کد خبر: ۱۱۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۳۱ تير ۱۳۹۵ - 2016July 21
شفا آنلاین>سلامت> آرمون شارعی (Armo- Sharei)، موسس شرکت بیوتک بوستون، در حال کار روی مهندسی سلول‌های ایمنی برای مبارزه با سرطان است و برای انجام آن با کمپانی Roche قرارداد بسته است.
به گزارش شفا آنلاین،   وقتی که آرمون شارعی در سال 2008 در MIT، دانشجوی دکترای مهندسی شیمی بود، به گروهی پیوست که هدف آنها انتقال مواد به داخل سلول‌های زنده بود (کار مشکلی که می‌تواند به دانشمندان برای تحقیق روی بیماری‌ها کمک کند و با آن داروهای جدیدی کشف شود).

       روش اولیه آنها استفاده از یک تفنگ کوچک برای شلیک مواد به داخل سلول‌ها بود، اما این کار سریع عملی نشد. وقتی که شارعی دهانه کوچک تفنگ را تا حد امکان به سلول نزدیک کرد، مشاهده کرد که مواد عبور می‌کنند، اما وقتی متوجه شد که تغییرات شدت آن هیچ اثری روی انتقال مواد ندارد، آن را خاموش کرد. اینکه چگونه شارعی و همکارانش متوجه این موضوع شدند، این بود که تفنگ سهوا یک سلول را له و غشایش را متحول می‌کرد و اجازه ورود هر چیزی را به داخل آن می‌داد، نه اینکه چیزی را به داخل آن شلیک کند.

       سیستم له‌کنندگی شارعی که برای تخریب موقت غشاهای سلولی طراحی شده بود، اساس کار شرکت بیوتک SQZ است. شارعی این کمپانی را در سال 2003 و با رهبری اساتید MIT تاسیس کرده است.

       در ابتدا هم شارعی و هم سرمایه‌گذارانش تصمیم گرفتند که برای این پژوهش، اجازه استفاده از فناوری SQZ (به معنی squeeze یا له کردن) را در دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بگیرند اما وقتی فهمیدند که می‌توانند از آن برای اهداف بزرگتری استفاده کنند، مسیرشان را تغییر دادند. این هدف بزرگ، مهندسی سلول‌های مختلف زنده به امید کمک برای مبارزه با بیماریی‌هایی مثل سرطان بود. مکانیسم ابداعی له‌کنندگی شارعی و همکارانش، می‌توانست از دیگر راه‌های ورود مواد به داخل سلول موثرتر باشد، به دلیل اینکه برای انواع سلول‌ها و مواد کاربرد دارد و خطرهای کمتری را ایجاد می‌کند.

       شارعی اذعان می‌کند که «هدف واقعی ما خلق نسل کاملی از درمان‌های مبتنی بر سلول است، زیرا قوی‌ترین ماشین داخل بدن شما سلول‌هایتان هستند.»

       وب‌سایت معتبر و علمی Scientific American، روش SQZ را جز 10 ایده برتر متحول‌کننده دنیا در سال 2014 معرفی کرده است، همچنین Fierce Biotech این شرکت را یکی از 15 شرکت بیوتکی معرفی کرده که قرار است دنیا را متحول کنند.

       SQZ در سال 2014، یک میلیون دلار سرمایه‌گذاری شرکت را افزایش داد و در سال بعد با سرمایه‌گذاری دیگر شرکت‌های معتبر، 5 میلیون دلار به این سرمایه افزود.

       در ماه دسامبر 2015، SQZ با شرکت دارویی جهانی و رهبر درمانی سرطان، F.Hoffmann-La Roche، قراردادی بالغ بر 500 میلیون دلار یا بیشتر به منظور تسریع پیشرفت فناوری آن، به خصوص برای تزریق پروتئینی برای فعال کردن سلول T کشنده علیه سرطان، بست (مبالغ اضافی وقتی پرداخته می‌شود که SQZ به مرحله برجسته‌ای برسد)؛ همچنین SQZ می‌تواند حق امتیاز بر فروش محصولات آتی را داشته باشد.

       در حال حاضر، SQZ با استفاده از مدل‌های موشی و آزمایشات خون انسان به منظور درک مکانیسم‌های عمل آن به طور کامل، فناوری‌اش را پیشرفت می‌دهد. شارعی اذعان می‌کند که شاید در دو سال دیگر، بتوانیم از این فناوری در کارآزمایی‌های بالینی سرطان روی انسان استفاده کنیم. شارعی همچنین می‌گوید که فعالانه در حال مباحثه با شرکا در مورد همکاری بیشتر با شرکت‌های دارویی برای ایجاد راه‌های بیشتر در مهندسی سلولی در جهت مبارزه با سرطان است. SQZ یک مجوز انحصاری جهانی را برای فناوری‌اش از MIT اخذ کرده است.

       گرچه شراعی در وال‌نات کریک‌کالیفرنیا به دنیا آمده، اما در تهران بزرگ شده و قبل از برگشت به کالیفرنیا سه سال از دوران دبیرستانش را در دوبی گذرانده است. سپس برای گذراندن دوره کالج در استنفورد مقیم شد. به عنوان دانش آموخته MIT، وی تصمیم گرفت که استاد شود. اما در نهایت به جای آن کار، وی شرکتی را تاسیس کرد که بهترین راه برای دنبال کردن پیشرفت فناوری سلولی بود.

       با شروع کار بیوتک، به نظر می‌آمد که توان بالقوه‌ای در این علم وجود دارد، اما فرد سرمایه‌گذاری که 5 میلیون دلار برای این شرکت سرمایه‌گذاری کرده، اذعان می‌کند با وجود جوان بودن شراعی و نداشتن تجربه تاسیس شرکت، دلیل اصلی اینکه تصمیم گرفته پولش را روی SQZ سرمایه‌گذاری کند، به خاطر خود وی بوده است.

       شالمن (مدیر اجرایی اسبق Pfizer و مدیر اجرایی بورد SQZ) معتقد است با وجود باهوش بودن شارعی، وی بسیار متین و مشتاق علم است و همین امر مایه دلگرمی است.
NewYork Times
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: