کد خبر: ۱۱۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 28
شفا آنلاین>سلامت>نیجریه روز یکشنبه ۲۴ ژوئیه (۳ مرداد) دومین سال بدون یک مورد جدید فلج اطفال را جشن گرفت که گام بزرگی به سوی عاری بودن قاره آفریقا از این بیماری مصیبت‌بار است.
    به گزارش  شفا آنلاین،به نقل از خبرگزاری فرانسه اگر مورد جدیدی از فلج اطفال تا ماه ژوئیه ۲۰۱۷ گزارش نشود، نیجریه به‌عنوان کشوری عاری از ویروس ثبت می‌شود که عمدتاً کودکان زیر پنج سال را مبتلا می‌کند و می‌تواند باعث معلولیت یا مرگ قربانیانش شود.

       تا همین اواخر در سال ۲۰۱۲ به نظر می‌رسید که نیجریه دارد نبرد در برابر فلج اطفال را می‌بازد و بیش از نیمی از کل موارد فلج اطفال در جهان از این کشور گزارش می‌شد.

       در حال حاضر این بیماری فقط در افغانستان و پاکستان شیوع بومی یا آندمیک دارد.

       نیجریه از ژوئیه ۲۰۱۴ که یک کودک در ایالت محروم شمالی کانو دچار فلج شد، دیگر شاهدی موردی از ابتلا به ویروس «وحشی» فلج اطفال که از طریق آب آلوده از شخصی به شخص دیگر سرایت می‌کنند، نبوده است.

       محمودو بوهاری روز یکشنبه از پیشرفت به سوی محو شدن فلج اطفال استقبال کرد، اما گفت که برای ادامه این مسیر کار بیشتری لازم است.

       او در بیانیه‌ای گفت: «شاخص عمده بعدی برای ما این است که تاییدیه وضعیت عاری از فلج اطفال را در سال ۲۰۱۷ از سازمان جهانی بهداشت دریافت کنیم.»

       سازمان جهانی بهداشت می‌گوید: «تا هنگامی حتی یک کودک دچار عفونت به این ویروس باقی بماند، در همه کشورها خطر انتقال فلج اطفال وجود دارد. ناتوانی در ریشه‌کنی فلج اطفال از این آخرین محل‌های باقیمانده استقرارش ممکن است به بروز تا ۲۰۰۰۰۰ مورد جدید فلج اطفال در هرسال در طول ۱۰ سال بینجامد.»

سوءظن به واکسن
       نیجریه برای پس‌ازاینکه برخی از ایالت‌های شمالی در این کشور در سال ۲۰۰۳ واکسیناسیون را ممنوع کردند، در مهار این ویروس با مشکل روبه‌رو شد.

       بالا گرفتن شایعاتی درباره ایمنی این واکسن‌ها باعث حمله و حتی کشته‌شدن اعضای تیم‌های واکسیناسیون شد- این پدیده در پاکستان هم مشاهده شد، هنگامی‌که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا از یک برنامه واکسیناسیون تقلبی برای کمک به ردیابی اسامه بن‌لادن در سال ۲۰۱۱ استفاده کرد، سوءظن‌ها در این مورد افزایش یافت.

       ممنوعیت ایمن‌سازی در شمال نیجریه به دنبال اتهامات برخی از فرمانداران دولتی و رهبران مذهبی در مورد اینکه واکسن‌ها به‌وسیله قدرت‌های غربی آلوده‌شده‌اند تا باعث رواج عقیمی و ویروس ایدز در میان مسلمانان شوند، شکل گرفت. آزمایش‌های مستقل که به‌وسیله دولت در سال ۲۰۰۴ انجام شد نشان داد که این واکسن‌ها بی‌خطر هستند، اما خصومت نسبت به برنامه‌های واکسیناسیون در بعضی مناطق باقیمانده است.

       شورش شش‌ساله گروه افراطی بوکو حرام مشکلات امنیتی عمده‌ای در برابر تلاش‌ها بر واکسیناسیون کودکان در شمال نیجریه ایجاد کرده است.

       ایزاک آدوول، وزیر بهداشت نیجریه گفت که دولت قصد دارد کیفیت کارزارهای فلج اطفال را افزایش دهد، به کودکان در مناطق مشکل دست یابد و به تقویت ایمن‌سازی روتین تداوم بخشد. ضمناً بوهاری قول داد که تا با شرکای بین‌المللی همکاری کند «تا بیماری از چهره کره زمین محو شود.»

       او افزود که نیجریه 6/12 میلیارد نایرا (5/42 میلیوندلار) را در سال ۲۰۱۶ برای واکسیناسیون و سایر برنامه‌ها برای مبارزه با بیماری‌های دوران کودکی مانند فلج اطفال، تب زرد و سرخک اختصاص می‌دهد.

       موبیدو کاسوگو، مدیر ایمن‌سازی در نیجریه برای یونیسف هم گفت که تامین اعتبار برای این برنامه‌های ضروری است.

       او گفت: «همچنین باید پایش بیماری بهبود یابد، میزان‌های ایمن‌سازی روتین افزایش یابد و نظام بهداشتی کلی تقویت شود تا از بازگشت فلج اطفال جلوگیری کرد.»

       او گفت که لازم است کارهای زیادی در نیجریه انجام شود تا مانع مردن کودکان به علت بیماری‌های دیگر هم شد.

       به گفته یونیسف، بیماری‌های عفونی درمان‌پذیر مانند مالاریا، ذات‌الریه، اسهال، سرخک و ایدز بیش از ۷۰درصد از شمار تخمینی یک‌میلیونی مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال را تشکیل می‌دهند.

       کوسوگو گفت: «در نیجریه، یک کودک از هر ۱۳کودک پیش از رسیدن به یک‌سالگی می‌میرد و یک کودک از هر هشت کودک تا پنجمین جشن تولدش زنده باقی نمی‌ماند.»

       نیجریه در سال میلادی گذشته از فهرست کشورهای با شیوع بومی فلج اطفال خارج‌شده بود و فقط 20 سال پیش بود که این کشور غرب آفریقا 1000 مورد پولیو در سال بالاترین میزان در جهان را داشت.

       فلج اطفال یا پولیومیلیت (به‌اختصار پولیو) یک بیماری ویروسی به‌شدت واگیردار است که عمدتاً کودکان کم‌سن را مبتلا می‌کند. این ویروس از طریق انتشار شخص به شخصی عمدتاً از راه دهانی-‌ مدفوعی و به میزان کمتر از طریق یک حامل مشترک (برای مثال آب یا غذای آلوده) سرایت می‌کند و در روده تکثیر می‌یابد و بعد از آنجا به دستگاه عصبی تهاجم می‌کند و باعث فلج می‌شود. اغلب افرادی (۹۰ درصد) که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامتی ندارند یا علائم خفیفی دارند که معمولاً موردتوجه قرار نمی‌گیرد.

        در دیگر افراد که علائم بیماری شدیدتر است، علائم اولیه شامل تب، خستگی، سردرد، استفراغ، سفتی گردن و درد در اندام‌ها است. در درصد کوچکی از مبتلایان به این ویروس، بیماری باعث فلج اندام‌ها می‌شود که اغلب دائمی است.

       پولیو علاجی ندارد و اقدامات انجام‌شده برای تسکین علائم بیماری است. این بیماری فقط با واکسیناسیون قابل‌پیشگیری است.

       چهار واکسن متفاوت برای پیشگیری از پولیو در اختیار قرار دارد: واکسن خوراکی پولیو OPV واکسن خوراکی دوظرفیتی پولیو mOPV3& mOPV1 واکسن خوراکی تک‌ظرفیتی پولیو bOPV واکسن غیرفعال‌شده یا IPV .
AFP

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: