کد خبر: ۱۱۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت>حضور معلولان در عرصه های اجتماعی فقط با فراهم سازی بسترهای توانمندسازی از جمله تامین تجهیزات کمکی و لازم برای آنان میسر است اما متاسفانه اغلب معلولان از تمام وسایل توانبخشی لازم برخوردار نبوده و کمبودهایی در زمینه این لوازم از ویلچر تا سمعک وجود دارد.
به گزارش شفا آنلاین،وسایل کمکی مانند واکر، ویلچر، کمک کننده های حیاتی و نرم افزارهای مناسب در فرایند توانبخشی معلولان دچار معلولیت جسمی و حرکتی یا شنوایی و بینایی ، نقشی مهم و تاثیرگذار دارد و این ابزار از مهم ترین مولفه های موثر در بازتوانی افراد دارای معلولیت به شمار می رود.
معلولان با استفاده از ابزارهای با کیفیت وخوب توانبخشی، می توانند با حفظ استقلال فردی و اعتماد به نفس ، مانند افراد عادی در عرصه های اجتماعی و جامعه حضور فعال تری داشته باشند و از این طریق از سرمایه های اجتماعی کشور نیز بهره وری بهینه صورت می گیرد این درحالی است که اغلب معلولان دسترسی مناسبی به لوازم توانبخشی ندارند بطوریکه حتی معلولین و جمعیت هدف سازمان بهزیستی – که دارای معلولیت های متوسط به بالا هستند- نیز از نظر تجهیزات توانبخشی با مشکلاتی مواجه شده اند.

**خدمات ارائه شده در زمینه لوازم توانبخشی کافی نیست
معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی می گوید: خدمات در زمینه تجهیزات پزشکی و توانبخشی از جمله ویلچر، عصا، سمعک و انواع نرم افزارهای مربوط به گروه نابینایان به معلولان ارائه می شود اما به دلیل محدودیت اعتبارات در زمینه تجهیزات ، کفایت نمی کند.
رضا غلامی سلطان مرادی می افزاید: سال گذشته در زمینه اعتبار مربوط به تجهیزات توانبخشی ، رشد داشتیم که امید است این اعتبارات محقق شود و بتوانیم نیازهای جامعه هدف بهزیستی را پوشش دهیم.

**تجهیزات توانبخشی بیمه نیستند
معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی تاکید می کند: تجهیزات توانبخشی یکی از ضروریات جامعه هدف معلولان است و زندگی معلولان با این وسایل ، گره خورده است اما متاسفانه گرانی این تجهیزات به مشکلی برای معلولان تبدیل شده است.
غلامی سلطان مرادی می افزاید: بطورمثال ویلچر دستگاهی است که روز به روز گران تر می شود بنابراین اگر بتوانیم تجهیزات توانبخشی را تحت پوشش بیمه ببریم ، کمک بزرگی به جامعه هدف می کنیم درحالیکه هم اکنون متاسفانه هنوز تجهیزات توانبخشی، بیمه نیستند.
وی خاطرنشان می کند: اخیرا با یکی از شرکت بیمه ای اعتبارات و تجهیزات ، مذاکرات و رایزنی هایی انجام شده تا در صورت امکان، تجهیزات توانبخشی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم.

**وقتی ویلچر هم سهمیه بندی می شود
معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی تصریح می کند: اکنون متاسفانه به دلیل محدودیت های اعتباراتی، برای استفاده از تجهیزات توانبخشی سقف تعیین کرده ایم که بطورمثال اگر معلولی، ویلچری گرفت تا یک مدت زمانی نمی تواند دوباره ویلچر بگیرد ؛ هرچند برای افرادی که نیازهای ویژه دارند سهم داریم.
غلامی سلطان مرادی اضافه می کند: اگر معلولی ویلچری گرفته باشد و ویلچر او خراب شده باشد، تلاش می کنیم نیاز او را پوشش دهیم اما به دلیل محدودیت اعتبارات باید سهم بندی کنیم. امید است با سیاست های پیش رو ، این کمبودها برطرف شود.
وی خاطرنشان می کند: متاسفانه در همه گروه های تجهیزات توانبخشی کمبود داریم و نمی توان گفت که به طور مثال در زمینه ویلچر یا سمعک بیشترین مشکل را داریم. در ارائه تجهیزات توانبخشی به گروه معلولان جسمی حرکتی و حسی (شامل نابینایان و ناشنوایان) به دلیل سقف اعتبارات، محدودیت هایی وجود دارد.
معاون دفتر توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی ادامه می دهد: سال گذشته نزدیک به 40 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات توانبخشی اعتبار داشتیم که سال 95 ، این رقم افزایش یافت و امید است بتوان با این اعتبار، نیازهای معلولان در زمینه تجهیزات توانبخشی را تامین کرد.

**در انتظار پول ...
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی نیز با اشاره به کمبودهای حوزه توانبخشی می گوید: برآورد ما برای اینکه حداقل های نیاز به تجهیزات توانبخشی را پاسخ دهیم 150 میلیارد تومان بود اما یک سوم این رقم به بهزیستی داده شد.
دکتر حسین نحوی نژاد می افزاید: هم اکنون به ما قول دادند که بقیه این اعتبارات نیز پرداخت می شود و اکنون منتظر آن هستیم.

**تلاش برای تامین تجهیزات توانبخشی
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی می گوید: برای مدیریت تجهیزات توانبخشی در کشور ، سامانه ای طراحی شده تا نیازهای معلولان در این زمینه، ثبت شود .
نحوی نژاد تصریح می کند: معلولان از لحاظ شدت معلولیت و نیازشان با هم مساوی نیستند بطورمثال ویلچر ساکنان روستاها و افراد پرکار و شاغل زودتر فرسوده می شود.
وی خاطرنشان می کند: همچنین برای تامین تجهیزات توانبخشی معلولان سالانه نمایشگاه هایی برگزار می کنیم که واردکنندگان و تولیدکنندگان ، تجهیزات توانبخشی خود را عرضه کنند و خریداران اعم از سازمان بهزیستی، بخش غیردولتی و افراد ذینفع از آن بهره مند شوند.
نحوی نژاد در ادامه از شناسنامه دار شدن تجهیزات توانبخشی کشور خبر می دهد و می گوید: در راستای حمایت از تولیدات داخلی ، تجهیزات توانبخشی ، شناسنامه دار و تولیدکنندگان و واردکنندگان معتبر این تجهیزات شناسایی شده اند.

**چرایی تعیین سقف برای تجهیزات توانبخشی
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به تعیین سقف برای تجهیزات توانبخشی و توانپزشکی ، این کار را اجتناب ناپذیر می داند و می گوید: این سازمان به حداقل نیازهای معلولان پاسخ می دهد البته به غیر از طبقه نخبه معلول که تعدادشان کم است و باید به آنان رسیدگی ویژه ای شود.
نحوی نژاد می افزاید: دور از عدالت است که در حوزه تجهیزات توانبخشی ، جنس های گران بخریم و سپس پولمان تمام شود و نتوانیم نیاز عده دیگری از معلولان را پاسخ دهیم بنابراین براساس کار کارشناسی برای برخی تجهیزات توانبخشی سقف گذاشتیم.
وی خاطرنشان می کند: همچنین نیاز به تجهیزات توانبخشی در مناطق مختلف کشور ، احصا و شناسایی شده است که محرومیت در این زمینه در برخی استان ها شدیدتر بوده است.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی یادآور می شود:هفت استان محروم از جمله استان های ایلام، چهار محال و بختیاری و لرستان را در سال 94 برای ارائه تجهیزات توانبخشی ،هدف گذاری کردیم تا به صد در صد نیازهای معلولان این استان ها پاسخ دهیم .
نحوی نژاد می گوید: این کار امسال برای همه استان ها انجام شده تا به نیازهای اولیه معلولان به تجهیزات توانبخشی پاسخ دهیم. منظور از نیاز اولیه این است که بطورمثال قیمت تشک مواج از 70 هزار تومان تا هفت میلیون متغیر است و قاعدتا هدف گذاری ما برای تشک های مواج هفت میلیونی نیست .
وی تاکید می کند: می خواهیم حداقل تامین تجهیزات توانبخشی را داشته باشیم که بطورمثال بیمار ضایعه نخاعی ما زخم بستر نگیرد.
به هرحال نباید از این نکته غفلت کرد که در صورت بکارگیری مناسب و به موقع وسایل و تجهیزات کمکی، کیفیت زندگی معلولان به نحو بارزی ارتقا می یابد.
گفتنی است بررسی ها و برآوردهای سازمان بهزیستی نشان می دهد دو درصد جمعیت کشور واجد خصوصیتی هستند که باید به آنان خدمت توانبخشی ارائه شود به آن معنا که حدود یک و نیم میلیون نفر در کشور معلولیت متوسط به بالا دارند.
بر همین اساس اکنون حدود یک میلیون و 300 هزار فرد دارای معلولیت در سازمان بهزیستی دارای پرونده هستند که از این جمع 36 درصد آنان زن و 64 درصد آنان مرد هستند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: