کد خبر: ۱۱۶۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۵ - 2016July 20
شفا آنلاین>سلامت> هشدار مسئولان در مورد کاهش سن مصرف الکل به 20 سال حاکی از تهدیدی است که پیامدهای خطرناک آن در حال فراگیر شدن است.
به گزارش شفا آنلاین، اپیدمی که کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر معتقدند نهادهای مسئول همچون وزارت بهداشت نتوانسته است مضرات استفاده از الکل را ازنظر بهداشتی و سایر نهادها ازنظر فرهنگی و اعتقادی برای جامعه به‌ویژه نسل جوان تبیین کنند. آن روی سکه نیز روان‌شناسان و جامعه شناسان قرار دارند که معتقدند نبود برنامه‌های مفرح و نشاط‌آور برای جوانان به‌منظور پرکردن اوقات فراغت دلیل اصلی رواج این پدیده شوم در نسل جوان است.

 خلاهایی که سبب شده بر اساس آمارهای بین‌المللی تعداد معتادان به الکل در جهان 10 برابر معتادان به مواد مخدر شود و در همین راستا نیز ایران رتبه 166 را در میان 199 کشور از آن خود کند. آمارهای داخلی نیز حاکی از آن است که جوانان استان‌های تهران، البرز، اصفهان، لرستان و کرمانشاه بیشترین مصرف الکل را به خود اختصاص داده‌اند و در کشور رتبه زنی کرده‌اند. رتبه شومی که تنها یک دستاورد دارد، به خطر افتادن سلامت فردی. اما سوال اصلی این است، چه باید کرد؟

آمارهای رسمی وجود خارجی ندارند
       محمدرضا قدیرزاده، مدیرکل حوزه ریاست سازمان پزشکی قانونی به‌تازگی در سومین سمینار علمی «سوءمصرف و اعتیاد به الکل از دیدگاه طب بالینی و قانونی» با اعلام اینکه هیچ آمار رسمی در خصوص شیوع و میزان مصرف الکل در کشور وجود ندارد، بلکه همگی آمارها بر اساس حدس و گمان‌های احتمالی مسئولان است، تاکید کرد که آمارهای پزشکی قانونی نیز تنها به آمار مسمومیت‌ها و مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارتباط دارد. وی با ابراز تاسف از اینکه در جامعه در خصوص مصرف مشروبات الکلی آنچه دیده می‌شود با آنچه آمارهای رسمی است تفاوت فاحشی دارد، می‌افزاید: «در پژوهشی که دو سال پیش در دانشگاه شهید بهشتی انجام شد، مشخص شد که حدود 6 درصد مردم ایران تجربه مصرف الکل دارند. شیوع مصرف و اختلال الکل در کشور حدود 1 درصد است که 7/0 درصد این افراد دچار وابستگی به مشروبات الکلی و 3/0 درصد نیز دچار سوءمصرف الکل هستند.» وی بابیان اینکه شاخص مصرف سنگین دوره‌ای در دنیا 3/6 درصد است، اما بنا بر آمارهای غیررسمی این شاخص در کشور ما 19 درصد است، یادآوری می‌کند: «این بدین معنا است فردی که در کشور ایران مشروب‌خواری می‌کند، نسبت به افراد دائم‌الخمر در کشورهای اروپایی سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کند. »

مصرف هم‌زمان مشروبات الکلی با مواد مخدر
       «آمارها حاکی از آن است که مجموع چرخش مالی و خریدوفروش مشروبات الکلی در کشور 658 میلیارد تومان است و 23 کارخانه تولید الکل در کشور وجود دارد. درباره آمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی نیز آمارها نشان داده است که در سال 89، 145 مورد، سال 90، 93 مورد، سال 91، 136 مورد، سال 92، 135 مورد و سال 93 نیز 81 مورد مرگ‌ومیر ناشی از مصرف الکل ارجاعی به پزشکی قانونی در کشور داشته‌ایم. این آمار در سال 94 نیز حدود 90 مورد بوده است.» این مهم را قدیرزاده در حالی عنوان می‌کند که معتقد است: «متاسفانه به علت آنکه افراد مصرف‌کننده مشروبات الکلی در ایران میزان وابستگی‌شان به این مواد افزایش می‌یابد، افراد ارائه‌کننده این مشروبات در بیش از 60 تا 70 درصد آن‌ها متادون، ترامادول و دیازپام اضافه می‌کنند به همین دلیل فردی که مشروب مصرف می‌کند همزمان متادون، ترامادول و دیازپام را نیز دریافت می‌کند.»

آمارها چه می‌گوید
       بنا بر آمار ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالانه حدود 80 میلیون لیتر مشروبات الکلی به ارزش 730 میلیون دلار وارد ایران می‌شود. این در حالی است که بر اساس اعلام پلیس، تنها 25 درصد از این قاچاق کشف می‌شود. ضمن اینکه علاوه بر مشروبات قاچاق، افرادی در ایران مشروبات الکلی دست‌ساز و زیر پله‌ای هم تولید می‌کنند که هیچ آماری از آن‌ها در دست نیست. در مورد تعداد الکلی‌ها و کسانی که به‌صورت مداوم الکل مصرف می‌کنند نیز آمار رسمی در دست نیست. تنها آماری که درباره این معضل اعلام‌شده، باز برمی‌گردد به دوره فرماندهی انتظامی اسماعیل احمدی مقدم که آن‌هم جاروجنجال‌های زیادی را در زمان خودش به همراه داشت. به‌طوری‌که بر اساس آن آمارها تعداد معتادان به الکل یک‌دهم معتادان به مواد مخدر است و با توجه به تعداد یک‌میلیون و 300 هزار معتاد مواد مخدری در کشور، تعداد الکلی‌ها در ایران 130 هزار نفر است. البته علی هاشمی دبیر کل اسبق ستاد مبارزه با مواد مخدر در مصاحبه‌ای تعداد معتادان را حدود چهار میلیون نفر اعلام کرد که با این آمار، تعداد دائم‌الخمرها به 400 هزار نفر می‌رسد.

الکل جای نبود سلامت روانی را پر می‌کند؟
       در کنار تمام آمارها و ارقام مصرف مشروبات الکلی، رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران یکی از دلایل افزایش تمایل جوانان در مصرف مشروبات الکلی را نبود تفریح می‌داند و به سپید می‌گوید: «یک مصوبه در خصوص شرب نوشیدنی‌های الکلی در اوایل انقلاب داشتیم و از آن زمان به بعد قانون کمتر به این پدیده مضر پرداخته است. ضمن آنکه در آن زمان نیز مصرف الکل در میان جوانان موضوع جدی نبود، اما به‌مرورزمان با توجه به فشار و استرس و تغییر سبک زندگی و استفاده از ماهواره و ورود رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به میان جوانان تا حدی گرایش به سمت استفاده از مشروبات الکلی بیشتر شده است.» سید حسن موسوی چلک، با اشاره به اینکه امروز مصرف مشروبات الکلی به یکی از معضلات زیرشاخه اعتیاد جامعه بدل شده است، می‌افزاید: «باوجود گرایش روزافزون به استفاده از مشروبات الکلی در میان جوانان، اما مراکز ترک الکل محدودی در سطح کشور و کلان‌شهرها فعالیت می‌کنند و هنوز این مراکز شناخته‌شده نیستند.

 درحالی‌که مصرف مشروبات الکلی خود یکی از عوامل اعتیادآور است.» این کارشناس با اشاره به آمارهای وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ۲۳ درصد مردم دارای اختلال روانی هستند، می‌گوید: «تا زمانی که شرایط خوبی در حوزه سلامت روان اجتماعی در کشور نداشته باشیم، به تصور عده‌ای یکی از راه‌های خروج از این شرایط که البته غلط هم هست، گرایش به سمت مشروبات الکلی است؛ اما واقعیت این است که باید قبول کنیم امروز در شرایطی زندگی می‌کنیم که جلوگیری از مصرف مشروبات دغدغه جامعه است و آمار کشفیات الکل و پرونده‌های قضایی نشان‌دهنده این موضوع است.»
برچسب ها: الکل ، کاهش سن ، خطرناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: