کد خبر: ۱۱۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۳ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
رئیس انجمن متخصصین پوست ایران در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- رئیس انجمن متخصصین پوست ایران هشدار داد: افراد علاقمند به برنزه کردن پوست شاید طی چند سال آینده به سرطان مبتلا نشوند اما بدون شک نسبت به هم سن و سال هایشان پوست پیرتر و شکسته تری خواهند داشت.
دکتر محمدعلی نیلفروش زاده در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: عامل اصلی برنزه شدن پوست، اشعه ی ماورای بنفش خورشید (UV) شامل  3جزء UVA، UVB و UVC می باشد.

وی ادامه داد: این اشعه با وجود فوایدی نظیر تولید ویتامین
D در بدن می تواند بسیار مضر باشد.برنزه شدن، در واقع، سپر دفاعی بدن برای حفاظت از سلول هایی است که امکان دارد در اثر این اشعه از بین بروند، پیر شوند یا حتی در مسیر تبدیل شدن به یک سلول بدخیم قرار بگیرند. تیره شدن پوست در اثر نور آفتاب به دلیل افزایش رنگدانه هایی به نام ملانین است که از سلول های ملانوسیت پوست ترشح می شوند.

متخصص پوست، مو و زیبایی هشدار داد: هنگامی که مواد ژنتیکی داخل سلولی به نحوی آسیب می بیند و بدن قادر به ترمیم آن نباشد، سرطان ایجاد می شود. از آنجا که به طور معمول سرطان های پوستی در لایه های خارجی تر پوست (اپیدرم) قرار دارند، قابل رویت هستند.

وی تأکید کرد:.عوامل خطر مختلفی برای سرطان پوست مطرح است که مهم ترین آنها شامل آفتاب سوختگی یا آسیب شدید و طولانی مدت پوست بر اثر نور آفتاب می باشد. اشعه ماورای بنفش خورشید می تواند باعث آسیب مواد ژنتیکی داخل سلولی شوند. علاوه بر تابش طبیعی نور خورشید، اشعه ماورای بنفش مصنوعی هم که در برخی سالن ها برای برنزه شدن به کار می رود ، سرطان زا می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات پوست و سلول های بنیادی دانشگاه تهران اظهارکرد: سولاریوم یا اتاقک های برنزه کننده پوست آسیب های جبران ناپذیری را به پوست وارد می سازد.

وی افزود:  قدر مسلم با یكی دو بار برنزه كردن ، عوارض شدیدی ایجاد نمی شود. اما اگر این كار در درازمدت ادامه پیدا كند و دفعات تكرار تماس با
UV زیاد شود ، اثر تجمع رنگدانه ها باعث ایجاد سرطان پوست و قبل از سرطان ، باعث از بین رفتن قوام پوست می شود. در نتیجه پوست فرد ، لطافت خود را از دست می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: