کد خبر: ۱۱۶۴۲۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفاآنلاین :اجتماعی >کمبود هیئت علمی پزشکی مشکل امروز و دیروز نبوده‌است.«از سال 1388 تاکنون بیش از 36 هزار نفر از 76 هزار نفری که در نظام آموزش عالی کشور جذب شدند به استخدام دانشگاه‌های علوم پزشکی درآمدند»
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  اما با این حال وزارت بهداشت هر سال مجبور شده تا با هزاران روش جاذبه‌های تدریس را افزایش دهد. رئیس جذب هیئت علمی دانشگاه‌های کشور روز گذشته از بازنگری مصوبه جذب در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد و گفت:«براساس این بازنگری در مواردی که تقاضا برای جذب هیات علمی در دانشگاه‌ها کم باشد، رئیس دانشگاه، رئیس دانشکده و یکی از اعضای گروه می‌توانند برای بررسی صلاحیت علمی اعضای هیات علمی در جلسات هیات جذب شرکت کنند.»

        اردیبهشت امسال معاونت آموزشی از کمبود 7 هزار نفری عضو هیات علمی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبرداده‌بود. سال 94 همین معاونت به کمبود 8 هزار نفری هیئت علمی اشاره کرده‌بود. در سال‌های گذشته همه‌چیز دست به دست هم داد تا اعضای هیئت علمی رشته‌های‌پزشکی علاقه کمتری به کار آموزشی نشان دهند.

 برای مثال درآمد یک رادیولوژیست در مقایسه با درآمدی که یک عضو هیئت علمی این رشته به‌دست می‌آورد چندین برابر بیشتر است. از سوی دیگر روند رشد تعداد دانشگاه‌های کشور سیر صعودی را پیموده‌است. پیش از این سید علی حسینی، رئیس مرکز امور هیات علمی وزارت بهداشت گفته‌بود که « 30 تا 40 درصد فراخوان های جذب اعضای هیات علمی وزارت بهداشت بدون داوطلب هستند.» بر اساس تجربه سال‌های گذشته، رشته‌های بالینی محروم‌ترین رشته‌های علوم پزشکی هستند. برای مثال سال گذشته مثلا در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای 22 رشته بالینی،درخواست عضو هیات علمی شد اما به دلیل کمبود داوطلب تنها برای 5 رشته اعضای هیات علمی جذب شده و 18 رشته بالینی بدون داوطلب هستند.

تا ضریب K واریز می‌شود، همه استادان می‌روند
       منیژه خلیلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اعتقاد دارد که هم حوزه آموزشی و هم حوزه درمانی این استان در مضیقه است. به گفته او تنها نقطه امیدواری این استان این است که بعد از دستور وزیر بهداشت پزشک‌هایی که از این استان رفتند به محل خدمتشان برگشتند. «یک جراح پلاستیک و یک متخصص بیهوشی قلب برگشته‌اند. همچنین برخی از پزشکان ما فرصت خواسته‌اند تا به استان محل خدمتشان برگردند. اینجا هرچه نیروی بالینی برای ما بیاید واقعا کم است. هر دانش‌آموخته پزشکی به سمت استان ما بیاید از آن استقبال می‌کنیم.» خلیلی به سپید می‌گوید:« تا ضریب K واریز می‌شود، همه استادان و پزشکان از اینجا می‌روند. برای همین کمبود پزشک در این استان مقطعی است اما استادان زیادی هم هستند که به‌سرعت از اینجا خسته‌می‌شوند و می‌خواهند محل خدمتشان را عوض کنند.»

جذب 9 هزار هیئت‌علمی در 2 سال گذشته
       محمد‌علی کی‌نژاد در مراسم هیات‌های اجرایی جذب دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران اضافه‌کرد:« در دو سال گذشته 9 هزار عضو هیات علمی به صورت پیمانی، رسمی و آزمایشی در دانشگاه‌های کشور جذب شدند.»او اظهار کرد:«وزارت علوم باید در بحث آمایش دانشگاه‌ها از تجربه موفق وزارت بهداشت استفاده کند.»

       کی‌نژاد بیان کرد:«براساس مصوبه جذب در دانشگاه‌های علوم پزشکی هیات‌های اجرایی مسئول جذب اعضای هیات علمی هستند. می‌توانند کارگروه‌های علمی و اجرایی برای استخدام آنها را تشکیل دهند اما با توجه به اینکه تعداد متقاضی برای جذب در برخی دانشگاه‌ها پایین است یکی از اعضای گروه رئیس دانشکده و رئیس دانشگاه می‌تواند در این هیات‌های اجرایی شرکت و درخصوص بررسی صلاحیت علمی اعضا اظهارنظر کنند؛ اما در مواردی که متقاضی زیاد باشد این صلاحیت در کارگروه‌های عمومی بررسی می‌شود.»

       رئیس هیات عالی جذب هیات علمی دانشگاه‌های کشور درخصوص سن بازنشستگی اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفت:«باید شرایط و زمان بازنشستگی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت به گونه‌ای باشد که نیروهای توانمند و جوان‌تر نیز امکان فعالیت‌های علمی، آموزش و خدماتی را داشته باشند و اجازه ندهیم این افراد تحصیلکرده کشور را ترک کنند.»

       معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان می‌گوید:«درگذشته میزان اعزام بیمار از خرم‌آباد به تهران بسیار زیاد بود اما امروزه این رقم را بسیار کاهش‌داده‌ایم.» او ادامه می‌دهد:«اما برای مثال هنوز جراح های کودک را از شهرهای دیگر می‌آوریم که ماهانه یک هفته

       مریض ها را پوشش می دهند.» همچنین استان هرمزگان برای حدود 2 میلیون نفر جمعیت یک متخصص گوارش دارد اما در میان همه این‌ها استان سیستان و بلوچستان از همه محروم‌تر به‌نظر می‌رسد. طوری که در این استان هیچ استاد یا پزشک پوست، جراح اطفال، جراح توراکس ، فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژیست، فوق تخصص ریه کودکان و فلوشیپICU کودکانی وجود ندارد.»
برچسب ها: استان ، فقر ، استاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: