کد خبر: ۱۱۷۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران می گوید، از نظر علمی و اجرایی در روند پرتو درمانی مشکلی در کشور وجود ندارد، اما مساله اصلی کمبود تجهیزات است.

 به گزارش شفا آنلاین، دکتر مهدی عقیلی روز پنجشنبه در نخستین کنگره ملی کارشناسان پرتو درمانی ایران در بیمارستان امام خمینی(ره) افزود: سابقه پرتو درمانی درکشور ما بیشتر از تمام کشورهای همسایه حتی ترکیه است، اما به علت برخی مسایل مانند تحریم از لحاظ تجهیزات با کمبود مواجه هستیم و گرنه در زمینه علمی از دنیا عقب نیستیم.
وی گفت: نخستین دوره های ورود علم رادیوتراپی به سال های 1350 و 1351 بر می گردد که تجهیزات آن در بیمارستان های امام خمینی ( ره ) و جرجانی ( امام حسین ) آورده شد.
عقیلی افزود: در آن زمان افرادی با این دستگاه ها کار می کردند که دوره های آموزشی در زمینه نحوه استفاده از آنها را گذرانده بودند، البته با توجه به این موضوع که در آن زمان روند درمان بسیار ساده بود.
این انکولوژیست افزود: با پیشرفت این رشته مراکز پرتودرمانی زیادی در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، مشهد و شیراز ایجاد و بر این اساس لزوم احتیاج به کارشناسان پرتو درمانی نیز بیشتر شد که در این راستا دوره های آموزشی تخصصی شکل گرفت.
به گفته عقیلی، از دهه 1360 نخستین کاردان های پرتو درمانی فعال شدند و از سال 1386 اولین گروه کارشناسان پیوسته در دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به تحصیل کردند و اکنون بیش از 400 کارشناس پرتو درمانی از دانشگاه ها فارغ التحصیل شده اند که ممکن است تعدادی در رشته های مرتبط ادامه تحصیل داده باشند.
عقیلی تاکید کرد: بخش پرتو درمانی مانند تمام رشته های دیگر نیاز به بازآموزی دارد که یکی از اهداف برگزاری کنگره کارشناسان پرتو درمانی، بازآموزی و آشنایی کارشناسان با آخرین دستاوردهای روز دنیا در این رشته است.
عضو هیات مدیره انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران گفت: یکی از ارکان درمان سرطان رادیوتراپی است و یک کار تیمی است که با حضور پزشک معالج و کارشناسان پرتو درمانی انجام می شود. اگر هر کدام از اعضای تیم آموزش های لازم را نگذرانده باشند به طور قطع روند درمان با مشکل همراه می شود و سختی هایی را برای بیمار به همراه می آورد.
عقیلی گفت: از این رو انجمن کلینیکال آنکولوژی تصمیم گرفت زمینه ای فراهم کند تا افراد این رشته از امکانات انجمن برای ارتقای علمی خود استفاده کنند.
عضو هیات مدیره انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران تاکید کرد: با توجه به هزینه بالای پرتو درمانی و تراکم بیماران نیاز است تا دولت به تجهیزات مراکز پرتو درمانی توجه و کمک کند تا مشکلات بیماران در این بخش برطرف شود.
نخستین کنگره ملی کارشناسان پرتو درمانی ایران امروز با تلاش کمیته کارشناسان پرتو درمانی انجمن کلینیکال آنکولوژی ایران در محل بیمارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: