کد خبر: ۱۰۴۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۳۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - 2016April 19
شفا آنلاین>اجتماعی> از وقتی بیمارستان‌های مهم به مراکز آموزش و درمانی تغییر نام دادند این بیمارستان‌ها،‌ یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های حضور دانشجویان و آموزش شدند.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپید در پی اجرای طرح تحول سلامت و افزایش دسترسی مردم به خدمات درمانی، مراجعه آنها به این مراکز افزایش محسوسی داشت. آنقدر که اعضای هیئت علمی باسابقه و مهم دانشگاه نسبت به فرسودگی تجهیزات و امکانات کالبدی ابراز نگرانی کردند و گفتند که خیلی از همکارانشان ترجیح می‌دهند به جای آموزش، زمان بیشتری را صرف درمان کنند.

       نبود فرصت کافی برای بحث درمورد دلایل تشخیص بیماری، نقص در آموزش تخصصی از سوی دانشجویان دستیاری در دانشگاه‌های مختلف در زمان بالین آنقدر برایمان تکرار شد، که این بار تصمیم گرفتیم این موضوع را از مسئولان دانشگاه‌های بزرگ کشور سوال کنیم.



شلوغی مراکز درمانی به آموزش صدمه نمی‌زند
       علی جعفریان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بستر آموزش بالینی را درمان می‌داند و می‌گوید: «ما آموزش جدا از بالین نداریم. تمام فرآیند آموزشی همراه با درمان است. اما گاهی ممکن است که بار درمانی بخش‌هایی از آموزش را تحت تاثیر قرار دهد و من این موضوع را تکذیب نمی‌کنم.»

       وی با اشاره به اینکه نمی‌توانم به‌طور مطلق بگویم که این اتفاق می‌افتد یا نه، بیان می‌کند: «گاهی این اتفاق می‌افتد اما گاهی هم نه. ممکن است در برخی مراکز در دوره‌های زمانی مشخصی به دلیل مراجعه زیاد بیماران، بازدهی آموزشی را تحت تاثیر قرار دهد.»

       جعفریان با تاکید براینکه همه مراکز آموزش ما شلوغ است، می‌گوید: «اینکه شلوغی به آموزش آسیب بزند مشخص نیست. اما من نمی‌توانم این موضوع را بپذیرم که هر جا شلوغ است آموزش هم آسیب می‌بیند.»

       وی در پاسخ به این سوال که این موضوع هنوز آنقدر بغرنج نشده که برای این موضوع برنامه‌ریزی کنید، تصریح کرد: «ما برای مدیریت مراجعه‌کنندگان برنامه داریم. در برخی بخش‌ها در نظر داریم تعداد دستیاران را افزایش دهیم و در برخی بخش‌های دیگر تعداد مراجعه‌کنندگان را کنترل کنیم. اما همه مکانیسم های توزیع بیمار در اختیار ما نیست.»

       جعفریان ادامه داد: «برای کاهش بار مراجعه بیماران، تابه‌حال با دو بیمارستان خصوصی قرارداد بسته‌ایم اما بیماران در این مورد مقاومت می‌کند. درمان، زمینه آموزش بالینی است، جزئی از فرآیند آموزشی است اما اگر شلوغی از حدی بیشتر شود می‌تواند تاثیر منفی بر آموزش پزشکی بگذارد.»

آموزش بدون هدف، به درمان آسیب می‌زند
       کامران سلطان عربشاهی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزایش مراجعه به مراکز درمانی را فرصتی برای آموزش می‌داند. او می‌گوید: «فرایند آموزش درنهایت به درمان منتهی شود، بنابراین تفکیک این دو بخش کار درستی نیست.»

       او مهم‌ترین موضوع در چارچوب‌های آموزشی و سنجش صلاحیت‌های بالینی دانش آموختگان را کار در محیط واقعی درمان می‌داند و می‌گوید: «پیشرفت توامان آموزش و درمان به معنای صدمه رسیدن به یکی از آنها نیست.»

       به گفته عربشاهی «گاهی ضوابط و مقرراتی برای تندرستی جامعه تدوین می‌شود که توجه جدی‌تری به حوزه درمان دارد، ‌ممکن است این تصور را ایجاد کند که بار درمان بر آموزش غلبه داشته است. درحالی که واقعیت این است که آموزش در محیط درمانی درجریان است و صلاحیت بالینی هم در همین شرایط پیش می‌آید.»
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران می‌گوید که نظام‌های آموزشی در تمام دنیا برای این مشکلات، راه‌حل‌هایی پیش بینی کرده اند. او پیشنهاد می‌کند که «بهتر است از این شرایطی که طرح تحول سلامت ایجاد کرده استفاده کنیم. افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها این امکان را فراهم کرده که دانشجویان بیماران بیشتر و شواهد بیشتری را ببینند، تجربه کنند و مورد بررسی قرار دهند.»

       عربشاهی برگزاری کنفرانس بعد از دوره‌های درمان در درمانگاه‌ها را که امکان بحث و تبادل نظر علمی برسر تشخیص بیماری را فراهم می‌کند راه حل دیگری می‌داند که در برخی مراکز اجرا می‌شود. او می گوید: «موضوع اصلی عدم برنامه‌ریزی دقیق از سوی بخش‌های آموزشی بیمارستان‌هاست. اگر برنامه ریزی درستی صورت بگیرد، می توان امکان تبادل اطلاعات را آنقدر که دانشجویان نیاز دارند، فراهم کرد.» عربشاهی آموزش بدون هدف را عامل آسیب‌رسان به درمان می‌داند و توضیح می‌دهد: «استفاده بهتر از فرصت افزایش مراجعه بیماران به بیمارستان‌های تحت نظارت دانشگاه، آموزش درمان در شرایط ویژه، هدفمند کردن آموزش بالینی از طریق طبقه بندی بیماری‌ها، از راه حل هایی است که برای سال جاری در نظر داریم.»

علی جعفریان/رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
       اینکه شلوغی به آموزش آسیب بزند مشخص نیست. اما من نمی‌توانم این موضوع را بپذیرم که هر جا شلوغ است آموزش هم آسیب می‌بیند.

کامران سلطان‌عربشاهی/معاون آموزشی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران
       افزایش مراجعه به بیمارستان‌ها این امکان را فراهم کرده که دانشجویان بیماران بیشتر و شواهد بیشتری را ببینید، تجربه کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: