کد خبر: ۱۱۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 27
شفا آنلاین>اجتماعی> هفتاد و ششمین نشست سالانه انجمن دیابت آمریکا در نیواورلئان، لوئیزیانا ایالات متحده برگزار شد. آنچه در زیر می‌آید، نگاهی است به برترین مطالعات طرح شده در این همایش.
ابزاری جدید برای کاهش اختلال آگاهی هیپوگلیسمی
به گزارش شفا آنلاین، محققان برنامه‌ای را معرفی کرده‌اند که می‌تواند با موفقیت آموزش آنلاین و شخصی را با هم درآمیخته و به این ترتیب، اختلال آگاهی هیپوگلیسمی را کاهش داده و استرس مرتبط با هیپوگلیسمی و اپیزودهای هیپوگلیسمی شدید را کم کند.

       این ابزار جدید که HypoAware نام دارد، به‌وسیله محققان هلندی ابداع شده است. HypoAware، درواقع، تجهیز دوباره آموزش آگاهی در مورد سطح گلوکز خون یا BGAT است که به‌طور مرسوم طی 6 تا 8 هفته در کارگاه‌های آموزشی به بیماران ارائه می‌شود. محققان هلندی این برنامه را به 3 کارگاه آموزشی تقلیل داده که هر کدام نیز 5/2 هفته به طول می‌انجامد و دو ماژول آنلاین هم ایجاد می‌کند، به این ترتیب کل دوره این برنامه، 4 هفته به طول می‌انجامد.

هدف محققان در این روش، جذاب کردن و خلاصه کردن جلسات آموزشی برای بیماران است. در مطالعات پایلوتی که روی این برنامه انجام شده، محققان به نتایج امیدوارکننده‌ای رسیده‌اند. همین امر، آنها را تشویق کرد تا کارآزمایی‌های بالینی دوسو کوری هم در رابطه با این ابزار جدید راه‌اندازی کنند. آنها بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 را به‌طور تصادفی به دو گروه مراقبت معمول و گروه مراقبت معمول همراه با HypoAware تقسیم کردند.

       6 ماه پس از ارائه آموزش‌های لازم، HbA1c تغییری در دو گروه نشان نداد اما اپیزودهای هیپوگلیسمی شدید تا 35 تا 37 درصد در گروه مداخله کاهش نشان می‌داد. اختلال آگاهی هیپوگلیسمی نیز در گروه مداخله تا 62 درصد کاهش پیدا کرد و استرس مرتبط با هیپوگلیسمی تا 20 تا 30 درصد کمتر شد.

پانکراس مصنوعی، گزینه جدید درمانی دیابت
       محققان در این کنگره اعلام کردند سیستم‌های حلقه بسته (که به پانکراس مصنوعی هم شناخته می‌شوند)، برای بهبود کنترل قند و کاهش هیپوگلیسمی در دیابت نوع 1، با سرعت زیادی در حال پیشرفت هستند و مواردی ازآنها در حال ساخت هستند که انسولین تنها، انسولین همراه با گلوکاگون یا گلوکاگون را به تنهایی ارائه می‌دهند.

       یافته‌های موجود در مورد چندین نوع از این پانکراس‌های مصنوعی حاکی از بهبود در کنترل قند و کاهش در بروز هیپوگلیسمی است.

       بعضی از بیماران با نوعی بیشتر کنترل هستند که فقط انسولین ارائه می‌دهد، اما بعضی نیز ممکن است به گلوکاگون هم نیاز داشته باشند.

       سیستم 670G حلقه بسته هیبریدی که فقط انسولین ارائه می‌دهد و ساخت شرکت Medtronic MiniMed است، تازه‌ترین محصول در این زمینه است که در انتظار تائیدیه سازمان غذا و داروی آمریکا نیز ایستاده است. نوع دیگری از این پانکراس‌های مصنوعی، «پانکراس بیونیک» است که هم انسولین و هم گلوکاگون آزاد می‌کند. در حال حاضر، نوعی از این سیستم‌ها که یک دستگاه دو محفظه و به طور کامل یکپارچه است که iLeنام دارد و به‌وسیله Beta Bionics در حال توسعه است. این دستگاه را می‌توان هم برای ارائه انسولین به تنهایی یا گلوکاگون به تنهایی یا هردو (به دلیل 2 محفظه بودن) استفاده کرد.

       Beta Bionics در حال همکاری با Zealand Pharma است تا بتوانند آنالوگ‌های پایدارتر گلوکاگون را برای استفاده در iLeبه کار گیرند، زیرا فرمولاسیون‌هایی که امروزه استفاده می‌شود، باید روزانه جایگزین شوند.
Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: