کد خبر: ۱۱۷۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: توصیه می‌کنم درباره خطاهای پزشکی جدی و مصمم باشید تا مردم مطمئن باشند که به این پرونده‌ها، با دقت، قاطعیت و انصاف رسیدگی می‌شود چرا که ما همواره متهم می‌شویم که چون پزشک هستیم به نفع حقوق صنف خودمان، حقوق مردم را نادیده می‌گیریم.

به گزارش شفا آنلاین، سید حسن هاشمی در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور- داشتن مسئولیت ارتقای سلامت مردم را یک افتخار دانست و اظهار داشت: مسئولیت ما در دوره چهار ساله این است که تا لحظه پایانی در جهت ارتقای سطح سلامت مردم تلاش کنیم و این تلاش را در این سال آخر مضاعف کنیم. به خصوص اگر عده ای باشند که بخواهند زحمات شما را نابود کنند بنابر این باید تلاشتان را بیشتر کنید تا زحمات شما عیان شود و باید این سال آخر مراقبت‌های بیشتری نسبت به دستاوردها داشته باشید.

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی سامانه صدور الکترونیکی پروانه موسسات پزشکی کشور، بر لزوم یادگیری و استفاده بهتر از این سامانه تاکید کرد و افزود: هدف از راه اندازی این سامانه کاهش تماس انسانی و سفارش‌ها و کاهش رانت‌ها برای صدور پروانه موسسات پزشکی است و در صدور پروانه و اعتبار باید تعداد جمعیت و میزان محرومیت منطقه و توانمندی اعم از دانشی و مهارتی لحاظ شود.

هاشمی با تاکید بر لزوم اصلاح سطح بندی، افزود: یکی از اهداف سطح بندی این است که مدیر دانشگاه علوم پزشکی بداند که در سال‌های آینده به چه میزان تجهیزات پزشکی، تخت بیمارستانی و مراکز جراحی محدود و چه تعداد مجوز مراکز درمانی خصوصی در منطقه خود نیاز دارد. البته این موضوع باید حتماً از ستاد وزارت بهداشت به دانشگاه‌ها واگذار شود به طوریکه کمیسیون ماده 20 وزارت بهداشت یک بار برای هر دانشگاه  اعلام نظر کند و بعد موضوع از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی پیگیری شود. بنابراین امیدواریم موضوع سطح بندی خدمات در زمان مقرر به نتیجه برسد.

وی افزود: البته قرار است نتیجه نهایی سطح بندی خدمات توسط معاونت درمان تا پایان شهریور ماه ارائه شود که امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وزیر بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه اعتبار بخشی جدید باید فرهنگ شود، افزود: نباید اعتبار بخشی فقط ابزاری برای درجه بندی بیمارستان‌ها باشد و لازم است در جهت ارتقای خدمات سلامت، اعتبار بخشی به نوعی فرهنگ شود.

هاشمی با بیان اینکه سنجه‌های اعتباربخشی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، افزود: شاید بتوان در آینده تعداد این سنجه‌ها را بیشتر کاهش داد بنابر این در اعتبار بخشی که بنای آن ارتقای کیفیت خدمات و احترام به حقوق بیماران است امیدواریم بتوانیم آن را فرهنگ کنیم.

به گفته وزیر بهداشت، کار بدون نظارت هیچ فایده ای ندارد و باید در این یکسال آخر نظارت‌ها بیشتر شود و نظارت را به ویژه در مورد تعرفه‌ها افزایش دهید. در مورد تعرفه‌ها، استان‌های دیگر نسبت به استان تهران بهتر عملکرد مناسب تری داشتند.

هاشمی در ادامه به خطاهای پزشکی اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی در این مورد از کاه، کوه می‌سازند. اما نباید درگیر این مسائل و فضا سازی‌ها شد، چرا که افرادی که منصف و قدرشناس هستند کم نیستند اما متاسفانه به کسانی هم خلاف اخلاق عمل می‌کنند. نباید اجازه دهید که با مسائل نامربوط، مسیر اصلی را که خدمت به مردم در حوزه سلامت است تغییر دهند و باید با هوشیاری بیشتر به این مسیر ادامه دهیم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه یک بخشی از این خطاها واقعیت است و در همه کشورها حتی کشورهایی که سیستم ثبت و نظارت بسیار دقیقی دارند هم وجود دارد، افزود: این خطاهای پزشکی مربوط به دیروز و امروز نبوده و در همه زمان‌ها بوده است و باید مراقبت کنیم تا این موارد اتفاق نیفتد باید با وقت گذاشتن مسئله را بررسی کنیم. ما در جایی آسیب دیدیم که بی توجهی کردیم. یعنی یا گوش و چشمی نبوده و یا تدبیر خوبی صورت نگرفته.

وزیر بهداشت افزود: اکثر بیماران به علت صحبت نکردن و وقت نگذاشتن پزشکان برای آنها گلایه مند هستند. بنابر این باید در مورد خطای پزشکی جدی و مصمم باشیم و با عقل و انصاف رسیدگی کنیم.

به گزارش وزارت بهداشت - هاشمی افزود: توصیه می‌کنم درباره خطاهای پزشکی جدی و مصمم باشید تا مردم مطمئن باشند که به این پرونده‌ها، با دقت، قاطعیت و انصاف رسیدگی می‌شود چرا که ما همواره متهم می‌شویم که چون پزشک هستیم به نفع حقوق صنف خودمان، حقوق مردم را نادیده می‌گیریم اما تاکید می‌کنم که همواره حقوق مردم برای ما اهمیت دارد و در همه دوره‌ها نیز مهم بوده است.

هاشمی با بیان این که اطلاع رسانی در نظارت و خطاهای پزشکی مهم است، تاکید کرد: در همین امر باید با رسانه‌ها و مراکز اثرگذار ارتباط برقرار کرده و توضیح به مردم را جدی بگیریم.

وزیر بهداشت در ادامه بر لزوم حفظ دستاوردهای طرح تحول سلامت تاکید کرد و افزود: باید پروژه های نیمه تمام را تا زمانی که هستید به پایان برسانید، چراکه شما 50 درصد مسیر را رفته اید پس بهتر است خودتان آنها را به پایان برسانید و با تکمیل این پروژه های نیمه تمام به نوعی از برنامه تحول سلامت مراقبت کردیم.

وی بر لزوم توجه هر چه بیشتر به اورژانس بیمارستان ها تاکید کرد و افزود: اورژانس ویترین و تابلوی فعالیت ما است و باید تمام توان خود را در جهت تامین نیروی انسانی و تجهیزات آن بگذاریم و باید بهترین پزشکان مقیم و پرستاری را در اورژانس ها داشته باشیم تا باعث کاهش مرگ و میر و معلولیت ها شویم.

هاشمی افزود: در کرج دو بیمار را که چاقو در قلبشان خورده بود آوردند و توقف آنها در اورژانس به دو دقیقه هم نرسید و سریعا وارد اتاق عمل شدند و نجات یافتند با همین سرعت عمل در البرز در همین بیمارستان در دو سال و نیم گذشته 500 نفر از مرگ نجات یافتند. بنابراین اورژانس‌ها مستحق توجه بیشتری هستند و باید برای آنها وقت بگذاریم.

وزیر بهداشت در ادامه به مسئله پرداختی‌های پرسنل بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: مسئله پرداختی‌ها بسیار مهم است و در برخی دانشگاه‌ها پول در حساب‌هایشان است اما پرداختی‌ها بسیار عقب هستند بنابراین لازم است به این مسئله رسیدگی شود و پرداختی ها به موقع صورت گیرد.

وی ضمن اشاره به سفر خود به استان البرز گفت: دانشگاه علوم پزشکی البرز جز دانشگاه‌هایی است که بیشترین ساخت و سازها را داشته و 720 تخت در آنجا افتتاح شد و 500  تخت هم تا پایان سال به بهره برداری می‌رسد. همچنین این دانشگاه 9 پایگاه اورژانس، 210 پایگاه سلامت و 67 مرکز جامع خدمات سلامت ایجاد کرده است و این موضوع نشان می‌دهد که دانشگاه البرز جز دانشگاه‌هایی است که کارهای عمرانی خوبی انجام داده است و تا اردیبهشت ماه هم مطالبات پرسنل خود را پرداخت کرده است بنابراین این موضوع نشان می‌دهد اگر کاری به درستی مدیریت شود پرداخت‌ها عقب نمی‌افتد.

وی افزود: البته قبول دارم که پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها از سوی بیمه سلامت بسیار عقب است اما حتما سیستم را رصد و مطالبه گری کنید در عین حال در بحث حقوق و دستمزد بنا نیست چیزی تغییر کند، اما از سال 74 به بعد هیچ تغییری در این زمینه ایجاد نکرده‌ایم آنچه پرداخت می‌شود کارانه‌ای بوده که در همان زمان تصویب شده و اکنون هم پرداخت آن کاملاً قانونی است، از طرفی از همان سالها قرار بود که از اعتبارات عمومی برای پرداخت حقوق استفاده نشود.

هاشمی ادامه داد: فقط 19.9 درصد از کل درآمدهای طرح به عنوان دستمزد یا حق العلاج پرداخت شده بنابراین تغییری در پرداخت‌ها ایجاد نمی‌شود اما حتماً مالیات پلکانی را برای درآمدهای بالا اعمال کنید و سقفی را هم برای پرداخت‌ها در نظر بگیرید که البته برخی از دانشگاه‌ها این کار را انجام داده‌اند.

وزیر بهداشت در پایان با اشاره به نقل قولی از وی در برخی از رسانه‌ها در خصوص زایمان در کف زمین منتشر شده، افزود: 2 سال گذشته به بیمارستانی در کرج برای بازدید رفتم، بیمارستانی که در سال 15 هزار زایمان انجام می‌دهد. در هیچ جا این میزان زایمان دیده نشده و قطعاً در گذشته امکاناتی از قبیل دستگاه انکاباتور و تخت زایمان به اندازه کافی وجود نداشته است. البته خوشحال هستیم که این مرکز به بیمارستان زنان 500 تخت خوابی تبدیل شده است.

برچسب ها: پزشکی ، سلامت ، بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: