کد خبر: ۱۱۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۵ - 2016July 19
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>برندا هادسن هفته‌هایی را به یاد می‌آورد که پس از نخستین پیوند کلیه‌اش در اتاق ایزوله محصور با شیشه نگهداری می‌شد و خانواده‌اش فقط هنگامی اجازه ملاقات او را داشتند که لباس‌های محافظ استریل پوشیده باشند.
به گزارش شفا آنلاین، این کلیه پیوندی برای مدت طولانی ۴ دهه در بدن او کار کرد و اکنون هادسن در مرحله نقاهت به دنبال دومین پیوند کلیه‌اش است، اما این بار این دوره نقاهت کوتاه‌تر است و ملاقات‌کنندگانش دیگر لباس استریل نپوشیده‌اند و این وضعیت نشان‌دهنده این است که پیوند اعضا در طول این مدت چقدر پیشرفت کرده است.

       هنگامی‌که هادسن در ماه قبل با صندلی چرخ‌دار به درون اتاق عمل در بیمارستان دانشگاهی جرج تاون مدستار برده می‌شد، گفت: «من کاملا آماده هستم» و این بار مطمئن‌تر از ۱۷ سالگی‌اش بود یعنی هنگامی که نخستین دریافت‌کننده کلیه پیوندی از دهنده زنده در این بیمارستان بود.

       پیوند عضو هنوز نیاز به جسارت دارد، اما پیشرفت‌های پزشکی فقط به بیماران کمک نکرده است. اهداکننده اولیه کلیه به هادسن، خواهر بزرگ‌ترش، جوشگاه زخمی داشت که از نافش تا پهلویش ادامه یافته بود و از راه این برش بود که پزشکان از قفسه سینه او عبور کرده بودند تا به کلیه‌اش دست یابند. این بار شوهر هادسن به همسرش کلیه اهدا کرده بود و دو روز پس‌ازآنکه جراحان کلیه‌اش را از طریق یک برش حدود 5/7 سانتی‌متری خارج کردند، از بیمارستان مرخص شد. کلیه‌های آسیب‌دیده خود بیمار به علت بیماری لوپوس حدود یک ماه پیش از نخستین پیوند از بدن او خارج شده بود. اکنون این کار دیگر انجام نمی‌شود، کلیه‌هایی که کار نمی‌کنند در بدن باقی می‌مانند تا تحلیل روند و جا برای کلیه جدید باز شود.

       در آن هنگام یافتن یک اهداکننده کاری بسیار مشکل بود و هنوز هم این‌چنین است.

مشکل کمبود اعضای پیوندی اهدایی
       با وجود ۱۲۰۰۰۰ نفری که در فهرست ملی انتظار برای دریافت کلیه یا سایر اعضای پیوندی در آمریکا قرار دارند- فقط حدود ۳۰۰۰۰ پیوند در هر سال انجام می‌شود. اکنون اقدامات جدیدی در دست انجام است تا این کمبود شدید اعضای پیوندی در آمریکا حل شود.

       این تلاش‌ها شامل طیفی از اقدامات از استفاده از اپلیکیشن‌ها تلفن‌های هوشمند برای ثبت‌نام اهداکنندگان داوطلب تا کمک به مراکز پیوند برای استفاده از اعضای اهدایی که قبلا به خاطر نگرانی از اینکه برای پیوند مناسب نباشند، دور انداخته می‌شدند.

       برندا هادسن ۵۷ ساله که اهل شهر اووینگز در مریلند گفت: «واقعا تصور نمی‌کردم بتوانم کلیه دیگری به دست آورم. فکر نمی‌کردم این قدر خوش‌شانس باشم.» او در این پیوند دوم کلیه پنج روز پس از جراحی از بیمارستان مرخص شد. او می‌گوید: «فقط آرزو دارم که اهداکنندگان بیشتری داوطلب اهدای اعضا شوند.»

       دکتر دیوید کلاسن از UNOS (شبکه متحد اشتراک اعضا)‌ که بر نظام پیوند اعضا در آمریکا نظارت دارد، می‌گوید میانگین عمر کلیه پیوندی به دست آمده از اهداکننده مرده ۱۰ سال است، اما کلیه پیوندی که از اهداکننده زنده به دست می‌آید به طور میانگین ۱۵ سال به کار خود ادامه می‌دهد.

       دانا هادسن، همسر برندا که می‌دانست همسرش برای دریافت کلیه پیوندی دیگری تقاضا خواهد کرد، هنگامی که کارکرد کلیه پیوندی اول همسرش از کار افتاد و او را در آستانه دیالیز قرار داد، داوطلب شد که کلیه‌اش را به همسرش اهدا کند.

اقداماتی برای مقابله با کمبود اعضای پیوندی
       بر اساس گزارش ‌UNOS سال گذشته بیش از ۶۰۰۰ نفر که در انتظار دریافت کلیه، کبد، ریه و سایر اعضای پیوندی بودند، درگذشتند.

       ماه قبل کاخ سفید فراخوانی برای کاهش زمان انتظار پیوند را اعلام کرد و ۱۶۰ میلیون دلار را برای پژوهش در زمینه پزشکی باززایی (regenerative medicine) اختصاص داد که ممکن است زمانی جایگزین پیوند اعضا برای افراد نیازمند شود.

       کلیه بیش از سایر اعضا در آمریکا برای پیوند مورد تقاضا است و تقریبا ۱۰۰۰۰۰ نفر در فهرست ملی پیوند در انتظار دریافت آن هستند.

       دکتر ماتیو کوپر، مدیر بخش پیوند کلیه و لوزالمعده در دانشگاه جرج تاون می‌گوید: «بدون پیوند عضو، بسیاری از افراد را از دست می‌دهیم. مشکل ما فقط کمبود فراهم آوری اعضای پیوندی اهدایی است.»

برای تقویت فراهم آوری اعضای اهدایی برای پیوند این اقدامات صورت گرفته است:
        شرکت اپل می‌گوید در نسخه روزآمد شده بعدی سیستم عاملش کاربرهای آیفون از طریق یک اپلیکیشن بهداشتی که آنان را به پایگاه ملی ثبت سازمان (Donate Life America) ارتباط می‌دهد، می‌توانند نام خود را به‌عنوان اهداکننده عضو ثبت کنند.

        بررسی‌هایی در دست انجام است که می‌توان اعضای اهدایی را با پمپ کردن مایعات اکسیژن‌دار به درونشان برای مدت طولانی‌تر نگهداری کرد و از اعضایی که قبلا به علت نداشتن وضعیت مطلوب برای پیوند به کار نمی‌رفتند، استفاده شود.

        مرکز پزشکی دانشگاه پیتسبرگ و سازمان Donate Life یک صفحه جدید فیس‌بوک برای آموزش مردم در موردنیاز به اهداکنندگان زنده ایجاد کرده‌اند. هرسال در آمریکا کمتر از ۶۰۰۰ نفر کلیه یا بخشی از کبدشان را برای پیوند اهدا می‌کنند.

       البته مشکلاتی هم برای گرفتن اعضای پیوندی از اهداکنندگان زنده وجود دارد. جراحی اهداکننده زنده به‌وسیله بیمه گیرنده پیوند پوشش داده می‌شود، اما هزینه‌های جانبی مانند از دست رفتن درآمد فرد در مدت نقاهت پس از جراحی پوشش داده نمی‌شوند.

       دانا جانسن، شوهر برندا انتظار دارد پس از چهار هفته به شغلش به‌عنوان راننده کامیون بازگردد. او می‌گوید: مهم‌ترین چیز برای من در حال حاضر این است که حال برندا بهتر شود.»
AP

برچسب ها: دومین پیوند ، کلیه ، نقاهت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: