کد خبر: ۱۱۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵ - 2016July 22
شفا آنلاین>اجتماعی> با انتخاب اعضای دائم هیئت‌رئیسه فراکسیون امید و تشکیل فراکسیون مستقل‌ها در مجلس دهم، عملا طیف اصلاح‌طلبان از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی جدا شدند و آرایش فراکسیون‌ها در این دوره پارلمان شفاف‌تر شد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید   در جریان انتخاب هیئت‌رئیسه فراکسیون امید که با حضور 70 نماینده تشکیل شد، مشخص شد که از میان اعضای سابق هیئت‌رئیسه محمدرضا عارف سرلیست تهران همچنان به‌عنوان رئیس فراکسیون حضور خواهد داشت

 محمدرضا تابش، نماینده مردم اردکان، که از معدود اصلاح‌طلبان مجالس هفتم تا نهم بود، نیز در هیئت‌رئیسه باقی ماند. محمود صادقی، نماینده تهران و از چهره‌های پیگیر و دانشگاهی اصلاح‌طلب، نیز بار دیگر رای اعضای فراکسیون را برای عضویت در هیئت‌رئیسه فراکسیون جذب کرد. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران و مدیرمسئول روزنامه مردم‌سالاری، نیز فرد دیگری بود که بار دیگر حضور خود را در هیئت رییسه فراکسیون تکرار کرد.

این درحالی بود که چهره‌هایی چون الیاس حضرتی و محمدعلی وکیلی که در هیئت‌رئیسه موقت فراکسیون حضور داشتند، جایی در هیئت‌رئیسه دائم ندارند. ظاهرا دلیل این مسئله، باز کردن فضا از سوی نمایندگان تهران برای حضور پررنگ‌تر اصلاح‌طلبان شهرستانی بوده است. در ترکیب اولیه هیئت‌رییسه تنها سه استان (تهران - یزد و کهگیلویه و بویراحمد) نماینده داشتند؛ اما در هیئت‌رئیسه دائم این سه استان به شش استان رسیده است. آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و اردبیل و فارس و یزد هر کدام یک نفر و تهران چهار نفر در هیئت‌رییسه فراکسیون امید مجلس دارد. مسعود پزشکیان، نائب‌رئیس مجلس و منتخب اول مردم تبریز، مهم‌ترین فردی بود که به هیئت‌رییسه فراکسیون وارد شد. در مقابل، وکیلی که در هیئت‌رییسه مجلس نشسته است و علی نوبخت و تاجگردون که ریاست دو کمیسیون مهم مجلس را برعهده گرفتند، نامزد حضور در هیئت‌رییسه فراکسیون امید نشدند. در ابتدای جلسه عارف از نمایندگان خواسته بود در صورتی نامزد شوند که وقت لازم برای ریاست فراکسیون بگذارند و شاید این سه نفر به همین دلیل از نامزد شدن برای حضور در هیئت‌رئیسه انصراف دادند. پارسایی، عضو کمیسیون اصل نود مجلس و منتخب اول مردم شیراز، نیز دیگر نماینده‌ای بود که وارد هیئت‌رئیسه فراکسیون امید شد. محمد فیضی، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه، نیز به‌عنوان منتخب مردم اردبیل در هیئت‌رئیسه فراکسیون قرار گرفت.

 نکته مهمتر این بود که در انتخابات اولیه هیئت‌رییسه فراکسیون امید اثری از حضور زنان و نمایندگان اهل سنت نبود. با این حال در انتخابات روز گذشته فاطمه سعیدی به هیئت‌رییسه راه یافت. چهره دیگری که وارد هیئت رییسه شد عبدالکریم حسین‌زاده نماینده اهل سنت نقده بود؛ چهره‌ای جوان که در انتخاب هیئت‌رئیسه موقت مجلس نیز رای لازم را برای نشستن روی صندلی‌های هیئت‌رییسه مجلس کسب کرد.

اجماع بانوان فراکسیون امید
        سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران، درباره انتخابات هیئت‌رئیسه دائم فراکسیون امید گفت: «بانوان فراکسیون امید روی خانم فاطمه سعیدی برای نامزد شدن در هیئت‌رئیسه فراکسیون امید اجماع کردند و بنده اصلا در این انتخابات شرکت نکردم. انتخابات روز گذشته فراکسیون امید از حیث حضور اقلیت‌های مذهبی و بانوان نسبت به انتخابات هیئت‌رئیسه موقت فراکسیون تفاوت داشت. هیئت‌رئیسه جدید فراکسیون امید متشکل از کلیه‌ طیف‌های سیاسی، جنسیتی و مذهبی است. بانوان فراکسیون امید معتقد بودند در صورت نامزد شدن یک خانم می‌توان آرای بالاتری داشت، چرا باید تعداد بیشتری از خانم‌ها کاندیدا شوند؟ با همین دیدگاه بود که بنده اصلاً در انتخابات هیئت‌رئیسه ثابت فراکسیون امید شرکت نکردم؛ اما برخی از رسانه‌ها خلاف این مسئله را انتشار دادند.»

انفعال فراکسیون اصولگرایان
        درحالیکه فراکسیون اصلاح‌طلبان اعضای هیئت‌رییسه دایمی خود را شناخته است، اصولگرایان همچنان از برگزاری مجمع عمومی خود طفره می‌روند.

تشکیل فراکسیون مستقلین
        هیات موسس فراکسیون مستقلین که نمایندگان عضو آن بیشتر به علی لاریجانی و حزب اعتدال و توسعه گرایش دارند، صبح دیروز در جلسه‌ای اعضای هیئت‌رئیسه موقت این فراکسیون را انتخاب کرد. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت، با اعلام این خبر گفت: «در جلسه هیئت موسس فراکسیون مستقلین با حضور ۳۰ نفر از نمایندگان برگزار شد؛ کاظم جلالی به‌عنوان رئیس، ‌من و آقای فرشادان به‌عنوان نائب‌رئیس، آقای عزیزی و خانم سمیه محمودی به‌عنوان دبیر و آقای محسن علوی به‌عنوان کارپرداز فراکسیون مستقلین انتخاب شدند.»

به گفته وی، در این جلسه پیش نویس اساسنامه به تصویب رسید و قرار شد هیئت‌رئیسه موقت نسبت به بررسی پیشنهادهای اصلاح اساسنامه اقدام کند و میثاق نامه فراکسیون را نیز تنظیم کند که بر اساس آن اعضا حق شرکت در جلسات سایر فراکسیون‌های سیاسی را نخواهند داشت. وی تاکید کرد:‌ «اعضای هیئت‌رئیسه موقت فراکسیون بعد از قطعی کردن اساسنامه نسبت به عضوگیری و تشکیل جلسه مجمع عمومی اقدام خواهند کرد تا در نهایت انتخابات هیئت‌رئیسه دائم برگزار شود و اعضای شورای مرکزی انتخاب شوند.»

 وی همچنین از پیشنهاد این فراکسیون به علی لاریجانی برای تشکیل شورایعالی فراکسیون‌ها خبر داد و گفت: «‌پیشنهاد ما این است که متناسب با تعداد اعضای هر فراکسیون، سهم هر فراکسیون در شورایعالی فراکسیون‌ها مشخص شود و از بین روسای سه فراکسیون سیاسی رئیس شورایعالی فراکسیون‌ها انتخاب شوند؛ چرا که ما در مواردی نیازمند ایجاد همزبانی بین اعضای فراکسیون‌های مختلف هستیم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: