کد خبر: ۱۱۷۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل بیمه سلامت ایران با بیان اینکه برای رهایی از چالش ها و مشکلات نظام سلامت راهی جز اجرای گام به گام طرح پزشک خانواده در کشور نیست،گفت : ما با سرانه تولید ناخالص ملی 1900 دلار در کشور راهی جز التزام عملی به اقتصاد مقاومتی ، کاهش هزینه ها و افزایش اثر بخشی در حوزه سلامت نداریم و طرح پزشک خانواده در این راستا ترسیم شده است

 به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد جواد کبیری افزود:طرح پزشک خانواده دسترسی به سلامت بهتر را برای مردم فراهم کرده است.
وی با بیان این که متاسفانه این باور هنوز در مردم شکل نگرفته است که نباید برای هر بیماری مانند سرماخوردگی ساده به پزشک متخصص مراجعه نکنند، ادامه داد : مراجعه به متخصص در استان فارس سطح خیلی بالایی داشت و در این شرایط استان فارس مجری طرح پزشک خانواده در سه سال پیش شد .
کبیری گفت که پزشک خانواده در استان فارس غربالگری ها را انجام می دهد و برنامه پیشگیری از بیماری ها را پایش می کند ، بنا بر این طرح پزشک خانواده خیلی ارزشمند است ولی باید درست اجرا شود ، اجرای درست این طرح زمان بر است و نیاز به زیر ساخت دارد .
وی افزود: مقامات استان فارس در سه سال پیش، کاری را شروع کردند که خیلی زیر بنای تبلیغی و فرهنگی مناسبی نداشت اما اکنون در عین مشکلات خوب آن را تداوم بخشیده اند ، پزشک خانواده طرحی است که نیاز به زیر ساخت فرهنگی دارد ، مردم باید به این باور برسند که پزشک خانواده در کار آنها گشایش ایجاد می کند .
این مقام مسوول گفت : باورهای مردم در رابطه با مراجعه مستقیم به پزشک متخصص باید تغییر کند ، از این رو چرخه حرکتی پزشک خانواده در استان فارس قدری با کندی به پیش رفته است.
کبیری با اظهار تاسف از برخی مقاومت ها و کارشکنی های سیاسی در برابر پزشک خانواده گفت : برخی از مقامات سیاسی در کار پزشک خانواده دخالت غیر کارشناسی کردند ، دخالت نابجا و سیاسی در کار پزشک خانواده سبب شده است که مشکلاتی در این طرح در استان فارس بروز کند ، کارشناسان خارج از حوزه سلامت نباید در کار پزشک خانواده این قدر دخالت کنند ، این یکی از مولفه هایی است که مسیر پزشک خانواده را از مسیر واقعی خود خارج میکند .
وی افزود: انگلستان بیش از 50 سال روی این طرح کار کرده است ، ما هم باید فرهنگ سازی کنیم ، این تصوری که پزشک خانوده یک سال یا دو سال راه اندازی می شود تصور نادرستی است ، این منطق از اساس بی پایه است .
مدیر عامل بیمه سلامت ایران همچنین گفت : نیمی از منابع کشور ما وابسته به نفت است ، وقتی درآمد های نفتی بالا پایین می شود بدیهی است که برنامه های حوزه سلامت هم باید بالا پایین شود ، وقتی شرایط اقتصادی کشور از نفت 140 دلار به نفت 20 دلار می رسد طبیعی است که منابع مالی دولت دستخوش تغییر شود و باید انتظار داشت که برنامه های سلامت هم دستخوش تغییر شود اما دولت تدبیر و امید تا کنون با روشنی و درایت تا آنجا که ممکن است نگذاشته است که این تغییرات بر طرح های سلامت اثر منفی بگذارد .
وی اضافه کرد: یکی از عللی که دولت نتوانست اهداف مالی را تامین کند کسری بودجه بوده است اما بنده شاهدم که آقای روحانی دستور صریح داده است که حتی اگر یارانه ها هم پرداخت نشود اول منابع مالی حوزه سلامت تامین و پرداخت شود. حوزه سلامت آنقدر در دولت تدبیر و امید اهمیت دارد که ممکن است حقوق کارمندان یکی دو روز سه روز با تاخیر پرداخت شود اما منابع مالی حوزه سلامت باید تامین شود و پرداخت گردد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه استان فارس در برابر حدود 1200 پزشک عمومی 1400 پزشک متخصص دارد، گفت : این نسبت پزشک عمومی به پزشک متخصص استراتژی معقولی برای شروع برنامه پزشک خانواده در سال های گذشته در استان فارس نبوده است و به منزله آن است که فارس آمادگی اجرای طرح را نداشته است .
دکتر کبیری گفت : برنامه پزشک خانواده در برنامه های بلند مدت نظام آمده است و استراتژی اصلی نظام اسلامی بشمار می آید و اجرای آن حتمی است و راهی جز اجرای این طرح نیست ، کشورهایی که نظام سلامت موفق دارند و درآمد پایین یا متوسط دارند هم همین راه را رفته اند .
این مقام مسوول گفت : متاسفانه در طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده برخی القائات و انتظارات غلط تبیین شده است ، کشور انگلستان با آن اقتصاد و صنعت تا چند سال پیش نظام ارجاع را به صورت کاغذی دنبال می کرد در حالی که ما در استان فارس اکنون از پرونده الکترونیک سلامت حرف می زنیم ، این ها از موفقیت های پزشک خانواده است که باید دیده شود .
کبیری با بیان اینکه نباید بپنداریم که پزشک خانواده به مردم فارس تحمیل شده یا اکنون این طرح وبال گردن مردم شیراز شده است، گفت : مردم شیراز یک و نیم برابر بیشتر از سایر نقاط کشور از سرانه سلامت بهره مند هستند و مواهب پزشک خانواده برای مردم فارس کم نبوده است. همه این ها در راستای خدمات دولت ارزیابی می شود .
وی گفت : برای برون رفت از شرایط فعلی و برای ان که فشار روانی طرح پزشک خانواده از روی مردم شیراز و فارس و مازندران برداشته شود باید با شتاب بیشتری و بزودی این طرح ابتدا در شهرهای کوچک اجرا شود.
وی ادامه داد این طرح باید با شدت و سرعت در شهرهای 20 تا 50 هزار نفر و 50 تا 100 هزار نفر و 100 تا 200 هزار نفر اجرا شود .
مدیر عامل بیمه سلامت ایران ادامه داد : اگر این کار انجام نگیرد منابع و مصارف با هم همخوانی پیدا نمی کند ، تقاضای القایی و بی جا در حوزه درمان و سلامت در کشور به وجود آمده است و به بدنه اصلی نظام سلامت لطمه می زند.
وی خاطر نشان ساخت : هزینه قابل توجهی برای استان فارس و مازندران شده است ، بیمه سلامت ایران و تامین اجتماعی حدود 800 میلیارد تومان هزینه دریافت کرده اند ، این عدد قبل از پزشک خانواده خیلی پایین تر بوده است .بنا بر این برنامه پزشک خانواده برای فارس و شیراز مواهبی داشته است .
به گفته وی، حوزه شهری و روستایی در استان فار س در سه سال گذشته خیلی خوب در برنامه پزشک خانواده عمل کرده است مراکز شهری سلامت خیلی پیشرفته در این شهر ساخته شده ، قبل از پزشک خانواده سقف برخی از مراکزدرمانی در حال فرو ریختن بود ، با پزشک خانواده و اجرای این طرح در شیراز و استان فارس بوده که زیر ساخت های درمان پیشرفت کرده است .
وی گفت : پزشک خانواده یک آورده مثبت برای مردم فارس است ، 38 مرکز توسعه یافته سلامت در شیراز و استان فارس راه اندازی شده است این ها همه به یاری اجرای برنامه پزشک خانواده بوده است .
مدیر عامل بیمه سلامت ایران توصیه کرد که مسایل سیاسی با برنامه پزشک خانواده آغشته نشود و گفت : طرح پزشک خانواده یک طرح و برنامه سیاسی نیست ، هر کس قرائت سیاسی از برنامه پزشک خانواده داشته باشد قرائت ناصوابی کرده است ، مسائل سلامت مردم نباید آلوده مسائل سیاسی شود .
برچسب ها: پزشک ، خانواده ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: