کد خبر: ۱۱۶۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>سلامت> در متن زیر سعی شده اطلاعات بیشتری درباره داروهای ضدافسردگی و مزایا و مضرات آنها در اختیار شما قرار گیرد. د
به گزارش شفا آنلاین، شماره گذشته، در مورد انواع آنها، همچنین اثرات و موارد تجویز این داروها توضیحاتی ارائه شد. در ادامه، به دیگر موارد احتیاط اشاره خواهد شد.

در مورد رانندگی یا کار با ماشین‌آلات چطور؟
       برخی ضد‌افسردگی‌‌ها باعث خواب‌آلودگی شده و واکنش‌های شما را کند می‌‌سازند (داروهای قدیمی‌‌تر احتمالا بیشتر این اثر را دارند) اما، برخی از آنها می‌‌توانند هنگام رانندگی هم تجویز شوند. ولی بخاطر داشته باشید که افسردگی به‌خودی خود در تمرکز شما اختلال ایجاد کرده و می‌تواند باعث افزایش خطر تصادف ‌شود. اگر تردید دارید، قبل ازاقدام به رانندگی وضعیت خود را با پزشکتان در میان بگذارید و نظرش را جویا شوید.

آیا ضد‌افسردگی‌‌ها اعتیادآورند؟
       داروهای ضدافسردگی باعث ایجاد اعتیادی که افراد با مصرف آرام‌بخش‌ها، الکل یا نیکوتین پیدا می‌کنند، نمی‌شوند، زیرا با گذشت زمان نیازی به افزایش دوز مصرفی (برای رسیدن به همان اثر قبلی) ندارید و با قطع آنها میل به مصرف مجدد آنها نخواهید داشت. هرچند دراین مورد هنوز باید بحث و تحقیق شود، زیرا علی‌رغم نداشتن علائم اعتیاد، تا یک سوم افرادی که مهارکننده‌های اختصاصی بازجذب سروتونین و مهارکننده‌های بازجذب سروتونین و نوراپی‌نفرین را قطع کرده‌اند، علائم نشانگان ترک را داشته‌اند. این موارد عبارتست از:
احساس ناراحتی در معده
علائم شبیه سرماخوردگی
اضطراب
گیجی در شب (vivid) و رویاهای زنده
احساساتی در بدن که شبیه شوک الکتریکی است.

       در اکثر افراد این علائم فوق ملایم است، ولی برای عده کمی از افراد می‌‌تواند شدید باشد. این علائم عمدتا با مصرف «پَروگزتین» با نام تجارتی سروگزات و «ونلافاکسین» با نام تجارتی افکسور رخ می‌‌دهد. برای جلوگیری از این موضوع، معمولا کاهش تدریجی دوز ضد‌افسردگی‌ها قبل از قطع ناگهانی آنها توصیه می‌شود.

        عده‌ای گزارش کرده‌اند که بعد از مصرف مهارکننده‌های اختصاصی بازجذب سروتونین برای چند ماه و قطع آن، احساس کرده‌اند که به دارومعتاد شده‌اند، اما بیشتر پزشکان معتقدند که این علائم در واقع به علت بازگشت افسردگی است و نه اعتیاد به مصرف ضدافسردگی‌ها. کمیته ایمنی داروها در بریتانیا مدارک موجود را در سال 2004 مرور کرده و نتیجه گرفته که طبق معیارهای بین‌المللی، هیچ‌گونه شواهدی دال بر اینکه مصرف مهارکننده‌های اختصاصی بازجذب سروتونین و ضد‌افسردگی‌های مرتبط، باعث وابستگی شدید یا بروز نشانگان وابستگی شوند، وجود ندارد.

ضدافسردگی‌های مهارکننده اختصاصی بازجذب سروتونین و تمایلات به خودکشی در جوانان
شواهدی از افزایش افکار خودکشی (و نه الزاما اقدام به خودکشی) و عوارض جانبی دیگر در جوانان

       مصرف کننده ضد‌افسردگی‌ها دیده شده است. بنابراین مصرف مهارکننده‌های اختصاصی بازجذب سروتونین در نوجوانان زیر 18 سال مجاز نیست. هرچند، طبق دستورالعمل موسسه تعالی سلامت و مراقبت‌های بریتانیا، مصرف فلوکستین که یک مهارکننده‌ اختصاصی بازجذب سروتونین است، در افراد زیر 18سال ، منعی ندارد.

        شواهدی دال بر افزایش افکار خودکشی یا خودآزاری در افراد بالای 18 سال که ضدافسردگی‌ها را مصرف می‌کنند، دیده نشده است. اما از آنجایی که جوانان بیشتر از بزرگسالان دست به خودکشی می‌‌زنند، اگر این گروه، مصرف کننده ضدافسردگی‌ها هستند، باید بیشتر مراقب آنها بود.

در مورد بارداری چطور؟
       در زمان حاملگی‌ بهتر است که از مصرف داروها اجتناب شود یا به حداقل ممکن کاهش داده شود. اما اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که نیاز به دارو دارید، در مورد مزایا و مضرات مصرف دارو در دوران حاملگی‌ با پزشکتان مشورت کنید و همچنین به موارد زیر توجه کنید:

شدت بیماری شما در گذشته
اثر بیماری شما روی شما و فرزندتان
آگاهی‌ از جدیدترین توصیه‌ها در مورد مصرف داروهای ضدافسردگی در حاملگی‌.
درمان‌های جایگزین دارویی مانند شناخت‌رفتار درمانی.

در مورد شیردهی چطور؟
       تعداد زیادی از مادران به مصرف داروهای ضدافسردگی در طول دوران شیردهی ادامه می‌دهند. در این مورد هم بهتر است در مورد مزایا و مضرات مصرف دارو‌ با پزشکتان مشورت کنید و همچنین به موارد زیر توجه کنید:
مزایای شیردهی‌
چه مقدار از دارو وارد شیر شما می‌شود
اگر شما داروی ضدافسردگی‌تان را بعد از زایمان تغییر دهید، خطر عود مجدد بیماری چقدر است؟
در نظر گرفتن شرایط نوزادان نارس یا دارای مشکلات جسمی‌.

در مورد کودک چطور؟
        مقدار ناچیزی ازداروهای ضدافسردگی از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می‌شوند. نوزادان پس از چند هفته اول تولد به علت کارا بودن کلیه‌ها و کبدشان، همانند بزرگسالان، قادر هستند داروهای ضدافسردگی دریافت شده را از طریق شیر، تجزیه و دفع کنند، بنابراین خطر جدی متوجه نوزاد نیست. بعضی داروهای ضدافسردگی، مانند آمی‌تریپتیلین و نورتریپتیلین به مقدار بسیار کمی در شیر ترشح می‌شوند. در این مورد می‌توانید از پزشک یا دکتر داروساز خود سوال کنید. با توجه به اثرات مفید شیردهی، به‌نظر می‌رسد بهتر است حتی در مواردی که مادر داروی ضدافسردگی مصرف می‌کند، به شیردهی ادامه دهد.

ضدافسردگی‌‌ها چگونه باید مصرف شوند؟
       با پزشکتان در چند هفته اول شروع مصرف دارو در تماس باشید. برای برخی داروهای سه‌حلقه‌ای قدیمی‌‌تر، شروع با دوز کمتر و بالا بردن آن درعرض چند هفته بهتر است. بنابراین اگر با پزشکتان در تماس نباشید، دوز دارویی کافی را دریافت نخواهید کرد. اما در مورد داروهای مهارکننده‌ اختصاصی بازجذب سروتونین معمولا نیازی به افزایش دوز نیست.

دوزی را که شروع می‌‌کنید، معمولا دوزی است که آن را ادامه خواهید داد.

        مصرف دارو رابه علت عوارض جانبی قطع نکنید، بسیاری ازاین عوارض درعرض چند روز از بین خواهند رفت. قرص‌ها را قطع نکنید مگر اینکه اثرات جانبی واقعا ناخوشایند باشند. اگر چنین بود، بلافاصله پزشک خود را مطلع کنید. اگر احساس می‌کنید افسردگی‌تان بدترشده، به پزشک خود بگوئید، چراکه ممکن است نیاز باشد داروی دیگری برایتان تجویز شود. همچنین اگر دچار اضطراب یا بی‌قراری شده‌اید باید پزشکتان را در جریان امر قرار دهید.
گروه آموزش همگانی کالج سلطنتی روانپزشکی انگلستان
برچسب ها: اعتیاد ، بازگشت ، افسردگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: