کد خبر: ۱۱۶۹۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>سلامت> باریوم انما نوعی تصویربرداری با اشعه ایکس است که می‌تواند تغییرات یا ناهنجاری‌ها را در روده بزرگ (کولون) تشخیص دهد. این روش تحت عنوان تصویر اشعه ایکس کولون هم نامیده می‌شود.
به گزارش شفا  آنلاین،  انما تزریق ماده‌ای به درون رکتوم از راه یک لوله کوچک است. در این موارد، مایع حاوی ماده متالیک (باریم) است که مانند پوششی روی دیواره داخلی کولون را می‌پوشاند. در حالت طبیعی، تصاویری که اشعه ایکس از بافت نرم می‌گیرد، کیفیت پائینی دارد، اما پوشش باریوم باعث می‌شود تصاویر سیاه و سفید نسبتا شفافی از کولون به دست آید.

       در طول انجام تست باریوم انما، هوا هم ممکن است به درون کولون پمپ شود. هوا کولون را متسع کرده و کیفیت تصاویر را بهبود می‌بخشد. به این روش، باریوم انما با کنتراست هوا (کنتراست دوتایی یا double-contrast) گفته می‌شود.

       پیش از انجام باریوم انما، طبق دستور پزشک، باید کولون خود را کاملا تخلیه کرده و آمادگی کامل داشته باشید.

       در صورتی که علائم و نشانه‌های زیر را داشته باشید، پزشک ممکن است برای شما درخواست باریوم انما دهد تا علت ناراحتی شما مشخص شود:
درد شکمی
خونریزی از مقعد
تغییر در عادت‌های روده‌ای
کاهش وزن غیرقابل توجیه
اسهال مزمن
یبوست پایدار

X-ray باریوم انما به پزشک کمک می‌کند تا شرایط زیر را تشخیص دهد:
پولیپ‌ها
بیماری التهابی روده.

تست باریوم انما فرد را در معرض خطرات کمی قرار می‌دهد. به‌طور نادر، عوارض باریوم انما می‌تواند شامل موارد زیر باشد:
التهاب در بافت اطراف کولون
انسداد در راه گوارشی
پارگی در دیواره کولون
واکنش آلرژیک به باریوم.
تست‌های باریوم انما اغلب در دوران بارداری انجام نمی‌شود، زیرا اشعه ایکس به جنین آسیب می‌رساند.

       پیش از انجام تست باریوم انما، باید کولون خود را کاملا تخلیه کنید. هر ماده‌ای که در کولون شما باقی بماند، می‌تواند تصاویر اشعه ایکس را مبهم کرده یا تشخیص یک ناهنجاری را با اشتباه روبه‌رو کند.

برای تخلیه کامل روده، از شما خواسته می‌شود:
       روز قبل از انجام تست، رژیم غذایی مخصوص داشته باشید: از شما خواسته می‌شود غذا نخورید و فقط مایعات شفاف بنوشید، مانند آب، چایی، قهوه بدون شیر یا کرم، آب گوشت و نوشیدنی‌های گازدار شفاف.

       از شب قبل ناشتا باشید: اغلب، از شما خواسته می‌شود از نیمه شب قبل از روز انجام تست، چیزی نخورید یا ننوشید.

       شب قبل از انجام تست، مسهل استفاده کنید: مسهل که به صورت قرص یا پودر است، به تخلیه کولون کمک می‌کند.

       از کیت انما استفاده کنید: در بعضی موارد، شاید لازم باشد از کیت انما استفاده کنید، در شب قبل از انجام تست یا چند ساعت قبل از انجام تست. این کیت محلول پاک کننده‌ای است برای برداشت هر نوع ماده باقیمانده‌ای در کولون.

       در مورد داروهای مصرفی خود با پزشکتان صحبت کنید: حداقل یک هفته قبل از انجام تست، با پزشکتان در مورد داروهایی که به صورت طبیعی مصرف می‌کنید، مشورت کنید. شاید از شما خواسته شود مصرف آنها را چند ساعت یا چند روز قبل از انجام تست قطع کنید.

در طول انجام تست
       در طول انجام باریوم انما، شما یک گان خواهید پوشید و باید عینک، هرگونه جواهرات یا بدلیجات و دندان مصنوعی همراه نداشته باشید. این تست به‌وسیله یک تکنسین و متخصص رادیولوژی انجام خواهد شد.

       از شما خواسته می‌شود روی یک تخت مخصوص و به پهلو بخوابید. در ابتدا یک تصویر اشعه ایکس گرفته می‌شود تا مطمئن شوند که کولون تمیز است. سپس، یک لوله انمای لغزنده و روان درون رکتوم قرار داشته می‌شود. کیسه باریوم به لوله متصل شده تا محلول باریوم وارد کولون شود.

       اگر قرار است برای شما باریوم انمای دو کنتراست انجام شود، هوا نیز از راه همان لوله به دورن کولون فرستاده می‌شود.

       لوله‌ای که باریوم را وارد روده می‌کند، یک بالون کوچک در نزدیک سرش دارد. زمانی که لوله در ابتدای ورودی روده قرار داده می‌شود، بالون کمک می‌کند تا باریوم داخل بدن نگه داشته شود. با پر شدن روده از باریوم، ممکن است احساس کنید که نیاز به توالت و تخلیه روده دارید. کرامپ‌های شکمی هم ممکن است رخ دهند.

آرام باشید و نفس‌های بلند و عمیق بکشید.
       گاهی از شما خواسته می‌شود تا برگردید و حالت‌های مختلفی را روی تخت تست بگیرید. این کار کمک می‌کند تا مطمئن شویم تمامی کولون با باریوم پوشیده شده و رادیولوژیست می‌تواند کولون را از زاویه‌های مختلف ببیند و ارزیابی کند. شاید هم از شما خواسته شود در بعضی مواقع نفس خود را حبس کنید.

       رادیولوژیست ممکن است روی شکم و لگن شما فشار وارد کند تا تصاویر بهتری روی مانیتور متصل به ماشین اشعه ایکس حاصل شود. تصاویر متعددی از کولون و از زوایای مختلف با اشعه ایکس گرفته می‌شود.

       به‌طور معمول، انجام تست باریوم انما 30 تا 60 دقیقه به طول می‌انجامد.

       پس از اتمام کار، بیشتر باریوم از راه لوله انما از کولون خارج می‌شود. زمانی که تیوب خارج شد، شما می‌توانید هوا و باریوم باقی مانده را در توالت تخلیه کنید. کرامپ‌های شکمی اغلب به سرعت پایان می‌پذیرند و می‌توانید فعالیت‌های خود را از سر بگیرید.

       ممکن است تا چند روز مدفوع سفیدرنگ داشته باشید که آنهم به دلیل خروج باریوم است. بهتر است پس از اتمام تست، مایعات بیشتری بنوشید تا خطر یبوست هم کاهش یابد.

       براساس یافته‌های تست، ممکن است به تست‌های دیگری هم نیاز داشته باشید، (مانند کولونوسکوپی) تا هرگونه ناهنجاری کاملا بررسی شده و در صورت لزوم بیوپسی گرفته یا درآورده شود.
Mayo Clinic

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۱
0
0
سلام خسته نباشید...ببخشید برادر من اندوسکوپی و کولونوسکپی انجام داده دکتر گفت مشکلی نداره و براش همین عکس نوشت لازمه انحام بده؟ اینم بگم تازه فهمیدیم برادرم کم خونی مینور داره و دکتر گفت علت کم خونیش باید معلوم بشه...ببخشید علت کم خونی نمیتونه همین مینور باشه؟ برادر 14 سالشه و تقریبا از گوشت و مواد دارای اهن متنفره و مصرف نمیکنه...
مدیر پایگاه باسلام
بهتراست به توصیه پزشک عمل شود ضمنا ایشان باید تحت نظرمتخصص تغذیه و داخلی هم باشند
نیما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
سلام دکتر من برام یه رادیولوژی روده نوشته رفتیم از دکتر رادیولوژی پرسیدیم ، گفتن ناشتا باشه اینا ، ولی گفت عکسش طولانیه هر چهل و پنج دقیقه یه عکس خواهشا کمک کنید اسم این رادیولوژی چیه ، من پانزده سالمه قبلا هم اندوسکوپی کردم گفتن مشکلی نیست .
ساناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
سلام. من کلونوسکوپی انجام دادم .نتیجه موردی رویت نشده.یکی ازپزشکان گفتن باید بری باریم انما مگه این دوازهم متفاوتن یعنی بااینکه رفتم کلونوسکوپی یبارم باید برم تست باریم انما؟
ابی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
0
0
من رفته بودم دکتر ازمایش کولونوسکوپی رو برام نوشته بود ترسیدم رفتم دکتر دیگه ازمایش باریم انما رو برام نوشت و انجام دادم گفتن همه چی نرماله و موردی نیست .ایا باید روش کولونوسکوپی رو هم انجام بدم یا همین باریم انما کفایت میکن..در ضمن مشکل من به دلیل نفخ زیاد و قارو قور کردن شکم بود که نمیدونم دیگه چکار کنم از دستش راحت بشم .دکتر گفت صبحها ناشتا دولیوان اب حتما بخورین و کاهور همراه غذا بخورین و میوه جات بیشتر مصرف کنیم .اما فکر نمیکنم با این کارها هم مشکل من حل بشه
محمود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۱
0
0
سلام. مدت زیادی بود که قار و قور شکم داشتم. 2ماه پیش احساس کردم خون در مدفوع دارم. دکتر برام آزمایش مدفوع وباریوم انما نوشت. در هیچ کدام چیزی دیده نشد. آیا باریوم انما برای برسی روده کفایت میکند یا کلونوسکوپی باید بشم. چون گاهی اوقات در مدفوع خود خلط آلبالویی میبینم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: