کد خبر: ۱۱۷۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۰ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >«امیر»، یکی از دانشجویان دوره دکتری علوم آزمایشگاهی است که حالا در شهر مشهد مشغول به تحصیل است.
به گزارش شفا آنلاین،او مصرف انواع و اقسام موادمخدر را تجربه کرده و می‌گوید که به‌طور مداوم از قرص «ریتالین» استفاده می‌کند. این دانشجو درباره دلیل استفاده از این قرص به‌طور مداوم می‌گوید: «من در تمام مراحل تحصیل از این قرص استفاده کردم و جواب کافی را هم گرفتم، از کنکور کاردانی به کارشناسی شروع کردم و حتی سرجلسه امتحان دکتری هم ٤ قرص خوردم. نمی‌گویم ضرری برای بدن ندارد، اتفاقا دارد؛ آدم دچار احساس بی‌قراری می‌شود، بی‌خوابی می‌آورد و بدتر از آن بعضی شب‌ها دچار شوک وحشت می‌شود، اما کارآیی ذهن را بالا می‌‌برد. من و برخی از همکارانم در بیمارستان و مواقع فشار کاری استفاده می‌کنیم ولی چون به عوارض ناشی از این قرص آگاهیم بهتر می‌توانیم در مقابل تاثیرات منفی آن مقابله کنیم.»

«پویا»، دانشجوی دوره دکترای روانشناسی بالینی هم می‌گوید: «من برای بعضی امتحانات خاص و نه به‌طور مستمر از ریتالین استفاده می‌کنم، برای امتحان دکتری نیز یک‌ماه به‌طور مستمر استفاده کردم. در این مدت برخی شب‌ها دچار حالت «پامیک» یا همان ترس و وحشت در خواب می‌شدم ولی هیچ‌وقت معتاد به این قرص نشدم؛ دوره‌ای با هدف بهبود کارآیی ذهنی استفاده کردن با معتاد‌بودن متفاوت است.»
اگرچه به نظر می‌آید مصرف قرص ریتالین و موارد مشابه در بین دانشجویان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بیشتر از مواد افیونی شایع است اما «حسین» دانشجوی‌ سال پنجم پزشکی که متولد یکی از شهرهای جنوبی است و هم‌اکنون در تهران مشغول به تحصیل است از مصرف مداوم مواد افیونی سخن می‌گوید.
او دراین‌باره می‌گوید: «به نظر شما چرا دیگر افراد جامعه مصرف می‌کنند، منم مثل بقیه، مطمئن باش دلیل اصلی گرایش به تریاک و افیون، مشکلات مالی و اجتماعی است. همه فکر می‌کنند دانشجوهای پزشکی باید خوشحال باشند درحالی‌که این‌طور نیست. ما این همه در بیمارستان زجر می‌کشیم ولی درنهایت پول ناچیزی به ما می‌رسد، ضمن این‌که الان هرکسی مشکلات شخصی خاص خود را دارد. من تریاک می‌کشم تا از لحاظ روحی آرام بشوم و بتوانم کمتر بخوابم ودلیلی ندارد که همیشه هم مصرف کنم. چون به عوارض این مواد آگاه هستم حتما می‌توانم هر وقت که خواستم با آن مقابله کنم.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: