تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>سلامت>یک تست آزمایشی چشم برای تشخیص بیماری آلزایمر به زودی در نخستین کارآزمایی‌های انسانی به کار گرفته می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، نتایج تحقیقاتی که در مورد این تست روی موش‌ها انجام شده، در نشریه Investigative Ophthalmology & Visua- Science منتشر شده‌اند و امیدهای زیادی را برانگیخته است. اگر نتایج این تست روی انسان‌ها نیز موفقیت‌آمیز باشند، به بیماران اجازه خواهد داد تا درمان‌های لازم را مدت‌ها قبل از آنکه علائم آسیب نورولوژیکال رخ دهند، دریافت کنند.

دانشمندان دانشگاه مینه‌سوتا با همکاری کمپانی تکنولوژی تصویربرداری آلاباما، ابزاری تشخیصی و غیرتهاجمی را ابداع کرده‌اند که امکان تشخیص زودهنگام آلزایمر را در مراحل اولیه، پیش از آنکه هرگونه علامتی بروز کند، فراهم می‌آورد.

قسمت عمده‌ای از چالش موجود بر سر راه ابداع تست‌هایی که بتوانند بیماری آلزایمر را زودتر از هر زمانی تشخیص دهند، آن است که بتوانند همواره پروتئین‌های مغزی را که به صورت غیرطبیعی شکل گرفته‌اند و سیگنالی هستند برای ظهور بیماری و احتمالا مسبب بروز علائم آن، شناسایی کنند. این پروتئین‌ها آمیلوئید بتا و تائو نامیده می‌شوند. تا زمانی که بیماری کاملا شکل بگیرد، تصور می‌شود این پروتئین‌های متمرد در همان نقطه‌ای تجمع پیدا می‌کنند که پلاک‌ها و کلاف‌ها را درست می‌کنند و درنهایت باعث مرگ نورون‌ها می‌شوند.

معمولا، تنها راه مطمئن برای تائید تشخیص آلزایمر، بررسی مغز بیمار، پس از فوت وی است تا این پلاک‌ها و کلاف‌ها شناسایی شوند، اما محققان این فرضیه را مطرح کرده‌اند که ارتباط نزدیک چشم با مغز می‌تواند راهی باشد برای گشودن پنجره‌ای با دسترسی خیلی بیشتر به پیشرفت بیماری. شبکیه چشم فقط یک راه ارتباطی با مغز نیست، بلکه قسمتی است از سیستم مرکزی عصبی.

تست ابداعی محققان آمریکایی با استفاده از تصویربرداری فراطیفی، عکس‌هایی از رتین می‌گیرد. در این روش، نور به چشم فرد تابانده می‌شود، به رتین که در پشت چشم قرار دارد، می‌رسد و درنهایت این نور به وسیله مورد نظر بازتاب داده می‌شود. این دستگاه سپس می‌تواند تصاویر رتین را همراه با طول موج‌های مختلف نمایش دهد. براساس آزمایش‌هایی که پیش از این روی موش‌ها و سلول‌های رتین انسانی انجام شده، محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ذرات میکروسکوپی از آمیلوئید بتا در رتین می‌توانند به‌طور قابل اعتمادی الگوهای قابل مشاهده‌ای را از پراکندگی تصاویر که در کوتاه‌ترین طول موج گرفته شده‌اند، ایجاد کنند. درواقع، همان پدیده‌ای که توضیح می‌دهد چرا خورشید باعث می‌شود آسمان در میانه روز به رنگ آبی دیده شود و در زمان غروب، به رنگ نارنجی و قرمز درآید.

در این آزمایش‌ها، زمانی که موش‌ها به نوعی مهندسی‌سازی شدند تا به بیماری آلزایمر مبتلا شوند و نتایج تست‌های آنها با گروه کنترل مقایسه شد، محققان دریافتند که این الگوها در مراحل مختلف بیماری ایجاد می‌شوند و مهمتر از همه آنکه، پیش از ظهور هرگونه علامتی در بیمار قابل مشاهده می‌شوند. این نتایج به پیامدهای سناریوی مورد نظر محققان بسیار نزدیک است.

هرچند این یافته‌ها بسیار مهیج هستند، هنوز مسائل زیادی مانده که باید بررسی شوند. محققان در حال حاضر مشغول وارد کردن افراد داوطلب، هم بیمار و هم سالم به عنوان گروه کنترل، به کارآزمایی‌های انسانی هستند تا فاز 1 آن کلید بخورد. مانند نتایجی که از موش‌ها به دست آمده، محققان امیدوارند تفاوت‌هایی را میان الگوهای تصویربرداری رتین در دو گروه بیمار و سالم بیابند.

اگر این تست بتواند روزی به تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر روی انسان‌ها کمک کند، دروازه‌های جدیدی را به روی دیگر دانشمندانی که در زمینه بیماری آلزایمر مشغول تحقیق هستند، باز می‌کند.

البته نکته مهم آن است که درمان‌های مفیدی هم ابداع شوند تا پیش از آنکه بیماران علائم نورولوژیکال را نشان دهند، بتوان آنها را درمان کرد.

البته چون هنوز روش‌های تشخیص زودهنگام این بیماری در دسترس نیستند، نمی‌توان داروهایی را برای درمان علائم زودهنگام بیماری آزمایش کرد، بنابراین این روش امیدهای زیادی را برانگیخته است.
Medical Daily