کد خبر: ۱۱۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 25
شفا آنلاین>سلامت>رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به اینکه افرادی که قبل از سال ۷۵ خون دریافت کردند باید آزمایش هپاتیت C را انجام دهند از وجود یک میلیون و۴۰۰ مبتلا به هاپتیت B در کشور خبر داد که هنوز مورد شناسایی قرار نگرفته‌اند.

به گزارش شفا آنلاین، سیدموید علویان در نشست خبری روز جهانی هپاتیت، اظهار داشت: خوشبختانه واکسن هپاتیت B در اکثر نقاط کشور وجود دارد و شیوع هپاتیت B به جز در سیستان و گلستان زیر 2 درصد و در برخی نقاط به یک درصد کاهش یافته است یعنی افراد زیر 28 سال به زیر یک درصد و افراد زیر 22 سال به زیر نیم درصد کاهش در زمینه این بیماری داشتیم زیرا یکی از کشورهایی هستیم که واکسیناسیون هپایتتB را انجام می دهیم و در 12 ساعت نخست زمان تولد این واکسن تزریق می‌شود در حالی که در کشورهای منطقه وضعیت بیماری هپاتیت آنها اسفبار است و پوشش زیر یک درصدی دارد در حالی که در ایران این پوشش 99 درصد است.

وی ادامه داد: هم اکنون در زمینه تولید هپاتیت B شرایط خوبی در کشور داریم و بیمه‌ها نیز پوشش می‌دهند که باعث شده است این داروها ارزان‌تر شود و بنابراین از نظر دانش فنی و نیروی انسانی برای این بیماری مشکلی نداریم و برآورد می‌کنیم یک میلیون و 400 هزار نفر در کشور دچار بیماری هپاتیت B هستند که البته این افراد ناشناخته بوده و باید با غربالگری و شناسایی آنها درمان و مراقبتشان صورت پذیرد.

رئیس شبکه هپاتیت ایران تصریح کرد: بیماری هپاتیت C نیز در ایران از سال 1375 به این طرف شناخته و روی آن کار شده است زیرا قبل از آن اصلاً دانش آزمایشگاهی برای شناخت این بیماری وجود نداشت ولی پس از سال 75 با همت سازمان انتقال خون؛ خون سالم در کشور در اختیار افراد قرار گرفت. بنابراین باید افرادی که قبل از سال 75 خون دریافت کردند حتماً نسبت به هپاتیت C آزمایش دهند‌ زیرا در آن سال‌ها به دلیل  آلودگی برخی فاکتورهای خونی بیماران دیالیزی و تالاسمی و ... به هپاتیت C مبتلا شدند.

علویان ادامه داد: هپاتیت C نسبت به 10 سال گذشته شیوع آن بسیار کاهش یافته است و از 18 درصد به سه درصد در کل کشور با آمار کاهش مواجهیم. همچنین در هموفیلی‌ها نیز نسبت به 10 سال گذشته از شیوع بیش از 40 درصد به 10 درصد کاهش یافته است  در تالاسمی‌ها نیز هپاتیت C از بالای 30 دصد به زیر 7 تا 8 درصد کاهش یافته است و همه این دستاوردها با کمک وزارت بهداشت، انجمن هپاتیت و نظام شبکه بهداشت صورت پذیرفته است.

وی در ادامه با اشاره به درمان رایگان 8 هزار بیمار خاص و ابراز خرسندی از کنترل بیماری هپاتیت C گفت: هم اکنون 500 بیمار خاص مبتلا به بیماری هپاتیت C داریم که مراحل درمان آنها در حال انجام است.

رئیس شبکه هپاتیت ایران همچنبن با اشاره به ریشه‌کنی بیماری هپاتیت C تا سال 1410 در کل کشور گفت: برآورد ما در حوزه بیماران خاص ریشه کنی هپاتیت سی تا سال 1400 است یعنی 5 سال زودتر از کل کشور.

علویان درباره وضعیت اعتیاد و هپاتیت C توضیح داد: تخمین می‌زنیم 180 تا 250 نفر در کل کشور دچار هپاتیت سی هستند که بیشتر آنها معتادان تزریقی به حساب می‌آیند و ما‌بقی کسانی هستند که به دلیل رفتارهای پرخطر جنسی و ... دچار هپاتیت C شده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت شناسایی هپاتیت C و درمان مبتلایان به آن در زندان‌های کشور گفت: با کمک بهداشت زندان‌ها، بهزیستی، وزارت بهداشت و ... مسئله پیشگیری و کنترل هپاتیت C در زندان‌ها در حال انجام است تا بتوانیم این بیماری را کنترل کنیم و خوشبختانه از نظر فنی، آزمایشگاه و دارو مشکل خاصی وجود ندارد و حتی داروی هپاتیت C با یک بیستم قیمت به بیماران عرضه می‌شود.

رئیس شبکه هپاتیت ایران با اشاره به درمان آخرین گروه مبتلا به بیماری هپاتیت C که 4500 نفر بودند، افزود: تا پایان سال 6 هزار نفر را تحت درمان قرار می دهیم و سال بعد 10 هزار نفر و سال بعدی نیز 20 هزار نفر را درمان خواهیم کرد و یکی از دلایلی که ریشه کنی هپاتیت C حدود 15 سال دیگر طول می‌کشد که همین شناسایی بیماران هپاتیت C است هیچ جای دنیا نمی‌توانند همه بیماران را شناسایی کنند. 

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: سازمان بهداشت جهانی نسبت به وضعیت هپاتیت C نسبت به کشورهای منطقه توصیه کنترل آن را کرده است ولی با توجه به توانمندی‌های دارویی و درمانی و بهداشتی ایران بحث ریشه کنی این بیماری تا سال 1410 در کشورمان مطرح است.

برچسب ها: هپاتیت ، شیوع ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: