کد خبر: ۱۱۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 24
شفا آنلاین>سلامت>کپسول آندوسکپی، روشی است که با استفاده از دوربین‌های بدون سیم ریز از دستگاه گوارش عکس می‌گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،دوربین کپسول آندوسکپی داخل کپسولی به اندازه یک قرص ویتامین قرار می‌گیرد که باید آن را ببلعید. با آغاز سفر این کپسول در طول دستگاه گوارش، دوربین هزاران عکس می‌گیرد که به یک ثبت کننده انتقال داده می‌شوند. این ثبت کننده تصاویر روی کمربندی که دور کمر بسته می‌شود، قرار می‌گیرد.

       کپسول آندوسکپی به پزشکان کمک می‌کند تا داخل روده کوچک را ببینند، ناحیه‌ای که با دیگر روش‌های آندوسکپی بیشتر رایج، به آسانی قابل دستیابی نیستند. در آندوسکپی مرسوم یک لوله دراز و قابل‌انعطاف مجهز به یک دوربین ویدئویی، از دهان یا مقعد وارد روده‌ها می‌شود.

       کپسول آندوسکپی برای غربالگری کولون از نظر پولیپ‌های کولون و برای افرادی که کولونوسکوپی در آنها به‌طور کامل انجام نشده، تائید شده است. اما اینکه چگونه و روی چه افرادی قابل استفاده است، هنوز تعیین نشده، زیرا روش‌های جایگزین بهتری در دسترس قرار دارند. به موازات پیشرفت تکنولوژی، کپسول آندوسکپی کولون ممکن است در آینده بیشتر به کار گرفته شود.

       کپسول آندوسکپی همچنین برای ارزیابی لوله عضلانی که دهان را به معده متصل می‌کند (مری)، به منظور مشاهده وریدهای غیرطبیعی و بزرگ شده (واریس‌ها) در آن تائیدیه گرفته است. البته این مورد استفاده، به‌صورت نادری انجام می‌شود، زیرا مطالعات کمی در این زمینه انجام شده و آندوسکپی فوقانی مرسوم به‌طور گسترده‌ای قابل دسترس است.

       پزشک شما ممکن است انجام کپسول آندوسکپی را در موارد زیر توصیه کند:
        یافتن علت خونریزی دستگاه گوارشی: اگر شما دچار خونریزی غیرقابل توجیهی در دستگاه گوارش هستید، کپسول آندوسکپی می‌تواند به یافتن علت آن کمک کند.
        تشخیص بیماری‌های التهابی روده، مانند بیماری کرون: کپسول آندوسکپی می‌تواند نواحی دچار التهاب را در روده کوچک نشان دهد.
        تشخیص سرطان: کپسول آندوسکپی می‌تواند تومورهای روده کوچک یا دیگر قسمت‌های دستگاه گوارشی را نشان دهد.
        تشخیص بیماری سلیاک: کپسول آندوسکپی گاهی برای تشخیص و پایش این واکنش ایمنی بدن به مصرف گلوتن استفاده می‌شود.
        غربالگری برای پولیپ‌ها: بیمارانی که دچار نوعی سندرم‌های ارثی هستند که باعث ایجاد پولیپ در روده کوچک می‌شود، گاهی اوقات کپسول آندوسکپی برایشان تجویز می‌شود.

        انجام تست‌های پیگیری پس از تست‌های اشعه ایکس یا دیگر تصویربرداری‌ها: اگر نتایج یک تست تصویربرداری، نامشخص یا مبهم باشد، پزشک شما ممکن است انجام کپسول آندوسکپی را به شما پیشنهاد کند تا اطلاعات بیشتری به دست آورد.

       کپسول آندوسکپی یک روش ایمن است که خطرات اندکی دارد. به هر حال، این امکان وجود دارد که کپسول، به جای آنکه با حرکات روده و طی چندین روز از بدن دفع شود، در دستگاه گوارش منزل کند.

       این خطر، که کوچک هم هست، ممکن است بیشتر در افرادی رخ دهد که مثلا مبتلا به تومور، بیماری کرون یا جراحی قبلی در آن ناحیه باشند. این شرایط باعث باریک شدن دستگاه گوارش می‌شود. اگر درد شکم دارید یا در معرض خطر باریک شدگی روده هستید، پزشک ممکن است درخواست انجام سی. تی. اسکن کند تا پیش از تجویز کپسول آندوسکپی، میزان و چگونگی این باریک شدگی روده را بررسی کند. حتی اگر مطالعات تصویربرداری منفی باشند، هنوز شانس کمی وجود دارد که کپسول داخل روده به دام افتد.

       اگر کپسول با حرکات روده از بدن شما دفع نشده باشد، اما باعث بروز علایم و نشانه‌هایی نیز نشده باشد، پزشک ممکن است فرصت بیشتری به آن دهد تا بدن را ترک کند. اما کپسولی که باعث بروز علایم و نشانه‌هایی شده که حاکی از انسداد روده‌ای است، باید درآورده شود، یا از طریق جراحی یا روش آندوسکوپی رایج. انتخاب نوع روش بستگی به محلی دارد که کپسول گیر افتاده است.

برای آمادگی انجام کپسول آندوسکپی، پزشک از شما می‌خواهد که:
        حداقل 12 ساعت پیش از انجام این روش از خوردن و آشامیدن بپرهیزید: این کار باعث می‌شود تا مطمئن شویم دوربین تصاویر شفافی از دستگاه گوارش شما می‌گیرد.

        مصرف بعضی داروهای خاص را متوقف کرده یا به تاخیر اندازید: برای پیشگیری از تداخل داروها با دوربین، پزشک ممکن است از شما بخواهد بعضی از داروهای خاص را پیش از این روش مصرف نکنید. در دیگر موارد، پزشک از شما خواهد خواست داروهای خود را 2 ساعت قبل یا پس از بلع کپسول آندوسکپی که شامل دوربین آن هم می‌شود، مصرف کنید.

        برنامه‌ریزی کنید تا روز آرامی را بگذرانید: در اغلب موارد، شما می‌توانید پس از بلع کپسول به کارهای روزمره خود بپردازید. البته شاید از شما خواسته شود از انجام ورزش‌های سنگین بپرهیزید. اگر شغل فعالی دارید، از پزشک خود بپرسید که آیا می‌توانید در روز کپسول آندوسکپی به سر کار خود بازگردید.

       در بعضی موارد، پزشک از شما خواهد خواست پیش از آنکه کپسول آندوسکپی از روده کوچک شما خارج شود، از مسهل استفاده کنید، زیرا نشان داده شده که این کار کیفیت تصاویر گرفته شده را به‌وسیله دوربین افزایش خواهد داد.

       از دستورات پزشک خود برای آماده‌سازی انجام کپسول آندوسکپی پیروی کنید تا با مشکل در تصاویر مواجه نشوید، در غیر اینصورت ممکن است نیاز باشد کپسول آندوسکپی را مجددا تکرار کنید.
Mayo Clinic
برچسب ها: کپسول ، آندوسکوپی ، آینده
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
امین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
0
0
سلام.
میشه ادرس کلنیک یا بیمارستانی که این تکنولوژی رو داره به من بدید
ممنون
پرنیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۹
0
0
سلام میشه آدرس مطب یا بیمارستانی که با کپسول آندوسکوپی میکنندو بمن بدید ممنون میشم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: