کد خبر: ۱۱۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 26
شفا آنلاین>اجتماعی>سایه‌هایی که حرکت می‌کنند یا موجودات وحشتناکی که در تاریکی شب از لانه‌هایشان بیرون می‌آیند یا حتی هیولاهایی که کاری ندارند جز ترساندن کودکان و برداشتن اسباب بازی‌های آنها، همگی ساخته و پرداخته ذهن کودکانی هستند که از تاریکی می ترسند.
به گزارش شفا آنلاین،بسیاری از کودکان با ترس از تاریکی، شب را به صبح می رسانند. برخی از این کودکان در اوج ترس، چشم‌های شان را می بندند و زیر پتو مخفی می شوند تا به خواب بروند، اما دسته ای دیگر با گریه وبهانه گیری سعی می‌کنند در کنار پدر و مادریا خواهر و برادر بزرگترشان بخوابند.

حمیلا بخشی، روانشناس،  می‌گوید: ترس از تاریکی یکی از شایع‌ترین ترس‌هایی است که اتفاقاً بیشتر در کودکان خلاق اتفاق می‌افتد. در حقیقت می‌توان گفت قوه تخیل این کودکان از سایر همسالان شان قوی‌تر است، همین امر باعث می‌شود آنها بتوانند از هر چیزی در تاریکی هیولایی وحشتناک بسازند و از آن بترسند.

این روانشناس با اشاره به«راه‌های غلبه بر ترس کودکان» می‌افزاید: بهترین راه این است که والدین با حوصله و بسیار صمیمانه با کودک خود صحبت کنند و از او بخواهند در مورد ترس‌های خود با آنها سخن بگوید. چنین رفتاری علاوه بر ایجاد حس آرامش در کودک به او می‌آموزد که هر مشکلی راه حلی دارد و می‌توان با مشورت بر همه مشکلات غلبه کرد. از سوی دیگر پدر و مادر می‌توانند با شناسایی عامل ترس، برخی وسایل، اسباب بازی‌ها و حتی کتاب‌ها و فیلم‌هایی که باعث ترس کودک می‌شوند را از او دور کنند.

وی در ادامه می‌گوید: استفاده از چراغ خوابی با نور ملایم هم برای کاهش ترس مفید است. البته باید توجه داشته باشیم که چراغ خواب به گونه‌ای در اتاق خواب کودک قرار بگیرد که سایه‌های بیشتری ایجاد نکند. همچنین بهتر است یکی از والدین صبورانه کنار کودک بنشیند و برای او قصه بگوید تا او احساس آرامش کند. هنگامی که مادر یا پدر قصد ترک کردن اتاق را دارند به فرزندشان اطمینان بدهند که هر زمان او بخواهد نزدش خواهند رفت و در کنارش خواهند بود.

 بخشی در خاتمه تأکید می‌کند: از سرزنش کودکانی که از تاریکی می‌ترسند، پرهیز کنید چراکه این رفتار تأثیر نامناسبی روی این کودکان می‌گذارد.

حمیلا بخشی
روانشناس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: