هم درصد بسیار کوچکی از مراکز دانستید. یعنی این حجم بالای تخلف از این درصد کم است؟ مثلا شما الان در هر مغازه عطاری سراغ بگیرید، شربت و قرص متادون و اقلام دیگر دارد. یعنی این نشتی متادون از همان درصد کم است؟
       ما هنوز درمورد این مسائل به جواب نرسیده‌ایم.

یعنی 9 ماه تا یک سال باید زمان سپری شود تا این مسائل مشخص شود؟
       ببینید بحث اصلا بر سر نشتی متادون نیست. در این مراکز ده‌ها مسئله هست که باید مورد نظارت و بازرسی قرار بگیرد. در این مراکز ده‌ها خدمات ارائه می‌شود که یکی از آنها درمان با متادون است. درمان‌های روانشناسی وجود دارد، مددکاری اجتماعی وجود دارد و ... متادون دارویی است که درحال توزیع است. ممکن است درصدی از این مراکز هم درمورد توزیع این دارو تخلفات کوچکی داشته باشند. ولی اعتقاد ما بر این است که درصد بسیار کوچکی هستند و 90 درصد از این شانتاژها را هم همین افراد انجام می‌دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: